کارشناسان مصری در امور آب و سیاست و مهندسی می گویند: اسرائیل اتیوپی را تشویق می کند تا طرح های خود را در رابطه با سد النهضة چه در رابطه با ایجاد طرح جدید آن یا افزایش مقدار ذخیره سازی آن و هم چنین در رابطه با تغییر مجرای نیل انجام دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، این کارشناسان در گفتگو با شبکه آتاتورک تصریح کردند همکاری اتیوپی با اسرائیل به ضرر دولت های مصر و سودان است و باعث می شود که اسرائیل نقش اول را در کنترل دروازه های این سد ایفا کند.

"مغاوری شحاتة" کارشناس مصری در زمینه آب و رئیس سابق دانشگاه المنوفیة گفت: آنچه مصری ها را در رابطه با این سد نگران می کند تنها شک و تردید های محض نیست بلکه مستند به تعدادی از وقایعی است که رخ داده است. از جمله اینکه طرح نخست این سد در 1964 اقتضاء می کرد که یازده ميلیارد مکعب از آب را ذخیره کند و پس از آن به این سمت رفت که این مقدار به 74 ملیارد مکعب  برسد. بنابراین ما از همان مکان با شاخص های دیگری صحبت می کنیم و این بدون ارائه مطالعات کافی به کمیته سه سه نفره است و این به معنی سانسور کامل قضیه است. شحاتة در ادامه می گوید: تغییر مجرای نهر نیل نیز به طور  ناگهانی مطرح شد در حالی که قرار بود  این موضوع در سپتامبر آینده طرح شود. پس همه این ها نشان می دهد که محرک اساسی این تغییرات اسرائیل است.  درست است که اسرائیل کمک مالی آشکاری نمی کند و در وضع تصمیم گیری ها مستقیما دخالت نمی کند اما این کارها را از طریق شرکت های خود که با شرکت های داخلی اتیوپی همکاری دارند ، محقق می کند.

رسانه های مصری به نقل از منابعی که نام آن را ذکر نکردند، می گویند: اتیوپی وظیفه اداره و توزیع و انتقال برق در اتیوپی را به یک شرکت اسرائیلی سپرده است ، از جمله این ماموریت ها برق تولیدی ای است که از سد النهضة در دست ساخت، به دست می آید. حکومت اتیوپی رسما اعلام کرد که شرکت ایتالیایی  به نام "سالینی" رسما متولی این طرح شده است.

هم سو با شحاتة، "هانی رسلان" متخصص امور سودان در مرکز مطالعات سیاسی قاهره گفت: اسرائیل در ساخت سد النهضة اتیوپی دخالت زیادی دارد اگر چه این دخالت به طور مستقیم صورت نمی گیرد اما اخیرا روشن شده که یک شرکت اسرائیل قراردادی با طرف اتیوپی منعقد کرده که به موجب آن توزیع برق تولیدی ناشی از سد النهضة را به عهده گرفته است. به طوری که سیاست راه اندازی این سد را نظارت می کند و به جای اتیوپی مسئولیت دروازه های سد را در دست خواهد گرفت و این تهدیدی برای کشورهای مصر و سودان است.



برچسب ها: اسرائیل ، سد ، اتیوپی ، نیل ، مصری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار