یک کارشناس محیط زیست گفت: نابودی جنگل‌ها، فرسایش خاک و آلودگی آب چالش‌های اصلی محیط زیست ایران هستند که رییس جمهوری آینده باید برای حل آن تلاش کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از پايگاه خبری محیط زیست ایران، اسماعیل کهرم گفت: عکسبرداری‌های ناسا نشان داده که سالانه 1.5 تا 3.5 درصد از جنگل‌های کشور از بین می‌رود. 
وی ادامه داد: نابودی جنگل‌ها، عریانی خاک و فرسایش آن را در پی دارد که با ارزش‌ترین چیزی است که از دست می‌رود زیرا برای ایجاد هر یک سانتیمتر خاک 400 سال زمان احتیاج است. 
این استاد دانشگاه با اشاره به سومین چالش یعنی از بین رفتن منابع آب کشور اظهار کرد: متاسفانه مصرف آب در کشور ما به گونه‌ای است که تراز آب‌های زیرزمینی را به زیر صفر آورده است زیرا جای میزان آبی که برای صنعت، کشاورزی و شرب استفاده می‌شود پر نشده و هر روز سطح آبهای زیرزمینی را پایین تر می‌برد. 
به گفته وی در برخی نقاط کشور سالانه سطح آب‌های زیرزمینی 10 متر افت پیدا می‌کند. 
این کارشناس محیط زیست با تاکید بر لزوم بهبود ساختارها برای حل بحران‌های محیط زیستی کشور اظهار کرد: رییس جمهوری آینده باید با ایجاد یک سازمان حفاظت محیط زیست مقتدر، بودجه آن را برای استخدام پرسنل افزایش دهد. 
کهرم به ایسنا گفت: در حال حاضر با آنکه در کشورها مساحت مناطق حفاظت شده به 13 میلیون هکتار می‌رسد دو هزار 700 محیط بان از آن حفاظت می‌کنند در صورتی که استاندارد جهانی برای حفظ این مناطق 11 هزار محیط بان است و باید حداقل نیمی از آن را تامین کنیم تا بتوانیم حیات وحش و آب و خاک را هم حفظ کنیم. 
این استاد دانشگاه تاکید کرد: رییس جمهوری یک کشور نباید به اندازه دو میلیون نفر کار کند بلکه باید چنان مدیریتی داشته باشد که بتواند از دو میلیون کارمند کار بکشد و بهترین فرد را در راس بگذارد. 
وی ادامه داد: اگر رییس جمهوری در زمینه محیط زیست کارشناس نبود باید از بهترین کارشناسان و مشاوران استفاده کند./ف

برچسب ها: جنگل ، محیط ، نابود ، تخریب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار