شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان ميراث امام (ره)در پيشبرد مسائل فرهنگي نقش مهمي را نداشته است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران ؛دومين مناظره انتخاباتي ميان هشت نامزد انتخاباتي رياست جمهوري دقايقي پيش با رويکرد مضامين فرهنگي و اجتماعي آغاز شد.

در ابتداي اين مناظره قرار شد محسن رضايي به عنوان اولين نفر رئوس رويکردها و برنامه‌هاي اجتماعي خود را مطرح کند.

وي افزود: زماني که ما از فرهنگ صحبت مي‌کنيم بايد از يک طرف به صبر و دغدغه‌هاي مردم توجه کنيم.

رضايي اظهار داشت:آيا بيکاري عزت جوانان ما را لطمه نمي‌زند؟ آيا آنها را به فساد و اعتياد نمي‌کشاند؟

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد:خدا را شاهد مي‌گيريم وقتي خبر افتادن جواني را بر کف خيابان‌هاي تهران مي‌شنوم انگار که پتکي را بر سرمن زده‌اند يا وقتي که دختر خانمي را بر سر چهار راه خيابان مي‌بينم که دست گدايي  به سوي ديگران دراز مي‌کند گويي به قلب من تيري مي‌زند.

وي افزود:‌باعث شرمندگي ما مي‌شود با چه زباني مي‌توان گفت آقايان به اقتصاد توجه کنيد و به اقتصاد برسيد.

رضايي اظهار داشت: يك هزار توماني امروز برابر 300 تومان گذشته است يعني ما سال گذشته با 300 تومان جنس بسياري را مي‌خريديم که امروز بايد هزار تومان بخريم، اين حرف براي کساني که وضعشان خوب باشد شايد مهم نباشد براي اکثريت جامعه اين سخن تکان دهنده است.

رضايي تصريح کرد: از يک طرف تحريم‌هاي اقتصادي و از طرف ديگر مشکلات به جا مانده گذشته اين خطر را به وجود آورده است که هم نظام جمهوري اسلامي ايران در معرض خطر باشد و هم دين مردم و اعتقاد مردم در معرض خطر باشد.

وي اظهار داشت:‌اعتقاد جوانان نبايد تضعيف شود ايمان آنها نبايد تضعيف شود.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: خدا را شاهد مي‌گيرم که اگر احساس خطر نبود و اگر اين توانايي‌هاي لازم را در خود فراهم نکرده بودم به هيچ وجه پا به صحنه انتخابات نمي‌گذاشتم اما چه کار کنيم که مسئله بسيار جدي است.

رضايي تصريح کرد:مسئله گراني و بيکاري يک بعد تاثير گذار روي فرهنگ است و تا وقتي که آن را حل نکنيم مانند بستري گرمي است که هر چقدر برف مي‌بارد و فعاليت‌هاي فرهنگي صورت مي‌گيرد بخار مي‌شود وبه آسمان مي‌رود.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: مسئله دوم رفتارهاست، رفتار دولتمردان در مسائل فرهنگي بسيار مقصر است معروف است اگر علما و امرا خوب عمل کنند جامعه هم خوب عمل خواهد کرد.

وي افزود: رفتار فرهنگي جناح‌ها نامناسب است، رفتار دولتمردان با فرهنگ و هنر نامناسب است و اصولا دولت‌ها در سينما،ورزش و هنر چه مي‌خواهند، تا يک چيزي گل مي‌کند مي‌خواهند در اين حيطه‌ها دخالت مي‌کنند و بحث را بدتر مي‌کنند.

رضايي اظهار داشت:‌ فرهنگ و هنر و سينما را بايد به خود فرهنگيان بدهيم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد:شوراي انقلاب فرهنگي که ميراث امام بوده است و فعاليت‌هاي موثر و موفقي در حوزه‌هاي علمي و فناوري داشته است،اما در حال حاضر بايد اعتراف کنيم در مسائل فرهنگي پيشرفت مهمي نداشته است.

اکنون درباره معضلات فرهنگی هشدار می دهم

"محسن" رضایی در وقت جمع بندی خود درباره برنامه‌هایش در حوزه فرهنگ اظهار داشت:خوشحالم با بیان مطالبم ،گرمی خاصی در مناظره ایجاد شد و این مناظره را از حالت خشک خارج کرد.
 
وی افزود:صحبت های شما آقایان نشان می‌دهد که بیش از حد در تهران زندگی می‌کنید، من در 250 سفر استانی که داشتم متوجه اشکالات فرهنگی شده‌ام و در انتخابات گذشته اخطار دادم که در حال رفتن به سمت پرتگاه هستیم،اکنون در این باره هشدار می‌دهم.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:دشمن از ضعف‌های موجود در فقر و گرانی استفاده کرده و اکنون علاوه بر فرهنگ سیاست، دین و اقتصادمان مورد تهدید قرار گرفته است.
 
وی افزود:ما باید درباره رویکردها صحبت کنیم و نباید درباره چیزهایی که صحبت های یک وزیر ارشاد است،بحث کنیم.
 
رضایی با اشاره به دفاع مقدس اذعان داشت:ما یادمان است که در سال اول دفاع مقدس فرهنگ در چه وضعیتی قرار داشت؛ ولی درسال دوم توانستیم فرهنگ را تبیین کنیم و شرایط فرهنگی حاکم بر زمان دفاع مقدس آن گونه شد.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد:ما فرهنگ دفاع مقدس را تحویل شما داده بودیم شورای عالی فرهنگی پس از دفاع مقدس چه اقدام موثری انجام داد تا آن فرهنگ توفنده دفاع مقدس را احیا کند.

رضایی اضافه کرد:معماری کنونی کشور ما در حال حاضر به هیچ عنوان با معماری اسلامی منطبق نیست و این معماری در میان مردم تولید خشونت می کند.شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره چه بخشنامه موثری را صادر کرده است.
 
وی افزود:شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسئله علم و فناوری اقدامات خوبی را انجام داده ولی مشکلاتی درباره این شورا وجود دارد که قابل دفاع نیست.

از عوامل معضلات فرهنگی رفتار دولتمردان است

محسن رضایی در واکنش به سخنان روحانی گفت:یکی از عوامل معضلات فرهنگی را رفتار دولتمردان می‌دانم ولی باید رابطه دولت و مردم به نحوی بازسازی شود که تحول فرهنگی بوجود آید.

 منزلت اجتماعی را چگونه تقویت می کنید؟

رضایی در انتقاد به سخنان قالیباف اظهار داشت:جناب آقای قالیباف در منزلت اجتماعی فرهنگیان،هنرمندان، ورزشکاران و روحانیون تأکید کردند اما باید بگویند که می خواهند برای این کار چه اقداماتی را انجام داده و این منزلت اجتماعی را تقویت کنند؟


محسن رضایی در نقد سخنان غرضی گفت: بهتر بود آقای غرضی در مورد مسائل دیگر مثل اجتماع و ورزش هم صحبت می کردند تا صحبت های ایشان یک سوی نباشد.

عدم اظهارنظررضايي  نسبت به رويکرد فرهنگي و اجتماعي حدادعادل

شايان ذکر است؛روحاني، رضايي و قاليباف نسبت به رويکرد حدادعادل در مسائل فرهنگي و اجتماعي اظهارنظري انجام ندادند.

"محمد غرضي" نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، در پاسخ به اظهارات حدادعادل درباره برنامه هايش در حيطه فرهنگ و اجتماع، گفت:آقاي حدادعادل آيا فرهنگ ايران در منطقه نسبت به همسايگانش معرفتي عمل کرده يا ذليلانه يا تاثيرگذار بوده است، اين سوالي است که بنده از شما دارم.

فقر،رفتار دولتمردان و ناتوانی مراکز تصمیم‌گیری سه عامل در عدم استفاده از پتانسیل‌های فرهنگی
 
در ادامه،محسن رضایی در طرح دیدگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی خود و نقد اظهارات"جلیلی" اظهار داشت: هرچه جلوتر می‌رویم دوستان به آن اسیب‌شناسی که بنده در حوزه فرهنگی در ابتدای برنامه اشاره کردم نزدیک تر می‌شوم.

وی در ادامه افزود:بنده سه عامل فقر،رفتار دولتمردان و ناتوانی مراکز تصمیم‌گیری مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی برای استفاده از پتانسیل های فرهنگی را عنوان کردم،منتها الآن آسیب‌شناسی‌ها سر‌جای خودش،بهتر است آقای جلیلی اشاره به بحث سلامت داشته باشد.
رضایی تصریح کرد:سلامت مسئله مهم جامعه ما است هم سلامت روحی و روانی و هم سلامت جسمانی که بنده به راهکارهای خودم در بخش سلامت در وقت دیگری اشاره خواهم کرد.

"محمد غرضی" در نقد اظهارات "جلیلی" اظهار داشت:آیا انقلاب اسلامی توانسته به فرهنگ غرب هجوم ببرد یا فرهنگ غرب توانسته به ما هجوم بیاورد، نظر جناب عالی چیست؟  

"محمدرضا عارف" با بیان اینکه تمایل دارم در رابطه با صحبت‌های آقای حداد عادل و نکاتی که آقای جلیلی مطرح کردند،مطالب خود را بیان کنم گفت: قبول دارم که امروز بهترین راهکار مقابله با کانال‌های غیر‌اخلاقی حذف نیست، شیوه‌هایی وجود دارد که اگر آنهایی که علاقمند باشند و ما اجازه استفاده از ماهواره را هم ندهیم وارد می‌شود، مثل فیلتر کردن، فناوری‌های روز اجازه می‌دهد که بتوان ضد فیلتر هم ایجاد کرد.

وی ادامه داد: ما باید با خلق و تولید آثار خوب جوانان را تشویق کنیم به جای اینکه به سمت کانال‌های غیراخلاقی خارج از کشور بروند از کانال‌های خودمان استفاده کنند، ما باید با خلق آثار خوب جامعه را واکسینه کنیم.

پاي امنيت و سياست را از مسائل اجتماعي بيرون مي‌کشم

رضايي نيز در مجموع بيانات خود اظهار داشت: آسيب‌شناسي در محورهاي فرهنگي،‌هنري و ورزشي در سه عنوان حل مسائل اقتصادي، فقر و تصحيح رفتار دولتمردان و استفاده از ظرفيت مراکز فرهنگي بايد انجام شود.

وي تاکيد کرد: رفتار دولتمردان در رابطه با برخورد با فرهنگ يک رفتار سياسي است که متاسفانه حتي اپوزيسيون خارج از کشور در فضاي دهه اول انقلاب بوده، در حالي که ما از اين مرحله عبور کرده‌ايم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه بايد از ظرفيت مراکز فرهنگي به طور کامل  استفاده شود گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌تواند به عنوان يک نهاد قانوني قانون را تعريف کرده اما چند سال اخير نشان داده که داراي ضعف بوده است.

رضايي با طرح اين سوال که تمامي اين مسائل نيز از قبل گفته شده پس چرا راهگشا نبوده و مشکل ما کجاست اظهار داشت:‌ ما در انقلاب اسلامي گام بلندي برداشتيم و ا سلام سياسي را محقق کرديم و همچنين قدرت را به مردم  ارائه کرديم که اين تحول بزرگ در اسلام بوده اما اين به اين معنا نبوده که قدرت  اسلامي شده است.

وي افزود:‌فرهنگ ايستادگي و مقاومت از مرزهاي ما بيرون رفته در حالي که ما بايد گام‌هاي بزرگي براي ايجاد اسلام اجتماعي بر مي داشتيم و در  غير اين صورت اقتصاد و فرهنگ درست نخواهد شد.

رضايي با بيان اينکه آنهايي که اسلام را به سياست تبديل مي‌کنند دچار ديکتاتوري مي‌شوند، خاطرنشان کرد: ما فقر معرفتي را نبايد به گردن ديگران بياندازيم،‌ما الان موشک‌هاي‌مان از چند هزار کيلومتر عبور مي‌کند اما در مرغ و گوشت‌مان مي‌مانيم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: اکنون دعواي سياسيون بر سر فقر و جامعه اسلامي نيست و بر سر قدرت است و در حال حاضر اصلاح جامعه از نماز و روزه واجب‌تر است همانطور که پيامبر اسلام به دنبال وصيت براي همسايه مي‌گشت که همسايه از همسايه ارث ببرد اما اکنون کو برادري‌ها؟ چرا ما نمي‌توانيم در کنار هم زندگي کنيم؟ بايد به اين مسئله توجه کنيم که اسلام سياست‌زده نشده چرا که در اين صورت نه اصولگرايان مي‌توانند با اصلاح طلبان زندگي کنند نه بالعکس.

وي با اشاره به اينکه نگاه اسلام به سياست نگاهي توحيدي يعني مردم‌سالاري ديني است، اظهار داشت: امروز هنوز نگاه اسلامي به اقتصاد و سياست نداريم و براي اين کار بايد عينک سياست را برداشته و  عينک اسلام را بر چشم بگذاريم.

رضايي يکي از مهمترين برنامه‌هاي خود را بيرون کشيدن پاي سياست و امنيت از مسائلي که به آن مربوط نيست اعلام کرد و گفت: اولين کار اساسي که خواهم کرد پاي سياست و امنيت را از مسائلي که مربوط به آن نيست بيرون کشيده و نگاه اجتماعي و فرهنگي را پيش مي‌گيرم و نه اينکه به دنبال جريان انحرافي برويم و اينجا جايي است که دين بايد باشد نه سياست.

وي با اشاره به بخشي از سخنان قاليباف مبني بر اينکه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تدوين قوانين ضعف داشته تصريح کرد: چرا شوراي عالي انقلاب فرهنگي هنگامي که به اقوام توهين مي‌شود کاري نمي‌کند و بخشنامه‌اي براي ساختمان‌سازي اعلام نکرده در حالي که معماري مي‌تواند خشونت و مشکلات عديده‌اي را ايجاد کند.

رضايي دومين محور اساسي برنامه خود را اينگونه بيان داشت: اخلاق را به رفتار دولتمردان بر مي‌گردانم و سعي مي‌کنم اخلاق اسلامي را در کشور درست کنم و برنامه اساسي دولت سومين برنامه‌اي است که تمام برنامه‌ها را به سمت مردم سوق بدهند يعني فرهنگ، اقتصاد،‌معماري و ... به سمت مردم رفته و به خاطر اين است که مي‌گويم سلام بر زندگي، چرا که امام حسين (ع) با اينکه قويترين يارش حضرت ابالفضل بود از او خواست که به سراغ خيمه‌ها برود و اکنون نيز ما در اين موقعيت مشابه قرار گرفته‌ايم که دشمن ما را محاصره اقتصاد کرده که نبايد در اين جنگ شکست خورده و از اين گردنه عبور کنيم و گفتمان جديدي در انقلاب درست کنيم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد:بحث هنر را در کنار وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامي خواهم آورد،صندوق فرهنگ و هنر را اضافه کرده و اقتصاد فرهنگ را ساماندهي مي‌کنم شوراي عالي راهبردي فرهنگ و هنر را احيا کرده و اينگونه نباشد که کسي کنار رئيس جمهور بوده و به شخصي پول داده و به ديگري پول ندهد.

وي ادامه داد:کار ورزش و هنر و فدراسيون‌ها را به خود مردم مي‌دهم و به تبعيض و پارتي‌بازي پايان داده و منزلت اجتماعي ورزشکاران و هنرمندان را سامان مي‌دهم و همچنين فرهنگ اقوام (عرب و بلوچ) را تقويت کرده و روح پهلواني در ورزشکاران را تقويت خواهم کرد.


در سال 88 هم مناظرات خوب بود /مردم محرم ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی هستند


همچنین؛" محسن رضایی" در ادامه این مناظره در پاسخ به این سوال که نگاه شما به وظیفه رسانه ملی در ارتباط با دولت و پیگیری مطالبات مردم چیست؟ اظهار داشت: هیچ انتظاری ندارم رسانه ملی نظام فرهنگ و بسیاری از ارزشهای دیگر را فدای دولت کند.

 وی در ادامه افزود:بنده به گذشته نقد دارم،رسانه ملی برای ملت ایران و نظام است؛ ان شاالله ما در دولتمان هروقت صدا و سیما مرا نقد کند تشویق می کنم ولی در عین حال تقاضا هم خواهم کرد که بیایند و در جلسات نقدها شرکت کنند و کسانی که نقد دارند به صورت جدی حرف های خود را بزنند و من و همکارانم در دولت نیز پاسخگوی آنها باشیم.

رضایی ادامه داد:من این را مثبت می دانم که جمهوری اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی نقد و اعتراض و فریاد کشیدن را به جامعه برگرداند،مردم سالاری دینی که فقط مشارکت،شرکت در راهپیمایی و رای دادن که نیست، نقد و اعتراض هم جزو مردم سالاری دینی است با این تفاوت که باید در چارچوب قوانین باشد من رسانه ملی را تشویق می کنم که در این مورد اصلا کوتاهی نکند،از مردم دفاع کند، البته قاعدتا دولت هم حقی دارد ولی حق مردم و دولت هردو باید در جای خودش باشد.

رضایی اظهارداشت:ان شاالله مناظراتی را خواهیم گذاشت اگر دوستان ما در صدا و سیما نترسند و نگران نباشند،من اولین مناظره در جمهوری اسلامی ایران را بنده و بنی صدر زمانی که مسئول اطلاعات کشور بودم، با گروه هایی که به گنبد کاووس حمله کرده بودند انجام دادیم و با "فرخ نگهدار" و دیگران این مناظره را گذاشتیم که این مناظره اثر بسیار خوبی هم گذاشت.

 رضایی تصریح کرد:در سال 88 هم مناظرات خوب بود، نباید دوستان ما آنقدر می ترسیدند که مناظرات تبدیل به گفتگوی جمعی شود،لذا من ضمن اینکه از تمام مدیران و کارکنان صدا و سیما تشکر می کنم ،ان شاالله دل و جرات پیدا کنند ما مناظره ها را به کشور برگردانیم ؛شفافیت و صراحت را در جامعه پیاده کنیم بدون شک مردم محرم ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی هستند.


ما به دنيا آمده‌ايم که قيمتي زندگي کنيم نه به هر قيمتي زندگي کنيم


رضايي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه موثرترين  اقدام دولت شما براي حل مسئله اعتياد چيست؟ گفت: شعري از مرحوم بهجت در خاطر دارم که مي‌گويد؛ "ما به دنيا آمده‌ايم که قيمتي زندگي کنيم نه به هر قيمتي زندگي کنيم"، در حالي که برخي از جوانان ما به هر اقدامي دست مي‌زنند که خود را سر کار نگه دارند.

وي ادامه داد:موضوع مواد مخدر در مجمع تشخيص مصلحت مورد بررسي قرار گرفته و قانون‌انگاري شده است،اما کانون مواد مخدر در 70 کيلومتري مرزهاي ما بوده که تعداد معيني از عوامل خارجي در دبي و ترکيه اقدام به واردات مواد مخدر مي‌کنند که اين مشکلات را براي ما بوجود آورده‌اند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد:با کمک نيروهاي امنيتي و ديگر نيروها برنامه‌اي را سرمايه‌گذاري کرده و به کشورهاي منطقه و آمريکايي‌ها هشدار مي‌دهم که اين بساط را جمع کنند و اگر اين کار را نکردند با ياري خدا حتما اين مراکز را جمع مي‌کنيم و از رسانه ملي نيز مي‌خواهم که‌ آثار مخرب مواد مخدر را بيان کند و همچنين خود معتادان نيز تلاش کرده تا به زندگي عادي برگردند و براي همين منظور يک طرح دوساله‌اي را ساماندهي‌ کرديم که آنرا اصلاح کرده و اشتغال ايجاد کنيم تا به وضعيت قبلي باز نگردند.


قول مي دهم هیچ چیز را مقدم بر منافع مردم قرار ندهم


رضایی در جمع بندی پایانی خود گفت:ما در دولت خود با یک دست فرهنگ و ادبیات ایستادگی و با دیگری جهاد اقتصادی و جهاد فرهنگی را دنبال می کنیم.
 
وی افزود:ما مسائل فرهنگیان،هنرمندان، بازنشستگان، جوانان، جوانان، اقوام و اقشار مختلف را به صورت جدی در بعد مادی، منزلت اجتماعی و معنوی رسیدگی می کنیم.
 
 این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصل 15 و 19 را در کشور پیاده کرده و تبعیض و رشوه را از کشور بیرون می کنیم.  
 
رضایی اظهار داشت: قول می دهم دولتی که با خون شهدا، رزمندگان،بسیج فداکار،ارتش ، سپاه و نیروی انتظامی تحویل می گیرم را سالم و با حفظ اررشها به دولت بعدی تحویل دهم.  
 
وی ادامه داد:قول مي دهم هیچ چیز را مقدم بر منافع مردم قرار ندهم. قول می دهم راست گویی و اخلاق را از دولت شروع کنم و رئیس جمهور مردم باشم و به شعار ها و برنامه ها عمل کنم و وفادار به میراث گرانبهای امام و شهدا و جانبازان باشم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: رضایی ، فرهنگ ، مناظره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار