رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز جمعه پس از سفر دوره ای خود به آفریقا به ترکیه بازگشت و در جمع طرفداران خود در فرودگاه استانبول گفت اعتراض ها در این کشور باید فورا متوقف شود .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز؛ اردوغان در جمع هزاران نفر از طرفداران خود که در نخستین راهپیمایی در حمایت از وی از آغاز اعتراض های ضد دولتی در ترکیه تاکنون تجمع کرده بودند تصریح کرد :« هیچ قدرتی جز خدا نمی تواند از پیشرفت ترکیه جلوگیری کند . »

اعتراض های ضد دولتی در ترکیه از یک هفته قبل و در واکنش به برنامه های دولت برای توسعه یک پارک در شهر استانبول آغاز شد .

در میدان تقسیم شهر استانبول نیز که به کانون اعتراض ها در ترکیه تبدیل شده و هزاران تظاهرکننده بطور شبانه روزی در آنجا حضور دارند ، برخی ها که شاهد سخنرانی اردوغان در فرودگاه بودند فریاد می زدند « اردوغان ، استعفا » .

اردوغان درحالیکه همسرش نیز کنار او ایستاده بود اذعان کرد پلیس ممکن است در سرکوب تظاهرکنندگان از توسل بیش از حد به خشونت استفاده کرده باشد .

برخورد خشونت آمیز پلیس ترکه در واکنش به معترضین باعث شد تا این ناآرامی ها به یک اعتراض سراسری علیه ده سال حاکمیت اردوغان تبدیل شود .

اردوغان در سخنان خود تاکید کرد :« خداوند وحدت و اخوت ما را حفظ خواهد کرد . ما با هیچکس سر جنگ و دشمنی نداریم . رمز موفقیت ما خشونت و دو دستگی نیست . پلیس وظیفه خود را انجام می دهد. این اعتراض ها که به خشونت و دشمنی کشیده شده است باید فورا متوقف شود.»

وی بااین حال هیچ برنامه فوری را برای جمع کردن چادرهای موقت معترضین در میدان تقسیم شهر استانبول و یک پارک در آنکارا پایتخت ترکیه ارائه نکرد .

دولت های غربی ازجمله آمریکا که ترکیه را از متحدان کلیدی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) در خاورمیانه می داند و با ایران ، عراق و سوریه نیز هم مرز است درمورد واکنش شدید پلیس ترکیه به تظاهرکنندگان ابراز نگرانی کرده اند . واشنگتن به ویژه ترکیه تحت حاکمیت اردوغان را نمونه ای از دموکراسی اسلامی می داند که دیگر کشورها در منطقه مانند مصر باید از آن پیروی کنند .

کمیسر حقوق بشر آلمان خشونت علیه تظاهرکنندگان در ترکیه را تکان دهنده نامید و از دولت خواست فورا افرادی را که به علت تلاش برای احقاق حقوق اساسی خود بازداشت شده اند آزاد کند .

مارکوس لئونینگ در بیانیه ای اعلام کرد :« من از دولت ترکیه انتظار دارم به اعتراض ها در ترکیه که اساسا مسالمت آمیز است به گونه ای متناسب و بدون توسل به زور واکنش نشان دهد . »

در این بیانیه آمده است :« تعداد زیاد افرادی که در این اعتراض ها بازداشت و زخمی شده اند تکان دهنده است . در این اعتراض ها همچنین سه نفر ازجمله یک نیروی پلیس کشته شده اند .»

اتحادیه ملی پزشکان ترکیه اعلام کرده است در ناآرامی های این کشور 4300 نفر زخمی شده اند .
لئونینگ همچنین از دولت اردوغان خواست از توسل بیش از حد به زور علیه تظاهرکنندگان جلوگیری و آنهایی را که بازداشت شده اند فورا آزاد کند.

پس از آنکه نخستین گلوله های گاز اشک آور هفته گذشته برای پراکندن تظاهرکنندگان در میدان تقسیم شهر استانبول شلیک شد ، تنش ها پیوسته افزایش یافت و به درگیری های خشونت آمیز در سراسر ترکیه تبدیل شد .

تظاهرکنندگان اردوغان را دیکتاتور نامیده اند و می گویند او سعی دارد عقاید محافظه کارانه و اسلامی خود را به کشوری تحمیل کند که اکثر جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند اما با جدیت عقاید سکولار را دنبال می کنند .

احمد اینسل استاد علوم سیاسی در دانشگاه گالاتاسرای استانبول درباره موضع تند اردوغان در برابر تظاهرکنندگانی که اکثر آنها را جوانان تشکیل می دهند گفت چنین رفتاری نادرست و بسیار ناراحت کننده است.

وی افزود برای اردوغان دشوار است که لحن پرخاشجویانه و متکبرانه خود را تلطیف کند .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار