برطبق بررسي هاي انجام شده در کشورمان، حدود 30 درصد موارد شديد تب خونريزي دهنده کريمه کنگو به مرگ منجر مي شود و مردان و افراد جوان بيش از ديگران دچار موارد شديد اين بيماري مي شوند.

عباسعلي ملکشاهي، متخصص بيماري هاي عفوني در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: تب خونريزي دهنده کريمه کنگو يک بيماري زئونوز خونريزي دهنده است که از طريق گزش کنه اي به نام هيالوما به حيوان و انسان ايجاد مي شود.

وي با بيان اينکه تب خونريزي دهنده کريمه کنگو در اغلب موارد حيوانات و دام ها را گرفتار مي کند، اظهار داشت: البته انسان نيز از ابتلا به اين بيماري در امان نيست و سالانه موارد متعددي از آن در نقاط مختلف دنيا و از جمله کشورمان مشاهده مي شود.

ملکشاهي با اشاره به اينکه تب، سردرد، دردهاي عضلاني، اسهال، تهوع، استفراغ و خونريزي از علايم مهم تب کريمه کنگو است، تصريح کرد: در صورتيکه اين علايم به موقع تشخيص داده نشده و درمان مناسب صورت نگيرد، شدت بيماري افزايش يافته و خطرات بيشتري فرد بيمار را تهديد مي کند.

وي يادآور شد: موارد شديد تب خونريزي دهنده کريمه کنگو در بسياري از موارد موجب مرگ بيمار مي شود.

ملکشاهي تاکيد کرد: برطبق بررسي هاي انجام شده در کشورمان، حدود 30 درصد موارد شديد تب خونريزي دهنده کريمه کنگو به مرگ منجر مي شود و مردان و افراد جوان بيش از ديگران دچار موارد شديد اين بيماري مي شوند.

وي گفت: در مجموع شيوع تب خونريزي دهنده کريمه کنگو در مردان و افراد جوان بيش از ساير افراد است.

ملکشاهي با بيان اينکه مهمترين اقدام براي پيشگيري از تشديد بيماري تب کريمه کنگو تشخيص زودهنگام و درمان به موقع بيماري است، خاطرنشان کرد: ممکن است علايم تب کريمه کنگو با علايم برخي از بيماري هاي ديگر مشابه بوده و نوع بيماري اشتباه شود که در اين صورت فرد بايد تحت معاينه، مشاوره و آزمايش قرار گيرد تا بيماري او به درستي تشخيص داده شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار