زلزله یکی از مباحثی است که تقریبا ذهن اکثر افراد جامعه را به خود مشغول و در هنگام وقوع هر چقدر هم که از مرکز اتفاق دور باشی حس ترس را تجربه می کنی اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که زلزله ها در محور زمین تغییراتی ایجاد می کنند یا خیر؟

مهدی زارع، معاون پژوهشگاه زلزله شناسی در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:  زلزله های کوچک که در زمین اتفاق می افتد روی مدار و زاویه انحراف زمین در فضا از نظر نجومی تاثیری ندارد.

وی اظهار داشت: کره زمین هر لحظه در حال لرزش است اما به دلیل اینکه این لرزش ها از اندازه 4 پاین تر است و آن را احساس نمی کنیم و تنها متوجه لرزش هایی می شویم که بزرگای آن بالای 4 می باشد.

زارع تاکید کرد: زلزله های بزرگی همچون زلزله سال 2011 ژاپن که بیش از 9 ریشتر بود ممکن است تاثیر کم و ناچیزی بر روی محور زمین در فضا بگذارد که این تاثیر باعث می شود کسری از ثانیه و روز و اختلاف بسیار ناچیزی می شود که اصلا قابل اهمیت و قابل ملاحظه نیست.

وی خاطرنشان کرد: این تغییر ناچیز زمین از نظر روانی بر روی انسان ها و موجودات زنده تغییراتی ایجاد نمی کند بلکه وقوع ناگهانی زلزله و اتفاقات آن لحظه موجب آسیب های روانی در افراد می شود.

زارع عنوان کرد: طبق تحقیقات انجام شده و آمار بدست آمده 27 درصد مردم مشکلات روانی دارند و 16 درصد نیز دائما دچار استرس و اضطراب هستند. این آمار مربوط به شرایط عادی است و زمانی فردی در نیمه های شب به دلیل زلزله از خواب می پرد این حادثه مزید بر علت شده و استرس مشکلات روانی و اضطراب را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: ماهواره های موجود در فضا می توانند از کره زمین و نقاط قبل و بعد از رخ دادن زلزله عکاسی کرده و دانشمندان عکس های این دو زمان متفاوت را مقایسه کرده و تغییرات ایجاد شده در زمین را مورد بررسی قرار دهند.

گفتنی است: این علم حدود 10 سال است که در جهان به وجود آمده و این کار ماهواره های سنجش از دور انجام می دهند و در تصاویر آن می توان جابجایی های قابل توجهی که قد آنها بین 20 تا 50 سانتی متر است را رصد کرد.

*زلزله در کیهان یا کیهان لرزه

حتما تا حالا درباره زلزله های زمین و علت وقوع آنها مطالب گوناگون و متنوعی را خوانده اید!!!!

اما شاید بد نباشد که بدانید در فضای خارج از جو و کیهان نیز زلزله هایی رخ می دهد و امواجی بسیار قدرتمند امواج را به لرزه در می آورند.

آلربت انیشتین در سال 1915 نظریه های مختلفی در خصوص نسبت عام را به جهان ارائه کرده که یکی از آنها پدیده اسرارآمیز امواج گرانشی است که تاکنون فیزکدانان نتوانسته اند آن را در دام دستگاه های پیچیده ببینند به همین دلیل در تلاش برای تحقق یافتن این نظریه هستند.

دانشمندان عنوان کردند: تمامی امواج جهان از امواج صوتی تا امواج الکترومغناطیسی در بستر زمانی فضا انتشار می یابند اما امواج گرانشی اسرارآمیزترین و شگفت انگیز ترین امواج جهان هستند و با تمامی امواج متفاوت می باشد زیرا این امواج در واقع همان ارتعاشات فضانوردی هستند که به همین علت به آنها فضا لرزه یا کیهان لرزه می گویند.

امواج گرانشی علاوه بر محتویات فضا بر خود فضا نیز تاثیر گذاردند و فضا به ارتعاشات در می آورند و سایر امواج فضایی تنها بر اجسام موثر بوده و بر فضا تاثیری ندارند.

ستاره شناسان قویترین منابع گسیل امواج گرانشی در پهنه کیهان را در ستاره های نوترونی مزدوج، سیاه چاله های و تلفیق آن با یکدیگر و انفجارهای ابر نواختری شناسایی کردند و با وجود اینکه این امواج هنوز در دام دستگاه های آشکار سازی فیزیکدان حبس نشده اما رصدهای پی در پی شواهد محکمی از وجود اسرار آمیز این امواج گرانشی نشان می دهد.

طبق همین نظریه اختر شناسان با استفاده از رصد خانه های عظیم امواج گرانشی را که موجب لرزش های کیهانی غول پیکر می شوند آشکار ساخته اند./ح
برچسب ها: کیهان ، زلزله ، زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار