یکی از حالات انسانی که ممکن است در صورت افزایش آن افراد دچار مشکل و بیماری شده و به پزشک مراجعه کنند افسردگی است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ همه ما انسان ها در دوره های مختلفی از عمر خود احساس افسردگی را تجربه می کنند، این احساس معمولا به دنبال فقدان یا ناکامی ایجاد می شود که در شرایط طبیعی پس از چند ساعت یا چند روز از بین می رود. هرگاه احساس های افسرده وار تداوم یافت تا حدی که در سلامت و بهداشت زیستی شخصی مداخله کرد کمک حرفه ای یک پزشک یا مشاور الزامی می شود.

افسردگی چیست؟
افسردگی یکی از حالات خلقی و پایدار است که می تواند جنبه های مختلفی از زندگی فرد را در برگرفته و در آنها مداخله ایجاد نماید. 

افسردگی احساس بی ارزشی، گناه افراطی، تنهایی، غمگینی،ناامیدی ، تردید در کفایت های خود و احساس گناه مشخص می شود به طوریکه افکار خودکشی ممکن است وجود داشته باشد. 

افسردگی معمولی به افسردگی می گویند که از چند دقیقه آغاز و گاهی تا چند روز ادامه می یابد و همه ما نیز گاهی احساس دلتنگی و غم می کنیم، این احساس ها جز طبیعی وجودیت انسانی و بشر است اما نوع دیگری از افسردگی وجود دارد که بسیار تشدید یافته است و دوره های زمانی طولانی تری فرد را درگیر خود می کند می تواند شکل ناسازگار از افسردگی را نمایان کند. 

چنین افسردگی بسیار با افسردگی روزمره متفاوت است که برای تشخیص نوع شدید آن باید از یک متخصص بهداشت روانی تمسک گرفت و راه های درمان را جویا شد. 

*علل افسردگی چیست؟
فقدان های قابل توجه انتظارات غیرواقع گرایانه، یاس، فقدان، کنترل خود بر محیط، شخص تصور می کند که توانایی برای تغییر حوادث نامناسب زندگی ندارد و ناکامی درک شده از جمله علل ايجاد افسردگي در افراد متفاوت است در ميان تمامي علل مي‌توان به علتي همچون تفکرات منفي که مي‌تواند به مرور زمان خود تخريب‌گر شود نيز اشاره کرد.

نشانه‌هاي افسردگي چيست؟

افسردگي نيز همانند ساير بيماري‌هاي نشانه‌هاي قابل توجهي دارد که از جمله آن‌ها مي‌توان به نشانه‌هاي عاطفي همچون غمگيني احساس گناه، نوسانات خلقي،‌ نا اميدي، اضطراب خشم، درماندگي اشاره کرد.

افسردگي علاوه بر نشانه‌هاي عاطفي نشانه‌هاي جسماني نيز دارد که با ديدن آن‌ها مي‌توان پي به افسردگي در اشخاص برد که از جمله آنها مي‌توان به خواب بيش از حد زياد يا بيش از حد کم خوردن افراطي و زياد و يا کم اشتهايي چشمگير، يبوست و کاهش يا افزايش وزن اشاره کرد.


افسردگي نشانه‌هايي نيز در رفتار دارد که از جمله آنها بايد به گريه‌هاي بدون دليل، کناره گيري از مردم، منزوي شدن و بي علاقگي به قرار گرفتن در محيط‌هاي کار و اجتماعي اشاره کرد.

در رفتار افراد افسرده مي‌توان کارهايي همچون به سرعت خشمگين شدن، نبود انگيزه جهت پيگيري اهداف، عدم علاقه به آرايش ظاهر شخصي و مصرف داروهاي مخدر و الکلي را به راحتي مشاهده کرد.

بيماران مبتلا به افسردگي مشکلاتي در افکار خود نيز دارند که به واسطه آن‌ها خود را تخريب کرده و تحت فشار قرار دهند که اين افکار شامل احساس بازنده بودن، ياس، نا اميدي و درماندگي سرزنش خود به دليل اتفاقات انتقاد مکرر از خود بد بيني نسبت به آينده مي‌شود.

چگونه بر افسردگي غلبه کرده و نگرش مثبت پيدا کنيم!

از علت افسردگي خود آگاه بوده و سعي کنيد نسبت به آينده خوشبين باشيد، افکار منفي را شناسايي کرده و آن‌ها را با افکار مثبت تعويض کنيد و بر روي تجربه های مثبت خود تمرکز کنید.

علاوه بر این ها می توان فهرستی از تکالیف مثبت هفتگی را تهیه و از نظر اجتماعی فعال باشدی به گونه ای که جدولی از فعالیت های روزمره هفتگی تهیه کرده و فعالیت های اجتماعی را به آن اضافه کنید.
تفریحاتی برای خود پیدا کرده و به طور روزانه ورزش کنید و هرگاه که احساس تنش کردید از ورزش های خود آرامبخشی استفاده کنید که یکی از این ورزش ها نفس های عمیق کشیدن در آرامش کاملا ست.

افراد افسرده می توانند جهت مقابله با این بیماری اهداف واقع گرایانه ای را انتخاب کرده و برای فعال نگه داشتن خود کاری داوطلبانه را انجام دهند.

چنین افرادی با وجود این بیماری باید بپذیرند که هر کسی توانایی های متفاوتی دارد و آنها باید بر ویژگی ها و اعمال مثبت خود تمرکز کنند و در هنگام بیان خشم خود جرئت داشته باشند.

افراد افسرده باید نقاط قوت خود را شناخته و آنها را توسعه دهند و اگر با وجود کاربردی شدن تمامی این روش ها افسردگی فرد افزایش یافت از کمک های یک متخصص حرفه ای استفاده کنید. 

*چگونه می توان به یک فرد افسرده کمک کرد؟؟
به افراد افسرده نگوئید که شما از بیماری او مطلع هستید و از احساساتش صحبت نکنید  زیرا ممکن است او نسبت به ما خشمگین شود شما باید حمایت کننده و شکیبا باشید یعنی اجازه دهید فرد افسرده از علاقه و نگرانی شما نسبت به خودش آگاه شده و دریابد که شما در مواقع لازم جهت کمک به او در دسترس هستید.

تشویق شخص افسرده جهت کمک حرفه ای یکی از مهمترین کارهایی است که شما باید انجام دهيد و باید این اطمینان را به او بدهید که بداند شما در زمان نیاز جهت کمک به او در دسترس هستید.

اگر علایم افسردگی را پایدار دیدید به طوری که در عملکرد روزمره شخص اختلال ایجاد کرده باشد باید برای او به دنبال کمک حرفه ای و تخصصی بگردید./ح

برچسب ها: افسردگی ، استرس ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار