هدف موسسه حلال جهانی ضمن گسترش فرهنگ حلال بين مسلمانان جهان ،امکان دسترسي به محصولات با نشان حلال در همه جاي دنيا است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبر نگاران ، با توجه به اهميت توليد محصولات با برند حلال اولين بار در سطح بين الملل در سال 1997، کميته مشترک FAO/WHO تعريف رسمي از غذاي حلال ارائه نمود. در اين تعريف نه تنها توليد و فرآوري مشمول قوانين و مقررات برند حلال مي شود بلکه به مساله حمل و نقل، ذخيره سازي و يا هر وسيله و ابزاري که به نوعي در اين فرآيند دخيل باشد ، توجه مي شود.

در حال حاضر برند حلال دامنه  بسيار وسيعي از فعاليتهاي اقتصادي از جمله توليدات دارويي، آرايشي، بهداشتي و فعاليتهايي همچون مسافرت و تورسيم را شامل مي شود .

با توجه به اين که تا سال 2025 ميلادي 30 درصد جمعيت جهان را مسلمانان تشکيل مي دهند اين موضوع بيش ار پيش مورد توجه جامعه جهاني مخصوصا مسلمانان قرارگرفته است.

مالزي قطب جهاني غذاي حلال در جهان پيشرو در اين صنعت است .وجود رقابت بين ملتهاي مسلمان و غير مسلمان باعث توجه بيشتر به اين صنعت شده است . بعد از مالزي انگليس و فرانسه از توليدکنندگان مهم غذاي حلال به شمار مي ايند.

برزيل نيز يکي از بزرگترين صادرکنندگان گوشت و تجارت کشاورزي در جهان است و درصد قابل توجهي از صادرات اين کشور را محصولات حلال تشکيل مي دهد.

فرانسه يکي از کشورهاي بزرگ صادرکننده گوشت ماکيان در جهان است که در حدود 75% صادرات گوشت منجمد اين کشور را محصولات حلال تشکيل مي دهد. عمده صادرات فرانسه به کشورهاي اسلامي مانند عربستان صعودي، کويت، امارات متحده عربي و يمن است.

آمريکا سومين صادر کننده گوشت در جهان است که بيشتر از 80% از آن را با گواهي و برچسب حلال به کشورهاي مسلمان صادر مي نمايد.

ايران به عنوان يک کشور اسلامي بزرگ و شناخته شده از مزيت هاي بالقوه اي براي موفقيت در بازار غذايي حلال برخوردار است كه براي ورود موفقيت آميز به اين بازار، شناخت جدي و علمي آن شامل وضعيت حال و آينده بازار و شناسايي رقباي موجود و نيز تقويت توانمندي ها و برطرف کردن نقاط ضعف کشور کاملا ضروري است.

بنابراين بايد تدابيري انديشيده شود تا بتوان سهم بيشتري از بازار 547 ميلياردي غذايي حلال در دنيا را کسب نمايد.

موسسه حلال جهانی در سال 2007 در ايران به منظور گسترش فرهنگ حلال تاسیس شد و پس از تصویب استاندارد غذای حلال توسط سازمان همکاریهای اسلامی در سال 2010 فعالیت های خود را به بخش های جدیدی از تبیین "علم حلال"، "مقررات حلال" و "اخلاق حرفه ای حلال" توسعه بخشید.

سازمان همکاری های اسلامی در برگیرنده 57 کشور عضو است. دراين سازمان، موسسات مختلفی مشغول فعالیت هستند که می توان به بانک توسعه اسلامی، اتاق بازرگانی وصنایع اسلامی و مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی اشاره كرد.

متين زاده مدير مسئول برند حلال جهاني در گفتگو با خبر نگار اقتصادي باشگاه خبر نگاران گفت : مهم ترین هدف موسسه حلال جهانی ضمن گسترش فرهنگ حلال بين مسلمانان جهان ،امکان دسترسي به محصولات با نشان حلال در همه جاي دنيا است.

 وي تصريح کرد :اجرای صحیح استاندارد غذای حلال و کمک به توسعه استاندارد های حلال برای سایر بخش ها مانند دارو و آرایشی-بهداشتی، کمک به تدوین مقررات در کشورهای عضو سازمان از اهداف موسسه حلال جهانی است.

متين زاده گفت :توليد کننده ها با عضويت در اين سازمان از تسهيلاتي مانند دريافت غرفه رايگان در نمايشگاه هاي چين و همکاري با کنسرسيوم هاي صادراتي بهره مند مي شوند.

وي خاطر نشان کرد : ورود به بازارهاي بکروايجاد مشوقهاي صادراتي براي فعالان برند حلال و تداوم تشکيل نمايشگاهها و همايشهاي بين المللي و انجام تبليغات گسترده  از راهکارهاي توسعه برند حلال است.

در ادامه غلامرضا طاهري کارشناس اقتصادي با اشاره به لزوم گسترش صادرات  غذاي حلال گفت : محصولات غذايي داراي برند حلال به عنوان يک محصول سالم در جهان به شمار مي روند که در جوامع غير مسلمان هم طرفداران زيادي دارد اما در كشور ما صادرات اين محصولات مي تواند در اقتصاد کشور نقش بسزايي داشته باشد.

وي تصريح كرد: کشور هاي اروپايي و کشور هاي بزرگي مانند چين را مي توان به عنوان بهترين بازار براي صادرات محصولات حلال ذکر کرد .
انتهاي پيام/
برچسب ها: توسعه ، صادذات ، تولید ، حلال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار