یک منبع روس هرگونه آسیب دیدگی نیروگاه بوشهر در اثر زلزله را تکذیب کرد.

به گزارش حوزه سياست‌خارجي باشگاه خبرنگاران؛ یک منبع روس هرگونه آسیب دیدگی نیروگاه بوشهر در اثر زلزله را تکذیب کرد.

این منبع آگاه روز چهارشنبه 15 خرداد (5 ژوئن) به خبرگزاری ریانوستی روسیه گفته است: «ادعای بیان شده هیچ پایه و اساسی ندارد و همه چیز در نیروگاه عادی است، به‌طوری که نیروگاه دوباره در حال آماده شدن برای فعالیت است».

او همچنین تائید کرده است که هم‌اکنون دستگاه‌های فنی نیروگاه در مرحله آزمون قرار دارند.

این در حالی است که در همان روز جرج جان خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس از وین گزارش داده بود که دو دیپلمات مطلع در آژانس گفته اند ساختمان نیروگاه بوشهر در اثر زلزله اخیر ترک های بزرگی برداشته است.

آسوشیتدپرس نوشته است: «این دیپلمات ها با اشاره به اطلاعات محدودی که اخیرا از این نیروگاه به دست آورده اند به اسوشیتدپرس گفتند زلزله های 9 آوریل و 16 آوریل باعث شده است در یکی از پایه های بتونی این ساختمان ترک هایی چند متری ایجاد شود. یکی از این دو دیپلمات گفت این ترک ها در نزدیکی هسته مرکزی رئاکتور که حاوی سوخت رادیواکتیو است مشاهده نشده است.

وی افزود اطلاعاتی که ما به دست آورده ایم مربوط به بخشی از این رئاکتور است و این بدین معنی است که ممکن است دیگر بخش های آن نیز آسیب دیده باشد».

این در حالی است که کارشناسان فنی آگاه از وضعیت نیروگاه بوشهر چند نکته را در اینجا حائز اهمیت می دانند:

1- نخستین مسئله این است که بدون شک پشت پرده این عملیات روانی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بویژه سعودی هستند و غربی ها مطابق توافقی که با روسیه کرده اند چندان حساسیتی روی نیروگاه بوشهر ندارند.

2- مسئله دوم این است که اگرچه ایران عضو کنوانسیون ایمنی هسته ای نیست، ولی بازرسان آژانس مرتبا از نیروگاه بوشهر بازدید می کنند و اگر کوچکترین مشکلی از این بابت وجود داشت قطعا در گزارش های آژانس منعکس می شد.

3- برخی کارشناسان می گویند پشت پرده اصلی این ادعاها ضربه زدن به تلاش های روسیه برای پیدا کردن بازارهای جدید هسته ای در منطقه است. برخی طرف ها علاقمند هستند که به هر نحو ممکن کشورهای متقاضی فناوری هسته ای را متقاعد کنند که فناوری روسی قابل اعتماد نیست.   

انتهاي پيام/

برچسب ها: نیروگاه ، بوشهر ، توطئه ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار