شعار تبليغاتي فيلم سينمايي سوپرمن به کارگرداني ريچارد دانر اين بود که باورتان خواهد شد انسان مي‌تواند پرواز کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ سوپر من، فيلم سينمايي (1978) را يادتان هست؟ صحنه‌اي که لوئيس لين (مارگوت کيدر) خبرنگار ديل پلنت از قهرمان لباس چسبان به تن مي‌پرسد: تو اهل کريپتون هستي؟ ديويد اي گوير با خنده اين صحنه را تعريف مي‌کند و مي‌گويد آنها اين گفتگو را چاپ مي‌کنند، با اين مضمون که او از سياره‌اي ديگر آمده و هيچ کس حتي از تعجب پلک هم نمي‌زند هميشه فکر مي‌کردم اين صحنه به نوعي عجيب و غير عادي است.
شعار تبليغاتي فيلم سينمايي سوپرمن به کارگرداني ريچارد دانر اين بود که باورتان خواهد شد انسان مي‌تواند پرواز کند اگر قرار باشد شعاري براي مرد فولادي روايت تازه‌ي زاک اسنايدر از ابرقهرمان دي‌سي کاميکز در نظر گرفته شود هيچ چيز بهتر از آن نيست که فيلم مي‌خواند تماشاگر باور کند همان مردي که مي‌تواند در آسمان پرواز کند، مي‌تواند روي زمين هم قدم بگذارد. به گفته‌ي اسنايدر، کارگردان فيلم سعي کرده‌ايم فيلمي با حضور سوپرمن بسازيم که وقتي او کاري انجام مي‌دهد تماشاگر پيش خودش فکر کند اگر او هم در چنين موقعيتي قرار مي‌گرفت همين کار را انجام مي‌داد. با  
وجود اينكه سوپرمن در اصل موجودي بيگانه اما در فيلم ما جنبه هاي انساني او پررنگ تر است." هنري كاويل، هنرپيشه انگليسي كه نقش سوپرمن را بازي مي كند، در باره حال و هواي فيلم مي گويد: "فيلم ما سوپرمن براي عصر جديد است. قرار نيست به اصول دنياي سوپرمن پشت كنيم اما همه چيز داستان ريشه در واقعيت دارد، فيلم داستان موجود شگفت انگيزي است كه مي تواند كارهاي خارق العاده انجام بدهد اما در عين حال تماشاگر مي تواند با او ارتباط برقرار كند، چون او هم سختي هاي بسياري را پشت سر گذاشته و مجبور بوده در شرايط دشوار تصميم گيري كند."
تا زمان اكران فيلم تلاش براي خبردار شدن از داستان فيلم بي نتيجه خواهد بود، هر چه باشد كريستوفر نولان يكي از تهيه كنندگان فيلم است. به گفته گوير، كه يكي از نويسندگان داستان و فيلمنامه براي سه گانه شواليه تاركي بود: "واقعا از اين روش كريس خوشم مي آيد. در تيزر تبليغاتي فيلم فقط بخش خارج از سطح آب يك كوه يخ را نشان تماشاگران داديم ماجراهاي پرشماري در فيلم هست كه تماشاگران از آن خبر ندارند." البته از همان تبليغ كوتاه هم مي شود پي برد كه كا وش در هويت سوپرمن يكي از دغدغه هاي اصلي سازندگان فيلم است (كوين كاستنر در نقش پدر زميني سوپرمن به او مي گويد بايد تصميم گيري مي خواهي چه جور آدمي بشوي"). به گفته دبوراسنايدر، همسر كارگردان و يكي از تهيه كنندگان فيلم: "سوپرمن جايگاه خود در دنيا را از دست داده و سعي مي كند خود واقعي اش را پيدا كند. او سعي مي كند به سؤالاتي از اين دست پاسخ دهد سفر من چيست؟ هدف ام كدام است/‌قرار است چه كار بكنم؟ " به گفته اسنايدر تلاش براي پيدا كردن پاسخي براي سؤالاتي از اين دست باعث مي شود فاصله دو چهره شخصيت كلارك كنت/ سوپرمن به حداقل برسد: "تا به ويژگي هاي انساني اين شخصيت پي نبري، نمي تواني بفهمي كه در اختيار داشتن چنين نيروهايي چه حسي دارد." به گفته گوير، سوپرمن قرار نيست بتمن باشد: "وقتي مي گوييم واقع گرايانه و قابل همذات پنداري منظورمان اين نيست كه با شخصيتي تيره و تار طرف هستيم. به نظرم اگر به شيوه ساخت شواليه تاريكي سراغ فيلمي از سوپرمن مي رفتيم دچار اشتباه مي شديم.
فيلم هاي بتمن بيشتر حالت پوچ گرايانه دارند اما حكايت سوپرمن هميشه داستان اميدواري است."
وقتي قرار شد هنري كاويل لباس سوپرمن را به تن كند چون هنوز مدل جديد لباس آماده نشده بود او لباس قديمي را تن اش كرد. اين همان لباسي بود كه كريستوفر ريو از آن استفاده مي كرد به گفته دبوراسنايدر وقتي كاويل لباس را تن اش كرده هيچ كسي نخنديده است.
زاک اسنايدر مي‌گويد: فقط کافي بود بگوييم کمي عقب‌تر برويد اين شما و اين سوپرمن. وقتي کسي بتواند اين لباس را تن‌اش کند و بعد راه هم برود يعني از نظر فيزيکي در اوج آمادگي است.
کاويل براي روز تست از نظر جسماني آماده بود اما اطلاعات چنداني درباره‌ي قصه‌هاي مصور سوپرمن نداشت: چون در مدرسه‌ي شبانه‌روزي درس مي‌خواندم فروشگاه‌ قصه‌هاي مصور در دسترس‌ام نبود و به همين خاطر به محض اينکه حضورم در فيلم قطعي شد، سراغ قصه‌هاي مصور و منابع موجود درباره‌ي سوپرمن رفتم و به مرور موفق شدم تصويري کامل از اين شخصيت در ذهن خودم خلق کنم. البته به گفته‌ي کاويل داستان فيلم مرد فولادي قرار نيست برداشتي از يک قصه‌ي مصور مشخص باشد فيلم کار خود ماست داستان درباره‌ي سوپر من است و از هيچ قصه‌ي مصور خاصي هم استفاده نکرديم. خوبي کار در اين است که داستاني اريژينال براي تعريف کردن داريم.
ديويداس.گوير در شروع نگارش فيلمنامه حدود سي شخصيت يا نکته از دل قصه‌هاي مصور سوپرمن بيرون کشيد آنها ار کنار هم نوشت و کار نوشتن متن را براساس آنها شروع کرد. به گفته‌ي او روش انتخاب شخصيت منفي فيلم مثل کار روي سه‌گانه‌ي شواليه‌ي تاريکي بوده است اول داستاني آماده مي‌کرديم و بعد مي‌گشتيم تا ببينيم کدام شخصيت منفي قصه‌هاي مصور به کار داستان ما مي‌آيد در مرد فولادي مي‌خواستيم داستاني درباره‌ي جدا افتادگي سوپرمن تعريف کنيم، اينکه آيا او ميراثکريپتوني‌اش را مي‌پذيرد يا خير. پس زاد طبيعي‌ترين گزينه‌ي ما بود و واقعا نمي‌توانستيم شخصيت منفي ديگري به جاي او وارد داستان کنيم.
تا قبل از اين فقط يک هنرپيشه نقش ژنرال زاد را باري کرده و آن هم ترنس استمپ است که در دو فيلم سوپرمن و سوپرمن2 (1980) نقش اين شخصيت را بر عهده داشته است. ژنرال زاد در مرد فولادي با شمايلي که استمپ از آن به تصوير کشيده فرق دارد. اين بار نقش زاد را مايکل شنن بازي مي‌کند و شخصيت او آمده که وحشت بيافريند و براي سوپرمن دردسر درست کند: شمايلي که ترنس از ژنرال زاد در مرد فولادي صرفا شخصيت منفي نيست.او مثل هر ژنرال ديگري مي‌خواهد از مردم‌اش محافظت کند.او دلش نمي‌خواهد صرفا مردم را آزار بدهد و الماس‌ها را بدزدد. او روي موفقيت در کارش تمرکز کرده است.
به گفته‌ي زاک اسنايدر مرد فولادي درباره‌ي دليل وجود ابر قهرمان‌ها و ميزان اهميتي که براي ما دارند بحث مي‌کند: در فيلم واچمن نگهبانان هم مي‌خواستم به همين دليل وجودي ابرقهرمان‌ها بپردازم. اين مسئله برايم خيلي مهم است و کريستوفر نولان هم مي‌گفت به همين دليل من را براي کارگرداني مرد فولادي انتخاب کرده است. اما همه چيز مرد فولادي در مضمون خلاصه نمي‌شود به قول بديو اس‌گوير واي، امان از دست صحنه‌هاي اکشن فيلم اگر واقعا هميشه دلتان مي‌خواسته بدانيد ابر قهرمان‌ها چگونه با هم مبارزه مي‌کنند اين فيلم به سوال‌هاي شما پاسخ خواهد داد.
به گفته‌ي اسنايدر سعي شده بين صحنه‌هاي فيلم و بخش‌هايي که با استفاده از تصوير سازي کامپيوتري ساخته شده توازن برقرار شود مرد فولادي واقع گرايانه ‌ترين فيلمي است که تا به امروز ساخته‌ام.
آخرين باري که فيلمي سينمايي با حضور شخصيت سوپر من ديديم سال2006 بود که برايان سينگر فيلم بازگشت سوپرمن را روانه‌‌ي سينماها کرد. فيلم بيشتر اداي ديني به اولين فيلم سينمايي سوپرمن ساخته‌ي ريچارد دانر بود و با اينکه 391 ميليون دلار فروش کرد اما مسئولان کمپاني از آن ميزان فروش راضي نبودند و هفت سال طول کشيد تا اسنايدر مرد فولادي بسازد وقتي سراغ سوپرمن رفتيم اين شخصيت وضعيت مشابه‌اي به بتمن در دوران پس از بتمن و رابين داشت.
کريستوبر نولان با شخصيت بتمن و آنچه به کمک او مي‌توانيم درباره‌ي دنياي معاصر بگوييم به صورت محترمانه رفتار کرد.
ما هم در ساخت مرد فولادي همين کار را کرديم براي ما مهم بود که او را رو به راه کنيم.
کاويل از حضور در جمع بازيگران بزرگ فيلم بسيار هيجان‌زده است؛ ايمي آدامز در نقش لوئيس لين خبرنگار ديلي پلنت مايکل شنن در نقش ژنرال زاد، دايان لين و کوين کاستنر در نقش مارتا و جاناتان کنت، لورنس فيشبرن در نقش پري وايت، سر دبير ديلي پلنت و راسل کراو در نقش جور-ال پدر واقعي سوپرمن که براي اين نقش شون پن وکلايو اوون هم مدنظر بودند.
علاوه بر اين، او مطمئن است که در مرد فولادي فرم و محتوا کاملا با هم تطبيق دارند: گاهي اوقات دل‌ات مي‌خواهد فيلمي عظيم و پر سروصدا نگاه کني و گاهي اوقات هم دوست داري فيلمي عميق‌تر و آرام‌تر تماشا کني. مرد فولادي جايي ميان اين دو حالت قرار مي‌گيرد.
اگر از ديويد اس.گوير بپرسي مضمون اصلي فيلم چيست به عنوان آن اشاره مي‌کند. گوير مي‌گويد: سوپرمن يک انسان است، انساني از جنس فولاد مضمون فيلم چيزي شبيه به اين است. ما با گذشته‌ي او در کريپتون هم بيشتر آشنا مي‌شويم و شخصيت جور-ال پدر او که نقش‌اش را راسل کراو بازي مي‌کند صرفا شخصيتي مکمل نيست. زاک اسنايدر اميدوار است مرد فولادي اکران موفقيت‌آميزي داشته باشد تا راه براي ساخت فيلم‌هاي ديگر سوپرمن هموار شود. به قول او: سوپرمن بزرگ‌ترين ابرقهرمان دنياست. يا شايد بايد چنين باشد هر چه باشد سوپرمن است. موسيقي مرد فولادي راهانس زيمر ساخته و امير مکري فيلمبردار ايراني تبار هم مديريت فيلمبرداري آن را بر عهده داشته است. فيلم 14 ژوئن 2013 به نمايش  در مي‌آيد./ص

منبع: ماهنامه دنياي تصوير

 

برچسب ها: سوپر من ، شعار ، تبلیغات ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار