کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: اولين بعدي که در مسئله فرهنگ مطرح است، اين است که ما بايد فضاي فرهنگي را براي فعاليت فرهنگي داراي امنيت کنيم، اصحاب فرهنگ نبايد دغدغه‌هاي بي‌موردي داشته باشند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ حسن روحاني"نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ابتداي مناظره فرهنگي و اجتماعي كانديداها درباره اظهارات "محسن رضايي" اظهار داشت: ما امروز مشکلات بسياري را در بخش فرهنگ داريم که در دو مسئله مي‌توان آن را مطرح کرد.

وي افزود:اولين بعدي که در مسئله فرهنگ مطرح است اين است که ما بايد فضاي فرهنگي را براي فعاليت فرهنگي داراي امنيت کنيم،نا امن بودن فضاي فرهنگي و اينکه اصحاب فرهنگ و آنهايي که مي‌توانند فعاليت فرهنگي داشته باشند دغدغه‌هاي بي‌موردي داشته باشند؛ مانند نگراني از سانسور.

وي افزود:برخي از موارد درحوزه فرهنگ را بايد حذف کرد و قوانين را بايد به صورت شفاف حل کرد تا اصحاب هنر بتوانند خلاقيت داشته باشند.

روحاني تصريح کرد:اساسا وقتي فضا ناامن باشد؛ خلاقيت کشته مي‌شود و ديگر فضايي وجود نخواهد داشت تا خلاقيت شکل گيرد و هنرمند ايده‌اي را به وجود آورد.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: بحث امنيت فضاي فرهنگي براي ما بسيار مهم است.

روحاني تصريح کرد:مسئله دوم در مقوله فرهنگ صيانت از باورهاي ديني است،امروز متاسفانه باورهاي ديني مورد هجمه وسيعي قرار گرفته است و برخي از مسئولين به جاي اينکه باورهاي مردم را تقويت کنند در سال‌هاي اخير باورها را تضعيف کرده‌اند.

وي اظهار داشت:هر مديريتي ناکارآمدي را به يکي از مقامات ديني يا نعوذ باالله به امام دوازدهم نسبت داده‌اند.

روحاني افزود:قشري‌گري در جامعه امروز ما رواج پيدا کرده است و بالاتر از آن نيز خرافات در جامعه ما رواج پيدا کرده است.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت:تا به کي مي‌خواهيم مقوله خرافات به نام دين را ادامه دهيم،لذا ما بايد عقلانيت را در فهم مسائل ديني ترويج کنيم ما بايد رفتار ديني را اساس قرار دهيم.

روحاني افزود:ما بايد به سراغ باورها برويم و انقدر به بايدها تاکيد نکنيم .

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد:‌هر روز در حوزه فرهنگ نبايد بخشنامه و دستورالعمل صادر نکنيم، اگر باورهاي مردم را تقويت کنيم مردم خودشان بلدند چگونه فرهنگ را تقويت کنند؛چون مي‌دانند که فرهنگ زندگي و باور آنها است.

روحاني اظهار داشت:بنابراين ما بايد در زمينه باورهاي ديني به مسئله صيانت بپردازيم تا هم دين را از خرافات و هم از افکار موهوم جدا کنيم و هم راه واقعي را براي تقويت جامعه به ويژه فرهنگ ديني را آماده کنيم.


مهمترین راهکار حل معضلات فرهنگی تمرکز زدایی است

در ادامه مناظره "حسن روحانی" درباره برنامه های خود در حوزه فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد:مسئله فرهنگ و آسیب های اجتماعی یکی از مهمترین مسائل اجتماعی و ملی است.

وی با بیان اینکه "انقلاب ما انقلاب فرهنگی است" ادامه داد: امروز بعد از 35 سال در زمینه فرهنگ آنچه که مردم باید شاهد باشند را نمی بینند، انقلاب ما انقلاب نور و اخلاق بود ولی امروز در جامعه اخلاق وجود ندارد. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:بزرگانی در جامعه مروج اخلاق بودند و هستند که باید از آنها برای گسترش فرهنگ درست در کشور استفاده شود.

وی با اشاره به نقش دولت درحوزه فرهنگ اضافه کرد: گاهی مسئولان دولتی در رسانه ها با اغراق درباره مسائلی صحبت کرده اند و یا آمار غیردقیق داده اند،همچنین از رسانه ها برای نسبت افترا به دیگران استفاده می شود؛درصورتی که وقتی افراد مسئولیت های سنگین داشته باشند نباید اخلاق را زیرپا بگذارند؛چرا که این موضوع باعث می شود که چیزی از اخلاق باقی نماند و اعتماد عمومی از بین رود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:در حال حاضر با زیرپا گذاشتن اخلاق مشکلاتی مانند صدور چک های بی محل، اعتیاد، حاشیه نشینی و طلاق افزایش یافته است؛در واقع در طول سالیان اخیر تحقیقات نشان می دهد که همه آسیب های اجتماعی تقریبا روند رو به افزایش داشته اند.

روحانی با تأکید براینکه مبنای فرهنگ صدمه دیده است اظهار داشت: مهمترین راهکار برای حل مشکلات فرهنگی تمرکززدایی است و تا زمانی که فرهنگ دولتی وجود داشته باشد مسائل حل نمی شود.

وی افزود:درحال حاضر به جای تعمیق به ترویج در کشور پرداخته می شود؛متأسفانه ما همواره به دنبال کمیت هستیم و می خواهیم آمار تولید کنیم و یا حتی همان آمار واقعی را ارائه کنیم. از اینرو مسائل حل نمی شود.

روحانی تأکید کرد:دولت باید با سیاست گذاری، نظارت و حمایت و شفافیت در مقررات فضای امن در جامعه ایجاد کند وکار را به اصحاب هنر بسپارد.

آيا ما از حافظ سفير بهتري داريم که به اروپا يا آمريکا بفرستيم؟

روحاني درباره اظهارات عارف گفت:کاهش تصدي گري دولت در اين حوزه بسيار مهم است و بايد به حداقل برسد و براي بقيه مواردي که در قانون اساسي آمده است، بايد به انجمن هاي حرفه اي و نظام هاي صنفي واگذار شود.

وي افزود:مردم مراسم عاشورا، مراسم هاي ديني و حتي سيزده به در را به بهترين شکل برگزار مي کنند، بنابراين بايد دست مردم را باز بگذاريم و در امور فرهنگي و حتي زندگي خصوصي مردم انقدر مداخله نداشته باشيم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري،اظهار داشت:اگر مواردي هم باشد بايد بدانيم اولويت چيست، آيا اولويت اين است که در خيابان ها کوچکترين خلافي که جوانان انجام مي دهند، چرا ما بايد فسادهاي بزرگ و کلان را فراموش کرده و به مسائل جزئي که قابل گذشت نيز هستند، برسيم؟

روحاني ادامه داد: مسائل فرهنگي بايد از طريق فرهنگي حل و فصل شود و پليس آخرين مرحله اي است که در مسائل فرهنگي بايد وارد عمل شود.

وي تصريح کرد:غرب بهترين سفير ما در جهان است،آيا ما از حافظ سفير بهتري داريم که به اروپا يا آمريکا بفرستيم، آيا بهتر است فرشچيان
صداي شجريان و خط و خوشنويسي ايران در جهاني بهتر داريم و آيا بهتر است بناهاي بزرگ تاريخي را در اصفهان داريم لذا همه اينها سفيران ما هستند که مي توانند در سطح جهان افکار عمومي را به مفاخر و ميراث عظيم فرهنگي ما جذب کند.

نمي‌توانيم به فرهنگ جهاني بي‌اعتنا باشيم


وي اظهار داشت: البته بحث فرهنگ جهاني هم مطرح است، ما نمي‌توانيم به فرهنگ جهاني بي اعتنا باشيم به هر حال ما در دنيايي زندگي مي‌کنيم که  تعاملات و ارتباطات در سطح وسيعي وجود دارد، ما بايد با توجه به جهان بتوانيم برنامه ريزي کنيم و هويتمان را در دنياي رقابت فرهنگي امروز حفظ کنيم.

در ادامه اين مناظره انتخاباتي "سيد محمدغرضي" از ولايتي پرسيد آيا تهاجم فرهنگي توانسته در فرهنگ ايراني نفوذ کند و تاثير بگذارد؟

به جای فضای فرهنگی در جامعه فضای امنیتی را حاکم کرده‌ایم


روحانی نیز در ادامه تصریح کرد:فرهنگ در همه طرح ها یک پیوست است و اکنون سیاستی نداریم که در دل آن فرهنگ نباشد و فرهنگ همان باور و ارزش های ماست، بنابراین باید فرهنگ را همه جا ملاحظه کنیم.

وی افزود:امروز مسئله همه اقشار جامعه از جمله کسبه، دانشجو، کارمند و ... مسئله منزلت است که اگر منزلت جایگاه آنها درست تلقی نشود فرهنگ جاری نمی‌شود و مشکل ما این است که اکنون به جای اینکه فضای فرهنگی را در کشور حاکم کنیم فضای امنیتی را حاکم کرده‌ایم.

روحانی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در مورد اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها فعال باشند،اظهار داشت: این تأکید مقام معظم رهبری اکنون در دانشگاه‌ها دیده نمی‌شود و ما باید فضایی ایجاد کنیم که همه برای ایرانی بودن و مسلمان بودن خود افتخار کنند.

برای تشکیل کرسی های آزاداندیشی بايد فضای لازم ايجاد شود

روحانی در نقد اظهارات غرضی گفت: با استناد به صحبت های آقای جلیلی باید بگویم که مقایسه فضای دانشگاهی امسال و این روز با سال 80 این گونه است که آن زمان و اکنون اصلا تطابقی نداشت باید در نظر گرفت که از آن زمان تا به حال چه قدر استاد بازنشسته شده و چه مقدار از دانشجویان اخراج شدند سال 82 و 83 فضا کاملا متفاوت بود.

وی ادامه داد: آقای جلیلی هم در جریان هستند و مدارکی موجود است که هر اقدامی که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در آن روزها انجام داده برای رفاه حال دانشجویان بوده و جلسات متعددی در این رابطه برقرار کردیم.

حتی از قوه قضاییه دعوت کردیم و با آن ها صحبت کردیم که تمام دانشجویانی که برای آن ها پرونده تشکیل شده، پرونده شان باید از بین برود.

با استدلال به آن ها گفتیم که اگر این کار صورت بگیرد باعث بروز چه مسائلی می شود و این کار را برای بهتر شدن فضای دانشگاه ها انجام دادیم.

ما وظیفه داریم در راستای فرمایش مقام معظم رهبری برای تشکیل کرسی های آزاداندیشی فضای لازم را در دانشگاه برای ایجاد این کرسیها به وجود آوریم.

عدم اظهارنظر روحاني،نسبت به رويکرد فرهنگي و اجتماعي حدادعادل

شايان ذکر است؛روحاني، رضايي و قاليباف نسبت به رويکرد حدادعادل در مسائل فرهنگي و اجتماعي اظهارنظري انجام ندادند.

"محمد غرضي" نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، در پاسخ به اظهارات حدادعادل درباره برنامه هايش در حيطه فرهنگ و اجتماع، گفت:آقاي حدادعادل آيا فرهنگ ايران در منطقه نسبت به همسايگانش معرفتي عمل کرده يا ذليلانه يا تاثيرگذار بوده است، اين سوالي است که بنده از شما دارم.

روحاني در واکنش به اين صحبت جليلي اظهار داشت: کرسي ها تشکيل شد.

چرا بعضي‌ها دايره خودي را تنگ مي‌کنند؟

روحاني با اشاره به اظهارات جليلي اظهار داشت: از آقاي جليلي سوالم اين است که اعتقاد ايشان چيست چرا که بعضي‌ها دايره خودي را چنان تنگ مي‌کنند که گروه خاصي که تعدادشان نيز زياد نيست،هر کس را که مثل خودشان فکر نکند محکوم کرده و فکر آنها را حاصل توطئه مي‌دانند و آن را طراحي صهيونيست و استکبار تلقي مي‌کنند.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: اين گروه محدود معتقدند که گفتمان ما به گونه‌اي نيست که بتوانيم با دنيا تعامل داشته باشيم و اساسا به دنبال حذف و کناره گيري از حضور در سطح جهان هستند .

وي ادامه داد: به اعتقاد من ما بايد در امور فرهنگي زمينه و فضا را براي فعاليت باز کنيم چرا بايد شرايط به گونه‌اي باشد که فرار مغزها تحقق پيدا کند.

روحاني تصريح کرد:‌در دانشگاه‌هاي ما جاده يکطرفه‌اي درست شده است و اجازه نداديم که اساتيد و محققين به خارج رفته و برگردند.
 حداقل سه درصد معلولين باید استخدام شوند

حسن روحانی به عنوان اولین کاندیدای این بخش گفت: در بحث سلامت مردم مشکلات بسیاری دارند و برای حل آن باید پوشش بیمه ای را همگانی کنیم، باید سازمان های بیمه ای را افزایش و بیمه را رقابتی کنیم. ما الان فقط دو یا سه سازمان بیمه ای داریم باید سازمان‌هاي بیمه ای را ایجاد کنیم تا مردم انتخاب کنند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت باید سهم مردم از بیمه را که اکنون 70 درصد است قدم به قدم کاهش دهد تا به نرم جهانی برسد.

وی گفت: مسئله دیگری که من می خواهم برآن تاکید کنم مسئله معلولین است؛ 5 درصد جامعه ما معلول هستند که حداقل سه درصد آن ها باید استخدام شوند اما متاسفانه این قانون اجرا نمی شود.

مسئله گردشگري از لحاظ اقتصادي در کشورمان حائز اهميت است

روحاني در پاسخ به اين سوال که موثرترين اقدام شما در تقويت صنعت گردشگري در دولت آينده‌تان چه خواهد بود گفت: مسئله گردشگري از لحاظ اقتصادي، اجتماعي، تبيين فرهنگ انقلاب اسلامي و اشتغال مهم است.

وي افزود:مجموعه محاسبات نشان مي‌دهد اگر ما بتوانيم در طول يکسال 10 ميليون گردشگر وارد کشور کنيم 13.6 ميليارد درآمد خواهيم داشت و اين مجموعه گردشگر 4 ميليون اشتغال براي ما درست مي‌کند، يعني الان با توجه به اينکه ما 3.5 ميليون بيکار داريم در واقع اگر ما 10 ميليون گردشگر وارد کنيم، مشکل اشتغال را کاملا حل خواهيم کرد.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت:کشورهاي همسايه ما مانند ترکيه رقم گردشگري آنها در سال 2012 بالاي 30 ميليون گردشگر بوده است و اين نشان مي‌دهد که ما ظرفيت بسيار بالايي در اين امر داريم.

روحاني با بيان اينکه ما چهارمين کشور از لحاظ دارا بودن ظرفيت‌هاي گردشگري در جهان هستيم اظهار داشت: کاري که بايد صورت گيرد اين است که ما بايد در صنعت توريسم زيربناها مانند هتل، فرودگاه و بحث حمل و نقل را درست کنيم.

وي با اشاره به اينکه بحث زيرساخت‌ها در مقوله گردشگري به راحتي قابل حل است،‌خاطرنشان کرد:حتي اگر سرمايه‌گذار داخلي هم نداشته باشيم که قطعا داريم سرمايه گذار خارجي در زمينه گردشگري کاملا آماده‌اند که هتل را براي ما بسازند و از پول خود آن هتل در زمينه گردشگري فعاليت کنند.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت:‌فرودگاه‌ها قابل توسعه هستند اما در حال حاضر مهمترين مشکلي که ما داريم بحث مالي و بانکي است که به خاطر تحريم‌‌هاي گريبان‌گير کشور است لذا دولت آينده بايد در اين راستا برنامه‌ عملي قابل قبولي را ارائه دهد تا پول لازم را براي گردشگران مهيا کند. 

اگر در رسانه‌ها به شخصيت فردي توهين مي‌کنند به ان فرد اجازه دفاع بدهند

روحاني در پاسخ به اينکه دولت شما براي حفظ حقوق شهروندان و حريم خصوصي چه برنامه‌هايي دارد،‌ گفت: طبق فصل سوم قانون اساسي مسئله حقوق شهروندي و حقوق ملت بايد تدوين شود و اساس آن اين است که همه ايرانيان از حقوق برابر شهروندي استفاده خواهند کرد؛ مسئله قوميت، مذهب و نژاد نمي‌تواند در مسئله حقوق شهروندي دخيل باشد.

وي ادامه داد: مسئله حريم خصوصي نيز بسيار مهم است؛ در يکي از رسانه‌ها خواندم که نيروي انتظامي گفته است ما مي‌توانيم به پشت‌بام خانه‌ها برويم چرا که پشت‌بام‌ها مشاع است و جزء حريم خصوصي نيست.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: اگر پشت‌بام مشاع است براي ساکنان آپارتمان است نه براي نيروي انتظامي. مسئولين مربوط به جمع‌آوري ديش‌هاي ماهواره‌ها گفته‌اند جمع آوري ديش‌ها هيچ نتيجه‌اي نداشته و آمارها نشان داده که 50 درصد مردم به رسانه‌هاي بيگانه نگاه مي‌کنند.

روحاني با بيان اينکه در مطبوعات و رسانه‌ها نيز بحث حريم خصوصي به همين گونه است گفت: اگر در رسانه‌ها به شخصيت فردي توهين مي‌کنند به ان فرد اجازه دفاع بدهند در غير اين صورت حقوق شهروندي‌اش نقض شده است.

تصدی گری دولت را در عرصه فرهنگی کاهش مي دهم


پس از سخنان "قالیباف" نیز "حسن روحانی" در فرصت دو دقیقه جمع بندی خود در این مناظره با اشاره به دولت خود تحت عنوان دولت تدبیر و امید گفت:تصدی گری دولت را در عرصه فرهنگی کاهش خواهیم داد و همچنین کار را به کاردان و متخصص آن تحویل می دهیم و همچنین انجمن و صنف های هنری را تشکیل می دهیم.

وی افزود: اکنون در کشور شرایطی فراهم شده که ورود دانشجو به دانشگاه راحت تر شده است و زمانی که آن دانشجو فارغ التحصیل می شود بیکاری در مقابل او نمایان می شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر افزایش کیفیت دانشگاه ها گفت: دانشجو و دانشگاه را باید با صنعت ارتباط دهیم.

"روحانی" در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع زنان در کشور اظهار داشت:باید فرصتی برابر برای زنان ایجاد کنیم لذا آنها نیازمند کار و حقوق مساوی هستند و در دولت من نیز بیمه ویژه برای آنها ایجاد خواهیم کرد.

وی تاکید کرد:در دولت من وزارتخانه ای تحت عنوان وزارت امور بانوان پیش بینی شده است.


انتهاي پيام/


برچسب ها: روحانی ، فرهنگ ، مناظره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار