کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بودجه فرهنگی را براساس یک برنامه اقتصادی تحت عنوان اقتصاد و فرهنگ تنظیم خواهم کرد، گفت: هدیه ازدواج که 23 میلیون است را به کارخانجات می‌دهیم تا آنها به زوج‌های جوان جهیزیه بدهند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران،‌محسن رضایی کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم در رادیو معارف به تشریح برنامه‌های خود در حوزه فرهنگ و معارف اسلامی پرداخت.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دولت شما برای تحقق شاخص هویت اسلامی و انقلابی سند چشم‌انداز چه برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته است؟ گفت: سند چشم‌انداز یکی از پشتوانه‌های برنامه ما است و اگر قبل از رئیس‌جمهور شدن من چنین سندی نوشته نمی‌شد کار ما خیلی سخت‌تر و مشکل‌تر می‌شد، به دلیل مشورت با کارشناسان کشور از یک خردورزی جمعی برخوردار خواهد بود که ما با پشتوانه همین سند کارمان را شروع می‌کنیم.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:‌ برنامه‌هایی که می‌تواند این سند را در کشور تحقق بخشد و کانون این سند چشم‌انداز هویت است و قلب این سند پیشرفت و هویت است؛ دلیل اینکه برنامه‌های فرهنگی به خوبی در کشور پیاده نمی‌شود این است که جایگاه فرهنگ را در این سند تعریف نکردیم.
 
رضایی گفت: جامعه بدون پیشرفت، هویت بدست نمی‌آورد و بدون هویت هم پیشرفت به دست نمی‌آید،‌معماری نوین اسلامی به ما کمک می‌کند که مسئله پیشرفت و هویت را با همدیگر ببینیم و امنیت و هویت، پیشرفت و هویت و پیشرفت و امنیت باید با هم ترکیب شوند.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ این سه عامل عناصر اصلی معماری ایرانی اسلامی را شکل خواهند داد؛ در برنامه‌ای که من تنظیم کردم،‌ هم هویت است و هم پیشرفت، هویت هم در امنیت و هم در پیشرفت مهم است.  
 
وی ادامه داد: معماری که در ایران صورت می‌گیرد خیلی متناسب با هویت نیست؛ در مسکن مهر وقتی در را باز می‌کنید تا ته ساختمان پیداست، ما ضد فرهنگ عمل می‌کنیم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من معماری ایران را متناسب با هویت و پیشرفت می‌سازم، کل فضا را فرهنگی خواهم کرد و سعی می‌کنم در کشور دولتمردانی که انتخاب می‌کنم کارآمد باشند و هم اهل‌اش باشند که اعتقادات ایرانی اسلامی قوی داشته باشند که در عین حال که کشور راه پیش می‌برند ابعاد فرهنگی را در پیش بگیرند.  
 
رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از ماموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌هایی که گذشت و برنامه‌تان برای اینکه جایگاه این نهاد را ارتقا دهید، چیست؟ اظهار کرد: اختیارات و امکانات وسیعی به این شورا داده شود ولی متاسفانه در حد انتظار ملت ایران ظاهر نشد؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی کار اساسی و جدی انجام نداده است.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌مهمترین سندی که شورای عالی انقلاب فرهنگی کار کرده‌اند سند مهندسی فرهنگی کشور است که طرح جامع علمی کشور است که این هم خیلی دیر تهیه شد.
 
وی بیان داشت: هیچ چیز مهمی در کارنامه شورای انقلاب فرهنگی دیده نمی‌شود،‌دنیا منتظر حرف‌های ما است؛ سبک زندگی ایرانی و اسلامی که می‌گوییم چگونه است؟ برای اینکه معماری  ایرانی و اسلامی در کشور شکل بگیرد ما یک بخشنامه جدی از سوی شورای فرهنگی نمی‌بینیم، ما نیاز به یک تحول اساسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم و من این کار را خواهم کرد.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از اصحاب فرهنگی استفاده بیشتری کند و درب این شورا نباید به روی هنرمندان، فرهنگیان، مرجعیت بسته شود.  
 
رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نگاه شما به مقوله فرهنگ به خصوص از بعد بودجه‌ریزی چگونه است و دغدغه‌های فرهنگی دولت شما چیست؟ اظهار داشت: ایران کشوری فرهنگی است و امکانات وسیع فرهنگی در آن وجود دارد؛ من قبول ندارم که دولت باید کار فرهنگی کند، باید فرهنگ را به مردم بسپاریم، مردم یعنی دانشگاه‌ها، هنرمندان، اهالی سینما،‌ اهالی ادب و شعر و ما از آنها پشتیبانی خواهیم کرد ولی امکانات نر‌م‌افزاری را به آنها خواهیم داد.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: من توجه ویژه به دانشگاه خواهم کرد، یکی از نگرانی‌هایم طی سال‌های اخیر این بوده  که دولت‌ها نتوانستند فرهنگ را حفظ کنند؛ بیشترین بیکاران در بین اقشار جامعه، قشر هنرمندان هستند و در حالی که دولت یک نگاه سیاسی و امنیتی را به هنرمندان دارد و از طرف دیگر تعهدی را نمی‌پذیرد.  
 
وی گفت:‌دولت باید در جایگاه نظارت قرار بگیرد و اجرا را به اهالی فرهنگ و هنر بسپارد.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اولین کاری که می‌کنم این است که بودجه فرهنگی را براساس یک برنامه اقتصادی تحت عنوان اقتصاد و فرهنگ تنظیم خواهم کرد و در بودجه‌ای که اختصاص می‌دهم جایگاه فرهنگ و هنر را در آن مشخص می‌کنیم و اینکه سهم دولت در فرهنگ چه میزان است را تعیین می‌کنیم.  
 
رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این میزان بودجه قابل جذب در فرهنگ است، گفت: من قبول ندارم که کالاها و فرهنگ ما خریدار ندارد؛ ما چقدر سینما داریم که یک فیلم را نمایش دهیم، برای هر یک میلیون نفر در ایران 4 سینما وجود دارد و این در حالی است که در دوبی برای هر یک میلیون نفر 40 سینما وجود دارد و در آمریکا برای هر یک میلیون نفر بالای 300 سینما وجود دارد.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کار بعدی ما این است که تقاضا را برای هنر افزایش می‌دهیم؛ یک سبد فرهنگی تعریف خواهم کرد که کتاب، سینما و آثار فرهنگی در آن وجود داشته باشد، یارانه می‌دهیم در قالب سبد فرهنگی.  
 
وی افزود: همانطور که مردم به آب و برق احتیاج دارند به فرهنگ هم احتیاج دارند، ما سعی می‌کنیم تقاضای فرهنگیان و هنرمندان را برآورده کنیم. ما به فرهنگ و هنر کمک خواهیم کرد تا صادرات فرهنگی داشته باشیم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای اجرای کامل قانون عفاف و حجاب چه تمهیداتی را در دولت خود اندیشیده‌اید؟ تصریح کرد: مسئله عفاف و حجاب را یک مسئله اخلاقی می‌دانیم؛ ما باید به ریشه‌های عفاف و حجاب برگردیم که آن حیا می‌باشد، وقتی در مسائل سیاسی به خاطر اینکه به قدرت برسیم حیا را رعایت نمی‌کنیم!
 
رضایی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای تقویت نهاد خانواده و رشد آن و به خصوص ازدواج دیرهنگام چه برنامه‌ای دارید؟ اظهار کرد: مهمترین شعار من سلام بر زندگی است، سلام بر زندگی مهمترین بعد خانواده است و اکثر برنامه‌های من بهبود زندگی مردم است و اگر زندگی بهبود داشته باشد خانواده قوام پیدا خواهد کرد. بهبود زندگی مردم را در همه ابعاد باید در نظر بگیریم؛ در بعد تفریحات، سلامت، اشتغال،‌کاهش گرانی و مهمترین مسئله اخلاق در خانواده.   
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما هدیه ازدواج خواهیم داد که 23 میلیون است، این پول را به کارخانجات می‌دهیم تا آنها به زوج‌های جوان جهیزیه بدهند و با این کار با یک تیر دو نشان می‌زنیم یکی اینکه بخش سرمایه ما که احتیاج به تولید دارد حل می‌شود و بخش دوم کسانی که به خاطر جهیزینه نمی‌‌توانند ازدواج کنند مشکل‌شان حل خواهد شد.  
 
وی گفت: یارانه سبز می‌دهیم تا امنیت غذایی کشور را تامین کنیم؛ امنیت غذایی اگر در جامعه شکل بگیرد خانواده‌ها دیگر نوسان قیمت مواد غذایی نیستند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه 5 میلیون کسب و کار خانگی ایجاد خواهیم کرد بیان داشت: کمک می‌کنیم تا دانشجویانی که می‌خواهند کار کنند و تجربه ندارند می‌توانند با کسب و کار خانگی تجربه کسب کنند و علت اینکه فرهنگ و اقتصاد را با هم کار کردم این است که چون یک بال زندگی فرهنگ و بال دیگر اقتصاد است، اگر فقر در زندگی مردم وارد شود ایمان‌شان سست خواهد شد.  

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نگاه شما به حوزه علمیه چگونه است؟ بیان کرد: رابطه دولت با حوزه علمیه را کاملا غیرشفاف می‌بینم، حوزه علمیه و روحانیت یک پایگاه اساسی و یک رکن در نظام است، هم پشتیبان نظام و هم کانون‌ فرهنگی است.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حوزه علمیه را برای انتخابات می‌خوانیم اما وقتی انتخابات تمام شد حوزه‌ها را رها می‌کنیم؛ در ایران بسیاری از طلبه‌ها در مشقت زندگی می‌کنند، من قانونی را خواهم گذاشت که هیچ کس اجازه توهین به مرجعیت را نداشته باشد.
 
وی افزود: ما از ظرفیت حوزه علمیه برای نشر فرهنگ و در دیگر موارد استفاده می‌کنیم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعریف شما از وحدت و حوزه و دانشگاه چیست؟ تصریح کرد: در دهه‌های اخیر ما چیزی به نام حوزه  علمیه و دانشگاه‌های مجزا نداشتیم در واقع در یک مکان تدریس می‌شد؛ وحدت علمی در حوزه‌های علمیه  یک چیز و در دانشگاه  چیز دیگری است و تعامل آموزشی بین دانشگاه و حوزه وجود ندارد.
 
رضایی گفت: مسئله دیگر رشته‌های بین حوزه‌ و دانشگاه است؛ رشته‌های زیادی داریم که بین دانشگاهی باید مطرح شوند و مسئله دیگر وحدت صنفی است، حوزه نوعی دانشگاه و دانشگاه هم نوعی حوزه است و باید به حضور مشترک حوزه و دانشگاه در خارج از کشور نیز توجه شود.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه برای دیپلماسی نیز استفاده خواهیم کرد؛ فعالیت‌های زیادی برای حوزه و دانشگاه تعریف و آنها را در دولت پیگیری خواهیم کرد.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای را برای اصلاح ساختار نظام بانکی کشور بر اساس نظام بانکداری اسلامی در نظر دارید؟ بیان داشت: اگر قانون در بانکداری عمل شود، ربا نخواهیم داشت، از دخالت دولت در چاپ اسکناس بدون پشتوانه جلوگیری و مدیریت بانک مرکزی را مستقل خواهیم کرد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:‌ نظم و انضباطی که به بازار پول خواهیم داد که ما را به سمت یک بانکداری منظم سوق می‌دهد.  
 
رضایی در پاسخ به سوال بعدی که آیا در بخش پژوهش سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ گفت:‌ پژوهش در ارتباط با مشکل زندگی مردم تعریف نمی‌شود، پژوهش باید اخلاق و فرهنگ عمومی را تقویت کند؛ جوان‌های امروز با ما فرهنگ‌شان یکی نیست . فرهنگ جامعه متناسب با جامعه انطباق پیدا می‌کند.
 
 وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای اجرایی شدن اخلاق در جامعه چه برنامه‌ای دارید؟ اظهار داشت:‌ اولین مشکلی که ما داریم اخلاق سیاست‌مداران می‌باشد؛ اخلاق را وارد سیاست می‌کنیم و دولتی را شکل می‌دهیم که اول گوش کند و بعد حرف بزند.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه معیارهای شما برای انتخاب وزرای فرهنگی چیست؟ گفت: مهمترین معیار اهلیت است، یک مدیر باید تجربه کار فرهنگی داشته باشد و از هر نوع دخالت سیاسی در آموزش و پرورش جلوگیری خواهم کرد و اجازه نمی‌دهم به هیچ وجه سیاست‌زدگی در این حوزه باشد و اینکه افرادی را انتخاب خواهم کرد که دلسوز باشند.
 
رضایی افزود: از مردم تقاضا دارم خود را برای پیروزی‌های بزرگ آماده کنند و من به شما قول خواهم داد به کم مردم وضعیت جامعه را بهبود ببخشم و به این رویاها در عمل پاسخ خواهم داد ما با برنامه عمل خواهیم کرد و مطمئن باشید پیروزی از آن ماست.   

انتهای پیام/
برچسب ها: رضایی ، چهره ، معارف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار