"پيتر اوبرن" و "ديويد موريسون" در مقاله‌اي تحت عنوان "ايران حق غني سازي صلح آميز هسته‌اي را دارند" که در روزنامه "گاردين"منتشر شده، با اشاره به مواضع يکسان نامزدهاي رياست جمهوري ايران در قبال برنامه هسته‌اي به غرب توصيه مي‌کنند که پيش از هر اقدامي حق غني سازي صلح آميز هسته‌اي ايران را برسميت بشناسند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين، نويسندگان مقاله در ابتداي مقاله با اذعان به اهميت نتيجه انتخابات رياست جمهوري کشورمان مي‌افزايند "نتيجه انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران از اهميت بالايي برخوردار است و فرصت خوبي براي کشورهاي غربي است تا به روند مذاکرات هسته‌اي با جمهوري اسلامي ايران ادامه دهند." 

نويسندگان مقاله با اشاره به انتخابات رياست جمهوري پيش روي کشورمان مي‌افزايند "هشت نامزد انتخابات رياست جمهوري در مناظره انتخاباتي خود پيرامون مسائل فرهنگي و اقتصادي با يکديگر به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند. طبق برنامه ريزي‌هاي انجام شده قرار است انتخابات ايران در روز 14 ژوئن (24 خرداد) برگزار گردد. 

نويسندگان مقاله در ادامه با اذعان به موضع واحد نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري کشورمان در مورد برنامه هسته‌اي کشورمان مي‌افزايد "تمامي نامزدها از برنامه هسته‌اي ايران و حق غني سازي آن کشور در داخل ايران حمايت کرده‌اند. تمامي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري ايران با خواسته قدرتهاي غربي در مورد عقب نشيني ايران از برنامه هسته‌اي‌اش و توقف اين برنامه مخالفت کرده‌اند." 

نويسندگان مقاله با اذعان به مسلم بودن حق غني سازي اورانيوم توسط کشورمان و لزوم پذيرش اين موضوع از سوي کشورهاي غربي مي‌افزايد " ايران از کشورهاي غربي خواسته تا حق غني سازي "صلح آميز" هسته‌اي ايران را به رسميت بشناسند. استدلال ايران در اين باره منطقي است چرا که چنين حقي "مسلم" و "غير قابل سلب" است. اين موضوع منطبق با اصل 4 معاهده منع گسترش سلاح‌هاي کشتار جمعي است که در سال 1968 ميلادي به تصويب رسيده است. 

با اين حال کشورهاي اروپايي اين مسئله را نپذيرفتند علت آن نيز مشخص است و به خاطر فشارهاي اعمال شده از سوي دولت آمريکا بوده است. آمريکايي‌ها هر گونه انعطاف پذيري در مقابل فعاليت سانتريفوژهاي ايراني را رد کرده‌اند. در نتيجه بدليل تاکيد ايران بر حق غني سازي صلح آميز هسته‌اي از سويي و رد اين موضوع از سوي کشورهاي غربي از سوي ديگر مذاکرات هسته‌اي بر سر برنامه هسته‌اي ايران تاکنون ادامه يافته است." 

 نويسندگان مقاله در ادامه با اذعان به اين موضوع که اين کشورهاي غربي هستند که مي‌بايستي حق غني سازي اورانيوم از سوي کشورمان را به رسميت بشناسند مي‌افزايد "هر شخصي که در انتخابات رياست جمهوري ايران پيروز شود کشورهاي غربي مي‌‌بايستي بدانند که پيشرفتي در مذاکرات حاصل نخواهد شد مگر آنکه آنان حق صلح آميز غني سازي اورانيوم ايران را برسميت شناسند. خوشبختانه شواهدي ديده مي‌شود که "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا و کابينه جديدش آمادگي لازم براي انعطاف پذيري در مقابل برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران را دارند. در سال 2009 ميلادي "جان کري" وزير امور خارجه آمريکا در مصاحبه با خبرنگار نشريه "فايننشال تايمز" اظهار داشت که از ديد وي "ايران حق دستيابي به انرژي صلح آميز هسته‌اي و غني سازي اورانيوم براي مصارف صلح آميز را دارد."در نتيجه دلايل خوبي براي خوش بيني به روند مذاکرات هسته‌اي ايران پس از برگزاري انتخابات در آن کشور به منظور رسيدن به نتيجه مطلوب در مذاکرات وجود دارد." 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار