کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: ما محوريت فرهنگ را بايد فرهنگ خودي قرار دهيم و هر آنچه که در مغايرت با آن است را اصلاح کنيم و يک نوع فرهنگ مقاومتي را مبتني بر ارزش هاي اسلامي و ملي در کشور شکل دهيم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛"علي اکبر ولايتي"نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نيز در پاسخ به اظهارات محسن رضايي گفت: بايد عرض کنم رويکرد شوراي عالي انقلاب فرهنگي آنطور که آقاي رضايي فرمودند نيست و با توجه به اينکه بنده از سال 1369 در اين شورا عضويت دارم شاهد هستم که تلاش بسيار ارزشمندي در جهت احياي فرهنگ اسلامي و ايراني در اين شورا صورت مي‌گيرد.
 
وي افزود: مصوبات اين شورا حکايت از اين نگاه عميق و گسترده به مسئله فرهنگ و تقويت فرهنگ اسلامي و ايراني دارد.
 
ولايتي تصريح کرد: ليکن يک اشکالي که وجود دارد اين است که مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضمانت اجرايي ندارد و لذا به صورت سنتي رئيس جمهور را انتخاب مي‌کند براي رياست شوراي انقلاب فرهنگي و هر مقداري که دولت بودجه اختصاص دهد و مصصم بود براي اجراي تصميمات شوراي عالي انقلاب فرهنگي ما آن وقت شاهد اجرايي شدن تصميمات فرهنگي مي‌شويم.

دامنه فرهنگ بسيار وسيع است و سخت است

ولايتي درباره اظهارات روحاني درباره فرهنگ گفت:"روحاني" به بخشي از آسيب شناسي فرهنگي اشاره کردند،ولي توقع اين بود که بعد از آسيب شناسي راه حل هاي خود را ارائه کنند که شايد در 3 دقيقه آخر اين فرصت باشد،اما دامنه فرهنگ بسيار وسيع است و سخت است که در چند دقيقه راه حل هاي فرهنگي را ارائه داد.

ما محوريت فرهنگ را بايد فرهنگ خودي قرار دهيم

ولايتي درباره اظهارات فرهنگي عارف گفت:ما محوريت فرهنگ را بايد فرهنگ خودي قرار دهيم و هر آنچه که در مغايرت با آن است را اصلاح کنيم و يک نوع فرهنگ مقاومتي را مبتني بر ارزش هاي اسلامي و ملي در کشور شکل دهيم.

اهميت دادن به خانواده و آموزش و پرورش از مقدمات مصون سازي فرهنگي است


وي ادامه داد: اگر ما براي اين که جلوي اين مشکلات فرهنگي را بگيريم در خانواده ايجاد مصونيت کنيم چرا که خانواده ما را براساس نظريات تافلر و هانتيگتون مورد هدف قرارداده اند و اگر خانواده ما مورد هدف قرار گيرد   مهمترين مشکل مقاومت فرهنگي يا فرهنگ مقاومتي مثل اقتصاد مقاومتي در معرض خطر قرار گرفته، بنابراين ايجاد مصونيت در خانواده و تلاش در جهت شکل گيري و قوام خانواده و تسهيل ازدواج و مقدم بر آن ايجاد شغل و بالاخره تلاش در جهت پايدار کردن خانواده‌ها و توجه کامل به آموزش پرورش همانند کشورهايي مثل سنگاپور، کره جنوبي، تايوان که در اين‌ها مهمترين کاري که براي پيشرفت انجام دادند حتي براي کارهاي اقتصادي به آموزش و پرورششان به خصوص دبستان پرداختند.

ولايتي اظهار داشت: حدود 50 درصد معلمان ما در دبستان تدريس مي‌کنند اما ما هيچ وقت نديديم که براي افتتاح دبستان جشن بگيرند، اما براي افتتاح  خيلي چيزهاي کم اهميت  کارهايي انجام مي‌دهند که در واقع شايستگي براي آن کار ندارند و لذا اهميت دادن به خانواده و آموزش و پرورش از مقدمات مصون سازي فرهنگي است.

در موضوع تهاجم فرهنگي بايد مصون سازي و پيشگيري صورت گيرد

ولايتي در پاسخ به غرضي که پرسيد آيا تهاجم فرهنگي توانسته است در ايران نفوذ کند گفت: بله در ايران تهاجم فرهنگي وجود دارد اما چاره آن فيلتر کردن نيست بلکه بايد مصون سازي و پيشگيري شود و پيشگيري با تقويت بنيان‌هاي خانواده و بنيان‌هاي ارزش اسلامي و ايراني  محقق مي‌شود.

وي در ادامه به نقل قولي از امير کبير که به صورت دعا و مناجات عنوان شده است گفت: امير کبير مي‌گويد« بار پروردگارا الها ملکا قادرا خدايا خداوندا مير تويي کبير تويي تقي همان شاگرد آشپز است معبودا رو به سوي تو دارم هدايت نما گره از کار مردم بگشايم تا مقبول الهي گردم، به حق محمد و آل محمد يا ارحم الراحمين»

در ادامه اين مناظره تلويزيوين براساس قرعه کشي صورت گرفته "محمد باقر قاليباف" پشت تريبون قرار گرفت تابه مدت 3 دقيقه به ارائه نظرات فرهنگي خود بپردازد.

قاليباف ضمن عرض تسليت به مردم ايران گفت: مي‌خواهم بحثم را بيشتر به مسائل فرهنگي رويکردها و نگاهي که بنده نسبت به اين موضوعات دارم اختصاص دهم؛ براي هر ملت و کشوري استقلال و عزتش مهمترين موضوع است؛ پس اگر استقلال براي ما مهمترين موضوع است با انقلاب اسلامي مي‌توانيم دشمن واستکبار را از بين ببريم و استقلال را به دست آوريم.

 چه طرحی برای تصحیح معماری در کشور دارید؟

ولایتی نیز اظهار داشت:این مشکلات در تهران از مدتها پیش نیز وجود داشته اما شما باید بگویید که در آینده چه طرحی برای تصحیح معماری در کشور در نظر دارید؟

همچنين وي درباره اظهارات جليلي اظهار داشت:مطالب خوبي از سوي جليلي بيان شد؛اما نبايد موضوعي را خلط کنيم اينکه موضوع فرهنگ را سياست‌زده نکنيم؛منظور اين نيست که سياست و فرهنگ از هم جداست بلکه سياست‌زدگي به معناي اعمال سياست بعضي از افراد است که به دنبال غرض‌هاي سياسي هستند و مي‌خواهند از فرهنگ به عنوان ابزار سياسي استفاده کنند .

وي ادامه داد:در اسلام اداره جامعه بر عهده اجزاي به هم پيوسته‌اي است که اين پيوستگي حالت ارگانيک نيز دارد.


مشکلات بسياري را در راه اعلام نظر ديدگاه هاي فرهنگستان ها مي بينم

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، درباره رويکرد حدادعادل در مقوله فرهنگ و اجتماع گفت: آقاي حداد اگر پيشنهادي درباره پيشرفت کار فرهنگستان که نقش اساسي بايد در کار توسعه علم و در فرهنگستان ادب در حوزه ادب و فرهنگ ايراني پيشنهادشان براي دولت آينده چه هست که ما آثار مثبت تر و جدي تري را درباره فرهنگستان ها داشته باشيم.


وي با بيان اينکه بنده عضو فرهنگستان علوم پزشکي هستم، خاطرنشان کرد:خود بنده مشکلات را در راه اعلام نظر ديدگاه هاي فرهنگستان ها که بالاترين مقام علمي و آکادميک را در کشور دارند در فرهنگستان علوم پزشکي مشاهده مي کنم.

 

در ایستادگی جلوی فتنه ها و دخالت های خارجی هيئت‌هاي مذهبي نقش اساسي داشتند

ولایتی نیز در زمان باقی مانده خود گفت: یک نکته ای که فراموش شد و فرصت نشد به آن اشاره شود و کاملا اجتماعی است موضوع نقش مردم در حفظ فرهنگ اسلام و ایران است. بعد از پذیرش اسلام توسط ایران وقتی دیدند بنی عباس و بنی امیه بر طریق اسلام واقعی عمل نمی‌کنند. اولین کسی که در این زمینه کار کرد حکیم فردوسی بود که با تمسک به جوانمردی ایرانی و اهل بیت، نقش مهمی در احیای فرهنگ موحد داشت.

وي ادامه داد:‌ بعد از آن دیوان علی نامه به سبک شاهنامه جنگ های امیرالمومنین را به صورت حماسی سروده است. بعد از  آن فرهنگ فتوت و جوانمردی با راهنمایی علما و عرفا شکل می‌گیرد و عملا ساختار ابدایی ایران درست می شود که جامعه را حفظ می‌کند و با حفظ و تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی و اهل بیتی توانستند فتیان را شکل داده و ساختار جوانمردی را در ایران شکل بدهند که در حمله مغول و سایر یورش ها این ساختار علمایی روحانی و مردمی توانست انسجام مردم ایران را نگهدارد.

ولايتي افزود: نمونه بسیار بارز آن سربداران هستند که ایرانیان مسلمان پیرو اهل بیت بودند و با راهنمایی علما توانستند ایلخانان را شکست دهند. بعدش در اشغال ایران توسط استعمارگران وقتی میرزای شیرازی فتوا را صادر کرد، همه چپق‌ها را شکستند. در مشروطه هم جوانمردانی مانند ستارخان و باقرخان در تبریز قیام کردند. در زمان اشغال ایران توسط متفقین و جنگ اول جهانی و در مراحل بعدی هم ایران حکومتی نداشت اما مجموعه ملت ایران با همین فرهنگ اسلامی و شیعی و ایرانی توانستند جامعه را سرپا نگهدارند و درحالی که عثمانی به محض اشغال کشورش فروپاشید.

اين کانديداي يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري با اشاره به اينکه در زمان رضا خان با وجود همه تهاجم علیه فرهنگ اسلامی و ایرانی هیئت های مذهبی توانستند اساس اسلام و فرهنگ اهل بیت را نگهدارند، گفت: ستون فقرات قیام 15  خرداد هیئت های مذهبی و بخصوص هیئت مرحوم طیب بود. انقلاب اسلامی ایران با دست به دست هم دادن هیئت های مذهبی در تبعیت از علما و امام خمینی، بیشترین نقش را در پیروزی داشتند.

ولايتي گفت:‌در دفاع مقدس افرادی مانند آهنگران و دیگران برای تهییج مردم، روضه خوانی و مدیحه خوانی کرده و تشبیه بین کربلا و دفاع مقدس درست کردند و مردم با شور به سمت جبهه ها رفتند. دفاع مقدس را همین هیئت های مذهبی داشتند. در فتنه 78 و 88 هم هیئت های مذهبی نقش اساسی داشتند در ایستادگی جلوی فتنه ها و دخالت های خارجی..امروز هم این هیئت ها توانستند به عنوان محورهای کوچه و بازار خط رهبری را استوار نگهدارند بدون اینکه پولی بگیرند. و اتفاقا گاهی اوقات به جاهایی که پول نیاز بود هم پول دادند.

تمسک به راه اباعبدالله الحسین باعث شده انقلاب، ملت و فرهنگ ایرانی و اسلامی باقی بماند

وي تاکيد کرد: مردم و هیئت ها بیشترین نقش را در حفظ فرهنگ اسلامی و ایرانی داشتند و بسیار بیشتر از دولت‌ها عمل کردند. اگر بخواهیم بگوییم چه چیزی باعث شده که انقلاب و ملت و فرهنگ ایرانی و اسلامی باقی بماند تمسک به راه اباعبدالله الحسین بوده و فرهنگ ما فرهنگ عاشورایی است. اگر اینگونه نبود نمی شد یک کشور در مقابل 40 و اندی کشو در جنگ تحمیلی بایستد و الان در بحث هسته ای و تقابل با صهیونیست ها و ... نمی‌توانست بایستد. در دولت آینده باید این تفکر گسترش و ترویج بیشتری بیابد. حفظ فرهنگ جوانمردی که مقتدای خود را امام علی می‌دانند و حفظ فرهنگ عاشورایی از مهمترین مقومات جامعه ما و فرهنگی است که به آن افتخار می‌کنیم.

تا زماني که بيکاري و اشتغال حل نشود از نشاط در جامعه خبري نخواهد بود

ولايتي در پاسخ به اين سوال که الگوي دولت شما براي تحقق شادي و نشاط در جامعه چيست؟ گفت: قبل از هرچيز موضوع شغل و بيکاري جوانان مورد نظر قرار گيرد و تا زماني که مسئله اقتصادي و معيشت مردم حل نشود صحبت از ايجاد نشاط و شادي در جامعه صحبت بي‌پايه‌اي است.

وي افزود: اگر چنين چيزي قرار است فراهم شود ما مي‌توانيم از انواع امکاناتي که در کشور داريم براي گردشگري داخلي و همچنين استفاده از تامين يک مسائلي که بتواند اوقات فراغت جوانان را به نحو احسنت تامين کند.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان کرد:‌اگر چنين چيزي امکان پذير باشد،بسيار خوب خواهد بود به طور مثال در مقوله تعطيلات که در بسياري از کشورها اجباري است،يعني اين طور نيست که افراد مثل کشور ما مرخصي‌ها را ذخيره کنند تا در بازنشستگي معادل آن پول دريافت کنند.

ولايتي گفت:در بسياري از کشورها براي اينکه ظرفيت فرسوده شده افراد بازسازي شود به صورت الزامي آنها را به مرخصي مي‌فرستند.

وي اظهار داشت:رسانه‌ها به خصوص رسانه ملي مي‌توانند با ارائه برنامه‌هاي سرگرم‌کننده براي هر طيف سني در راستاي ايجاد نشاط براي جوان تاثير بسزايي داشته باشند.

گاهي براي اينکه به يک مسئول سياسي امتياز دهند آن را مسئول يک باشگاه ورزشي مي‌‌کنند

ولايتي نيز در پاسخ به اين سوال که مهمترين اقدام عملي شما براي شکوفايي ورزش چيست؟ گفت: درباره ورزش بايد گفت در حوزه سلامت مهمترين تاثير براي پيشگيري از بيماري‌ها ورزش است و ورزش براي خردسالان تا ميانسالان بايد فراهم شود.

وي با بيان اينکه ورزش همگاني بايد در دبستان‌ها نهادينه شود، بيان داشت: دو ورزش آمادگي جسماني و شنا در مدارس اجباري شده است و اين موجب مي‌شود دانش آموزان استعداديابي شده و آنها که مستعد مدال‌آوري در سن جواني هستند انتخاب شوند.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تاکيد کرد: توسعه ورزش همگاني زمينه‌ساز ورزش پهلواني است؛ همچنين براي ورزشکاران يک بيمه کامل و جامع شامل بحث‌هاي درماني،‌ آسيب‌ديدگي، از کارافتادگي و بازنشستگي داريم تا هيچ ورزشکاري دغدغه بيمه نداشته باشد.

ولايتي با تاکيد بر اينکه ورزش نبايد دولتي باشد بلکه بايد خصوصي شود، اظهار داشت: ورزش نبايد سياسي باشد و مسئوليت آن به دست اهل آن بيافتد؛ گاهي مشاهده مي‌کنيم براي اينکه به يک مسئول سياسي امتياز دهند آنرا مسئول يک باشگاه ورزشي مي‌‌کنند.

حل مشکلات مردم در بيماري‌هاي صعب‌العلاج از برنامه‌هاي دولت آينده من خواهد بود

ولايتي خاطرنشان کرد:بنده بر اين نکته تاکيد دارم که ايراني،‌ايراني است و همه اقوام و مذاهب و کساني که در اين سرزمين زندگي مي‌کنند همه از حقوق برابر برخوردارند و بر اصل 15 در قانون اساسي تاکيد دارند.

وي بيان داشت:در بخش سلامت و حساس برنامه پنجم پنج ساله توسعه و اصل ماده 32 و 33 بايد يک بيمه واحد و با کفايت به نام بيمه سلامت درست شود و هزينه پرداخت بابت سلامت مردم از 70 درصد به 30 درصد کاهش يابد و برنامه طوري طراحي شود و درمان رايگان صورت گيرد.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود:حل مشکلات مردم در بيماري‌هاي صعب‌العلاج که قدرت پرداخت هزينه‌هاي آن را ندارند، از ديگر برنامه‌هاي دولت آينده من خواهد بود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ولایتی ، فرهنگ ، مناظره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار