در طول این دوره 16 ساله‌ای که ما در دولت بودیم،این کلمه را یاد گرفتیم که سیاست خارجی انعکاس استعداد داخلی است،هیچ کشوری با تغییر اشخاص ذهن و رفتارش نسبت به ما عوض نمی‌شود و تصور نکنید که اگر سیاست خارجی کشور موفق بوده یا نبوده به اشخاص مربوط است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران ؛در ابتداي مناظره سياسي كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري "سيد محمد غرضي" طبق پيشنهادي عنوان کرد: با توجه به اين که وقتي زيادي تا زمان انتخابات باقي مانده پيشنهاد مي‌دهم يک جلسه ديگر براي مناظره کانديدادر نظر گرفته شود زيرا مطمئنا تا آن زمان اتفاقات مهمي خواهد افتاد.
 
سیاست داخلی مبنی بر جلب رضایت عامه است
 
غرضي در واكنش به صحبت هاي رضايي گفت:اینطور که بنده تشخیص می‌دهم سیاست داخلی مبنی بر جلب رضایت عامه است. با فرمایشات شما مغایرتی ندارد، آیا جلب رضایت عامه از طریق کانال‌های تعریف شده انجام می‌شود یا کانال‌های جدیدی معرفی می‌کنید؟ آیا مشکلات داخلی کشور و عدم وجود یک تناسب بین استعدادهای داخلی به شما اجازه می‌دهد که در سیاست خارجی روشی را انتخاب کنید که بتوانید به حل مساله کمک کنید؟ مثلا در داخل کشور با مشکلات بیکاری، تورم، مواد مخدر، گرفتاری های وسیع سیستمی و بالاخص دولتی در رابطه با مردم روبرو هستید، شما وقتی با اینها روبه رو هستيد در مقابل با جریانات خارجی چه ابزاری دارید که آنها را قانع کنید  که در داخل کشور صاحب قدرت هستید؟
 
 هیچ کشوری با تغییر اشخاص، ذهن و رفتارش نسبت به ما عوض نمی‌شود

وی اظهار داشت: در طول این دوره 16 ساله‌ای که ما در دولت بودیم، این کلمه را یاد گرفتیم که سیاست خارجی انعکاس استعداد داخلی است، با اینکه ما برویم و به کشوری بگوییم ما می‌خواهیم سیاستمان را عوض کنیم یا اینکه نامه‌هایمان را جدا بنویسیم و فردی را پیدا کنیم که نامه‌ای بنویسد، هیچ کشوری با تغییر اشخاص ذهن و رفتارش نسبت به ما عوض نمی‌شود و تصور نکنید که اگر سیاست خارجی کشور موفق بوده یا نبوده به اشخاص مربوط است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این مسئله به استعداد داخلی مربوط می شود شما کشوری هستید که واردات بسیار زیاد و گرفتاری‌های اجتماعی فراوانی دارید، بخواهیم سیاست خارجی را تغییر بدهیم باید در ابتدا استعداد داخلی را تنظیم کنید اینکه بنده بگویم که دولت عوض شده است و من می‌روم به فلان کشور می‌گویم که سیاست عوض شده است هیچ کس چنین چیزی را در دنیا قبول نمی‌کند.

غرضي ادامه داد: با اینکه استعداد داخلی تغییر چندانی پیدا نکرده به نظرم پیشنهادات شما عملی نیست و اگر هست این مسئله را بگویید؛ درباره سیاست داخلی آیا شما استعداد جمعی را در عقبه خود دارید که بتواند مشکلات سیاست داخلی را حل کند یا خیر؟ اگر چنین امکان و استعدادی وجود دارد لطفا توضیح بدهید.
 

آقاي دکتر عزت و اقتدار کشور مربوط به استعداد داخلی کشور است یا مکتوب در کتاب است؟

غرضي خطاب به حداد عادل گفت: آقاي دکتر عزت و اقتدار کشور مربوط به استعداد داخلی کشور است یا مکتوب در کتاب است؟ شما زحمات زیادی در آموزش و پرورش کشیدید اما آموزش و پرورش ما و آموزش عالي ما جوانان را حتي در سن 27 سالگي به اشتغال نمی‌رساند، وقتي آموزش و پرورش شما توانايي شکوفايي استعدادهاي جوانان را ندارد چگونه مي‌خواهيد بگوييد که ما عزت و اقتدار داريم.

وي ادامه داد: ما در زمينه نفت، ارتش، سپاه و امنيت داخلي عزت و اقتدار داريم اما در بقيه زمينه‌ها اگر اشاره به چيزي مي‌کنيد بايد بگويم اين کشور بعد از اين که توليدات خود را به دنيا تزريق کرد و بازارهاي دنيا را گرفت نيکسون مجبور شد پاي صحبت چين بنشيند لذا اقتدار در شعار و کاغذ نیست بلکه در عزت تولیدي است که هر کشور براي خود دارد.
 
کسری بودجه بسیار زیاد است و اشکالات داخلی فراوان است آیا فکر می‌کنید سیاست داخلی باید پیگیری شود یا خارجی؟

غرضي در پاسخ به اظهارات روحانی تصریح کرد: شما مطلع هستید کسری بودجه بسیار زیاد است و اشکالات داخلی فراوان است آیا فکر می‌کنید سیاست داخلی باید پیگیری شود یا خارجی؟ اگر اعتقاد به این دارید که در این مرحله می‌توانیم بدون تاییدیه داخلی و استعداد وسیع با آمریکا مذاکره یا از طریق لابی او را متقاعد کنیم، فکر نمیکنم موفق شوید.

استعداد کشور برای مقابله با این همه مشکل به اندازه لازم و کافی تولید نشده است

غرضي بیان کرد: به هم ایراد گرفتن اشکال ندارد اما ماهیت قضیه را ندیدند خیلی اشتباه است لذا استعداد کشور برای مقابله با این همه مشکل به اندازه لازم و کافی تولید نشده است.

وی خطاب به  روحانی گفت: ما کسری بودجه داریم با واردات زیاد و مشکلات فراوانی داریم و این دشمن می نشیند برای ما نقشه می کشد و هر کدام را به یک سمتی می برند و بین همه اختلاف می اندازد ناشی از یک عدم استعداد داخلی برای مقابله است.

وی افزود: بالاخره شما ارز 7 تومنی را به 3500 تومان رساندید، استعداد داخلیتان ضعیف شد و دشمن برایتان طمع کرده چرا ما باید بیاییم به این مسائل بپردازیم، این مسائل باید در دفتر و وزارت خارجه و مذاکرات مطرح شود این جا محلی است که هر کسی استعداد خود را نشان دهد که چگونه می‌تواند این استعداد را بالاتر ببرد تا دوره‌های بعد نه دشمن عوض می‌شود و نه ملت و اشکالات تغییر می‌کند ولی تا وقتی که این مجموعه استعدادها بالا نیاید شما در مقابل دولت های خارجی دچار کسری می‌شويد.

عدم انسجام داخلي کشور را به اينجا رسانده است

غرضي عنوان کرد: عدم انسجام داخلي موجب سوءاستفاده، عدم انسجام داخلي، تکيه به گروه‌هاي سياسي و سو استفاده از مقام‌هاي مختلف کشور را به اينجا رسانده که ملاحظه مي‌کنيد و با تکيه به ديدگاه‌هاي خود و حمايت‌هاي اجتماعي به تمام منافع ملت ضربه مي‌زنند.

روحاني در پاسخ به انتقاد کانديداها بيان کرد: در مورد مسئله اي که آقاي حداد در مورد کدخدا عنوان کردند بايد بگويم که از من پرسيده بودند آيا مذاکره با آمريکا راحت تر است يا مذاکره با اروپا من گفتم مذاکره با آمريکا راحت تر از اروپاست چون اروپاييان يک کدخدا دارند که بايد از او اجازه بگيرند و ما بايد با کدخداي آنها مذاکره کنيم راحت تر است و اين عين جملات من است و نوار آن نيز وجود دارد.

وي در ادامه افزود: شما از برخي سايت‌هاي مقرض اين جملات را گرفتيد.


نکته‌اي که شما خوانديد مال سال 84 است

غرضي در پاسخ به انتقادات جليلي گفت: اشاره‌اي که به البرادعي کرديم و بحث سه کشوري که مطرح است، من گفتم بحث ممانعت از جنگ مال سال 82 است اما نکته‌اي که شما خوانديد مال سال 84 است؛ يعني آخرين پيشنهاد اروپاييان که در آنجا البرادعي مي‌گويد متاسفم که سه کشور راه بازاري و چانه زني را انتخاب کردند و آنچه که مي‌خواستند يک منطقه ارائه ندادند و گفتند مي‌خواهيم در مراحل بعد ارائه دهيم به خاطر اينکه دولت تازه عوض شده بود.

اختلاف اين دو نفر را قاضی هم نمی‌تواند حل کند

غرضي در واکنش به مناظره دو نفره قالیباف و روحانی گفت: این بحث‌ها کمک می‌کند؟ این به چه درد مردم میخورد. اختلاف اين دو نفر را قاضی هم نمی‌تواند حل کند. دعوای بین اشخاص نباید باشد، امکان ندارد از اين بحث‌هاي دو طرفه کسي سودي ببرد، اين مسئله دعواي بين اشخاص و احزاب است، شما بايد نگاه کنيد به اين 70 ميليون نفر و اشخاص برنامه‌هاي خود را براي هدايت کشور در آينده بدهند هیچ کس الان اینجا برنامه نمی‌دهد. هیچکس برنامه فیزیکی نمی‌دهد، همه برنامه عرفانی و ادبیاتی می‌دهند نه سیاست خارجی حل می‌شود نه داخلی  هر شخصي بايد بگويند که مي‌خواهد چه کار کند به نظر من اين صحبت‌ها به هيچ دردي نمي‌خورد.

حیدری در پاسخ به انتقاد غرضی گفت: ما در مناظره‌های قبلی هم دنبال همین بحث‌ها بودیم، عملکرد مدیران ارشد در آینده بخشی‌اش به رویه‌های گذشته برمی‌گردد، مسائلي که اين‌جا مطرح شد اين روزها در خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي اينترنتي و همين طور مناظراتي بيرون از صدا و سيما مطرح مي‌شود که بهتر بود دوستان جواب مي‌دادند.

غرضي هم در پاسخ به حيدري گفت: آيا با اين صحبت‌ها دعواي اين دو نفر حل مي‌شود؟
 
 
آقای عارف آن آقا که هیچ سمتی در جمهوری اسلامی نداشت یک دفعه آمد و دبیر کل اصلاح‌طلبان شد!

غرضي در واکنش به اظهارات عارف گفت:‌ چرا شما در آن زمان عکس‌العملی نشان ندادید، بنده از این جا می‌سوزم آقای عارف آن آقا که هیچ سمتی در جمهوری اسلامی نداشت یک دفعه آمد و دبیر کل اصلاح‌طلبان شد. بنده حرف شما را قبول دارم، اصلاح‌طلبی بخشی از انقلاب است اما آن دبیر کل آمد و چیزهایی گفت که یک نفر هم پاسخش را نداد.  
 
 عارف در پاسخ به اظهارات غرضی گفت: هر کسی که حرفی می‌زند نباید آنرا به حساب کل جریان گذاشت.
 
غرضي اظهار داشت: آقای دکتر بنده که به شما جدلی ندارم، من به شما علاقمند هستم و شما را دوست دارم. بنده حرفم این است که یک نفر جواب این آقا را نداد و آن بزرگ هم ساکت ماندند،‌ از اینکه بگوییم اصلاح‌طلبی بخشی از انقلاب است؛ مگر این حرف می‌شود که کسی بیاید و بگوید منشور سازمان ملل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است؟ اگر من این حرف را بزنم بمیرم، آقای حیدری سال 1328 هنگامی که سازمان ملل تاسیس شد در مسجد نو اصفهان، مرحوم حاج میرزا رضا شیرازی به منبر رفت و قانون شورای امنیت را با نامه حضرت امیر به مالک مقایسه کرد و گفت ببینید مردم این منشور سازمان ملل است و این هم مکاتبه حضرت امیر.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بنده کاری به سیاست ندارم آدم انقدر بایستی که خودش را حفظ نکند یا مطلع نباشد، بعد هم نه یک روزنامه اصلاح‌طلب و نه یک مسئولی توی دهن این آدم نزد؛ بنده این مطلب را برای اصلاح‌طلبان آینده می‌گویم. من عمرم تمام است شما اگر می‌خواهید در کشور صاحب امتیاز باشید باید بدانید که این قانون اساسی 98.2 درصد رای دارد.
 
"سيد محمد غرضي" خطاب به ولايتي گفت: من و شما با هم وارد دولت شدیم و دوران سخت جنگ را گذرانديم و کشور هم اداره شد و دستاوردهاي عظيم نصيب کشور شد که البته رزمندگان و دولت و ملت سهم دارند. این دوره جنگ باعث شد منطقه با جنگ آشنا شود.

وي افزود: مردم سوريه و لبنان، عراق، افغانستان، پاکستان با جنگ آشنا شدند و ادامه اين کار باعث شد که باتوجه به رفتارهاي آمريکا کم کم منطقه باز شد لذا سوال من از شما اين است که موقعي که آمريکا بر همه اين مناطق مسلط بود الان ما هم بخش وسيعي از اين قدرت سياسي را همراه داريم آيا قدرت سياسي ما افزون است؟ يا قدرت سياسي آمريکا!

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري خطاب به ولايتي اظهار داشت: طرفداران آمريکا و آن‌هايي که درايران هستند دارند اين بحث را مطرح مي‌کنند که اگر پاي صندوق‌هاي راي نرويد قدرت سياسي ايران کم مي‌شود شما به عنوان يک شخصيتي که ميتوانيد بيان کنيد که اگر قدرت سياسي ما افزون‌تر از آمريکاست به کساني که مي‌گويند اگر پاي صندوق‌هاي راي نمي‌روند که قدرت سياسي کم نشود بايد توجه کنيد که ما در يک مجموعه وسيعي زندگي مي‌کنيم و پاي صندوق نرفتن اين4 تا آدم تاثيري در قدرت سياسي ما نخواهد داشت.
 
غرضي: سیاست خارجی انعکاس استعداد داخلی است

"سيد محمد غرضي" در ادامه این مناظره اظهار داشت: سیاست خارجی انعکاس استعداد داخلی است و یعنی این که اگر استعداد داخلی افرایش پیدا کند سیاست خارجی درست می‌شود.

وی در ادامه افزود: اگر شبکه برق، گاز، آب نداشته باشیم سیاست خارجی بر مباحث دیگری است، من تمام عمرم را صرف این کارها کردم یعنی دائما به دنبال این بودم که کاری انجام شود که الحمدالله خیلی خوب اثر کرد و اگر مردم نیز به من رای دهند، برنامه ام بر انسجام داخلی است.

وی افزود: بحثی مطرح می‌کنند در ارتباط با اقوام که من اعلام کردم که اگر شما به من رای بدهید هر استانی را می گویم مردم استاندارش را خودش انتخاب کند و این تحول بسیار بزرگی است و باید این قبول کنیم و از همکارانم خواهش می کنم به این مسئله رای بدهند و یک قدم کشور را به جلو ببریم.

وی ادامه داد: این که 33 استان ظرف این 30 سال تعیین شدند و هر سال 10 استاندارعوض شدند، درست نیست.

وی نسبت به تذکر مجری در ارتباط با اتمام وقت گفت: می خواستم در ارتباط با اماکن و قهوه خانه هم بگویم اما وقت تمام شد پس التماس دعا.

غرضي:بنده با تحريم زندگي کرده‌ام

"سيد محمد غرضي" در پاسخ به سوالي مبني براينکه اگر تحريم‌ها به خاطر برنامه هسته‌اي کشورمان است، تحريم‌هاي اعمال شده قبل از چالش هسته‌اي چگونه قابل توضيح است؟ گفت: بنده تحريم‌ها را خيلي اهميت نمي‌دهم که حالا چه قبل و چه بعد باشد؛آن دفعه قبل هم عرض کردم که در دولت آقاي مهندس موسوي 115،دولت آقاي هاشمي 118 دولت آقاي خاتمي 128 و الان هم خرج کشور 40 ميليارد دلار در سال بيشتر نيست که ما اين را درمي‌آوريم و مي‌توانيم کشور را اداره کنيم؛اين که تصور بکنند که با اين نوع حرکت‌ها مي‌توانند کشور را از سازندگي بياندازند،اشتباه است و آمريکايي‌ها اشتباه زيادي کرده‌اند و اين اشتباه هم به دنبال آنان است همان طور که خدمتتان عرض کردم سعي من بر آن است که مجموعه استعدادهاي داخل کشور را به گونه‌اي توسعه بدهم که اين مسائل به طور کلي پوشش پيدا کند.

مجري خطاب به غرضي گفت: سوال مشخص اين است که قبل از هسته‌اي هم تحريم‌ها بوده ،چرا ما فکرمي‌کنيم که تحريم‌ها به دليل هسته‌اي است؟

وي ادامه داد: تحريم‌ها اثر نکرد قبلا تحريم‌ها هم بوده و من هم در تحريم زندگي کرده‌ام ،ما 10سال فراري بوديم و در تحريم بوديم ؛انقلاب شد ما اسير شديم و مجددا تحريم شديم. جنگ بود مي‌زدند و مي‌کشتند و آقاي دکتر ولايتي هم همه اين‌ها را مي‌داند. بنده با تحريم زندگي کرده‌ام يعني زماني که به دنيا آمديم در تحريم بوديم و انصافا بنده خدمت شما عرض مي‌کنم که بازي هاي سياسي بتواند بر موازين اسلامي ما و استعداد کشور اثر کند و بخواهد کارها را متوقف کند ما عين سحره با آنان برخورد خواهيم کرد..
غرضي: اگر آزادی باعث ضرر به خویش یا غیر شود خودبخود منتفی می‌شود
"سيد محمد غرضي" در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به این ضرورت تامین آزادی فردی و اجتماعی مقرر در قانون اساسی به نظر شما حدود و مرزهای این آزادی چیست و چه تفاوتی از نظر جناب عالی میان آزادی در جامعه اسلامی و آزادی در جامعه غربی و سکولار وجود دارد؟ بیان کرد: در جامعه اسلامی آزادی متفاوت از جوامع دیگپر تعریف می‌شود، در جوامع دیگر وقتی آزادی تعریف می‌شود انبعاث پیدا می‌کند از نیازهای غریضی اما جامعه اسلامی، آزادی در نیازهای روحی و روانی انسان تعریف می شود تا این که بتواند زندگی بهتری را تامین کند.

وی در ادامه گفت: اگر آزادی باعث ضرر به خویش یا غیر شود خودبخود منتفی می شود. آزادی در اسلام وسیع است. وقتی در کشورهای غربی معنی ‌آزادی را می بینید، مثلا آزادی صحبت و روزنامه هست، حد اینها به تعداد آدمی است که جذب می کند و به شدت مورد تعرض امروز جوامع است و آزادی اسلامی مورد تعرض نیست.

غرضي در پاسخ به این سوال که امروز جمهوری اسلامی تبدیل به قدرت جهانی شده دولت شما چه برنامه ای برای استفاده از ظرفیت‌های راهبردی نظام از جمله ریاست بر جنبش عدم تعهد و قدرت در منطقه و نفوذ در آمریکای لاتین دارد؟ گفت: در حوزه سیاست خارجی اینکه امروز فرصت و ظرفیت‌های بزرگی هست شکی نیست.

وي افزود: موقعیت جغرافیای ما این فرصت را فراهم کرده که از دیپلماسی اقتصادی استفاده کنیم. تقویت در داخل با همکاری در کشورهای همسایه و منطقه گرایی موضوع جدی ماست. در منطقه ظرفیت بزرگی داریم. خاورمیانه و شمال آفریقا از مناطق تاثیرگذار در معادلات جهانی است و هیچ منطقه ای حساس تر از خاورمیانه نیست. جنبش غیرمتعهدها که اتفاق خوبی در این دوره افتاد و دبیرخانه برایش درست شد، میتواند دولت بعدی از ظرفیت این بیش از 100 کشور استفاده کند. البته باید در حوزه های دور مثل آمریکای جنوبی ارتباط داشته باشیم ولی مزیت ما در منطقه گرایی است. فرصت ژئوپلتیک آمریکای جنوبی مثل منطقه ما نیست.
 

غرضي: در جامعه اسلامی، آزادی در نیازهای روحی و روانی انسان تعریف می‌شود

"سيد محمد غرضي" در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به این ضرورت تامین آزادی فردی و اجتماعی مقرر در قانون اساسی به نظر شما حدود و مرزهای این آزادی چیست و چه تفاوتی از نظر جناب عالی میان آزادی در جامعه اسلامی و آزادی در جامعه غربی و سکولارم وجود دارد؟ بیان کرد: در جامعه اسلامی آزادی متفاوت از جوامع دیگپر تعریف می‌شود در جوامع دیگر وقتی آزادی تعریف می‌شود انبعاث پیدا می‌کند از نیازهای غریضی اما جامعه اسلامی، آزادی در نیازهای روحی و روانی انسان تعریف می شود تا این که بتواند زندگی بهتری را تامین کند.

غرضي در ادامه گفت: اگر آزادی باعث ضرر به خویش یا غیر شود خودبخود منتفی می شود. آزادی در اسلام وسیع است. وقتی در کشورهای غربی معنی ‌آزادی را می بینید، مثلا آزادی صحبت و روزنامه هست، حد اینها به تعداد آدمی است که جذب می کند و به شدت مورد تعرض امروز جوامع است و آزادی اسلامی مورد تعرض نیست.
"سيد محمد غرضي" نیز در اظهارات پایانی خود گفت: دولتی که پایگاه اجتماعی قوی داشته باشد دولتی مقتدر است 55 میلیون صاحب رأی است اگر همه رأی بدهید 2 اتفاق مهم می افتد. اول عقب نشینی آمریکا و دوم اینکه شما به کسی که می خواهید رای می دهید.
وی افزود: دولتی که توان اجتماعی پایین داشته باشد نمی‌تواند با رشوه و رانت خواری مقابله کند. شعار من توسعه جمهوریت و اسلامیت است در اسلامیت بیان کردم که اگر دولت دستش را از  جیب فقرا کوتاه کند توسعه جمهوریت شکل می گیرد، بنده قیمت دلار را تثبیت توسعه جمهوریت تثبیت می‌کنم، انتخاب استانداران را به رأی مردم می گذارم. در ورزش و هنر و سینما و رسانه ها که خیلی حقوق پایمال شده است. اگر رای بیاورم همه اینها را قانونمند کرده و دست رانتخوار را از اینکه عده ای مثلا در سینما با دولت بسازند و ... را قطع می کنم. اماکن را انشاءالله سازماندهی می کنم.
 
انتهاي پيام/

برچسب ها: غرضی ، سیاست ، داخلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار