کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: شاکله انسانیت دستاوردهای خویش است و فرهنگ براساس آن تعریف می شود، فرهنگ نه تحمیلی است و نه تزریقی و نه می توان توسط دولت ها تحت تاثیر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران ؛ محمد غرضي" در پاسخ به اظهارات "محسن رضايي" گفت: عرض بنده اين است که آيا تصور حضرت عالي از فرهنگ يک موضوع مقطعي در عرض يک زمان خاصي است؟ يا به فرهنگ يک ملت در طول تاريخ حرکت مي‌کند.

وي افزود: آيا اگر فرهنگ در يک مقطعي مورد تهاجم قرار گيرد با توجه به اينکه فرهنگ يک موجود زنده است ،مي‌تواند خودش را نگهدارد يا تسليم گرفتاري‌ها خواهد شد.

غرضي تصريح کرد: از فرمايشات رضايي اين گونه مي‌توان استنباط کرد که بعضي گرفتاري‌ها مثل بيکاري،فقر و ديگر چيزهايي که اتفاق مي‌افتد و يا اعمالي که از سوي دولت‌ها انجام مي‌گيرد مي‌توانددر فرهنگ مردم نفوذ کند و فرهنگ را به گونه‌اي که مي‌خواهد شکل دهد.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: آيا فرهنگ يک موجود زنده است که در طول حرکت مي‌کند يا در عرض.

فرهنگ نه تحمیلی است و نه تزریقی

در ادامه مناظره "محمد غرضی" به قيد قرعه به منظور ارائه ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي اجتماعي خود به پشت تريبون رفت و گفت: با درود به روح امام(ره) و با افتخار از این که 50 سال از 15 خرداد گذشت، اما هم چنان این روز عزیز گرفته می شود و با تسلیت شهادت امام هفتم(ع) و همین طور تسلیت درگذشت مرحوم "طاهری" ،باید بگویم شاکله انسانیت دستاوردهای خویش است و فرهنگ براساس آن تعریف می شود، فرهنگ نه تحمیلی است و نه تزریقی و نه می توان توسط دولت ها تحت تاثیرقرار گیرد.

ملت ایران فرهنگ خود را ساخته است در کشور ما در آن اوایل روسیه حاکم شد و بعد انگلیس در آن زمان مجموعه صاحبان امتیاز به سمت این کشورها و فرانسه رفتند و در آن جا ساکن شدند اما مردم در جای خود باقی ماندند فرهنگ ما اکتساب ملی مردم است.

وی ادامه داد: این که فرهنگ ملت ها را بتوان تغییر داد و یا مسئول جریان های سیاسی قرار گیرد کاملا در کشورمان نفی شده است حتی در جایگاهی مردم بعد از شکست ایستادند تا دولت مجبور شود مشروطه به وجود آورد.

فرهنگ مردم ناشی از زندگی مردم است و در تصویرآن زندگی نسبت به وقایع بیرونی و درونی جامعه جریان دارد ملت ما با فرهنگ خود زندگی می کند.

غرضی بیان کرد: وقتی فقرحاکم می شود مردم جمع می شوند اما فرهنگ خود غافل نمی شوند ولی هنگامی که غنا حاصل می شود مردم شروع به تولید هنر می کنند.

هنر محصول کشوری است که توانایی تشکیل حکومت مناسب را برای خود دارد و ارزش افزوده اش را صرف تولید هنر می کند نه هنر و نه فرهنگ تزریقی نیستند هر دو محصول زندگی مردم آن جامعه هستند.

در ادامه اين مناظره "محمدرضا عارف" در نقد اظهارات محمدغرضی گفت: بنده نظر خاصی ندارم.

"غرضی" در جمع بندي ديدگاه‌ها و نظرات کانديداها به اظهارات خود گفت:هر دولتی که بخواهد فرهنگ خود را برجامعه تحمیل کند محکوم به شکست است.

اگر دقت کنیم فراماسونرها در این رابطه شکست خوردند رضاخان و محمدرضا شاه نیز همین طور این دولت ها هستند که باید تابع جامعه باشند.

زیرا عموم مردم هستند که زندگی سازند و باید به این مسئله توجه داشت که زندگی تحت تاثیر عوامل حکومتی نابودی است.

وی ادامه داد:بایستی در سه مقوله رسانه، ورزش و سینما به مسئولین این مراکز را موظف به تشکیل NGO مناسب کرده و از یک طرف تعامل با مردم داشته باشند و از طرف دیگر با دولت تعامل کنند این که ما فکر کنیم بتوانیم کشور را به صورت بخشی اداره کرد کاملا غیرممکن است زیرا فرهنگ بخشی نیست، مخصوصا که اگر بحث برای ارتقای زندگی مردم باشد هنر وقتی موفق است که ارتقای فرهنگی را به همراه داشته باشد.

اگر قرار باشد هنر زیر سلطه فرهنگ بماند به جایی نمی رسد تمام زندگی و ارزش افزوده آن در هنر خلاصه می شود و باید ببینیم چگونه می توان ارتقای لازم را به زندگی مردم برگرداند نه اینکه به صورت فاعل عمل کنیم.

غرضی در ادامه بیان کرد: ما باید ببینیم چه چیزی در کشور خواهان دارد و مردم چگونه از آن استقبال می کنند اگر ورزش، فیلم و تاسیسات رسانه ای را به خواست خود به جامعه تزریق کنیم مسئله ای مانند دوران مشروطه، رضاشاه و محمدرضا شاه اتفاق افتاد.

وقتی قدرت سیاسی از درون مردم شکل بگیرد باید تابع فرهنگ عام مردم باشد نه اینکه برای خود شان داشته باشد که بگوید هر کاری من گفتم باید همان را انجام داد زیرا این ها تماما محکوم به شکست است.

وی اظهار داشت: هیچ دولتی از مشروطه تا زمان حال توان مقاومت در برابرمردم را نداشته است اگر دروغی گفته و یا تحمیلی کرده و یا تزریقی در زمینه های مختلف انجام داده محکوم به شکست بوده، آن دولت رفته اما فرهنگ ما به صورت تثبیت باقی مانده و تهاجم فرهنگی به این علت از بین رفت که فرهنگ عامه تثبیت شده و توانست برجای خود باقی بماند.


بهتر است نگاهمان را از سیاسی به سمت اقتصادی تغییر دهیم

سیدمحمد غرضی در جمع بندی اظهارات خود گفت: ایران یک مجموعه فرهنگی است که در طول تاریخ قبل و بعد از اسلام است این که "ابوالکلام آزاد" بیان می کند "کوروش" ذوالقرنین و این که کوروش می شود ناجی یهودیان و این که کشوری بیش از 30 میلیون کیلومتر مربع بدون یک جنگ داخلی اداره می شده از عظمت ملتی بوده که با خود داشته است.

وی ادامه داد:اسلام بر حاکم آن زمان پیروز شده نه بر ملت، فرهنگ عظیم اسلام توانایی پیدا کرده تا علاوه بر اینکه فرهنگ مهاجم را بگیرد و با آن تركيب شود و برفرهنگ مهاجم پیروز شود ،یک واقعیت عظیم و تاریخی است عنایت بفرمایید که چه اتفاق عظیمی افتاده خاندان پیامبر دچار خاندان بنی امیه می شوند چه کسی این خاندان را نجات می دهد از دست بنی امیه؟ ابومسلم خراسانی از ایران، ما از اینجا به دمشق رفته و مردان همار را پیدا کردیم و به خاندان ایمان آوردیم بنی عباس گفتند ما ایمان آوردیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ادامه داد:بهتر است نگاهمان را از سیاسی به سمت اقتصادی تغییر دهیم ،هرگز در تاریخ خاورمیانه این عظمت مدنظر نبوده و کسی این مسائل را بررسی نکرده که ایران چه عظمتی داشته است جریان اجتماعی ملت ما یک جریان فرهنگی وسیع تر از مرزهای جغرافیایی بوده و خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد:به قدری قدرت بالاست که بحث می شود،مامون شیعه شد؛ مامون  از امام رضا(ع) تقاضا کرد که از مدینه به مرو بیایند تمام تاریخ می نویسد که در فاصله مدینه و مرو 200شهر آباد وجود داشت که امام در آنها بیتوته فرمودند این که حدیث سلسله الضنب در نیشابور می ماند جریان اجتماعی است. بنی عباس جز خنجر نداشتند اما شیعه فرهنگ داشت شما ببینید این ملت چه قدر عظمت دارد که همین بنی عباس به دست ایرانی ها ساقط می شوند این اتفاق عظیم توسط ملت ایران افتاد و ناشی از فرهنگ عمومی ملت است این مسئله ناشی از حکومت نیست.

غرضی بیان کرد: سید علی همدانی در زمان حمله تیمور به کشمیر می رود با صومعه مباحثه می کند و تمام شرق خاورمیانه را مسلمان می کند این توسط دولت انجام نشده من بزرگان را می بینم این که توانایی های دولت و مسئولیت های دولت چیست و دولت باید چه کار کند بعد به آن وجهه اجتماعی می دهیم این که نمی شود آن چه مسلط برتاریخ فرهنگ است عامه مردم است که توانایی عبور از این مراکز را دارد.

وی ادامه داد:چه کسی صفویه را بنا کرد شاه عباس و شاه اسماعیل هیچ کدام؟ شیخ صفی الدین اردبیلی که تمام طول و عرض تاریخ را درنوردیده بود شیخ به دیدن سعدی می رود و هنگامی که سعی را می بیند سعدی به وی کلیات را هدیه می دهد اما شیخ کتاب را در ورودی شیراز می گذارد و خطاب به سعدی می گوید آقای سعدی کتاب مال خودت من با قرآن کار می کنم چنین شخصی حکومت صفویه را بنیان می گذارد که بیش از 17 میلیون متر مکعب وسعت دارد و در تمام طول حکومت صفویه یک جنگ داخلی اتفاق نمی افتاد.

غرضی اظهار داشت:این که بگویید فرهنگ دینی ناشی از قدرت سیاسی است خطاست؛ این که شما فکر کنید قدرت سیاسی توانایی اداره جامعه را دارد خطاست.اگر قدرت سیاسی در فرهنگ جامعه دخالت کند خطاست ،این که با دولت می توان زندگی مردم را تغییرداد خطاست. کسی که فرهنگ عمومی جامعه را ساخته و با روس و آمریکا و انگلیس جنگیده و توانسته خود را تثبیت کند فرهنگ عمومی جامعه است.

وی ادامه داد: شما شاهد هستید که در هشت سال جنگ تحمیلی ما کلام اجباری نداشتیم در دوران قدیم لشکر اجباری نبود علما در برابر کلمه اجباری مقاومت کردند حتی حاج روح الله سراین مسئله کشته شد اما اجباری هنوز هم ادامه دارد ما هنوز فکر می کنیم که اگر وقت جوان ها را بگیریم و بیاوریم در مسیری که دو سال بگذرد درست است مگر دنیا به سمت یک لشکرسازی تکنولوژیک نمی رود چه کسی بین ما می خواهد این مسائل را حل کند؟شما بگویید ما به سر فرهنگ این ملت چه آورده ایم؟

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد:ازسال 1304 تا به حال فرهنگ محفوظات در جریان است هنگامی که به دانشگاه می رویم فرهنگ مدرک گرایی می شود و بعد از آن در سن 27 سالگی در خیابان رها می کنیم ،تازه روز اول است که 10 سال از عمرش تلف شده این روشهای رضاخانی و مدرک گرایی دوره اش به پایان رسیده ،ما نباید با فرهنگ های گذشته کار کنیم پهلوی مرد ،اما فرهنگش همچنان مانده. ما 4میلیون دانشجو داریم باید مهارت بیافرینيم نه این که مدرک بدهیم و بعد آن ها برود سراغ کارگری ؛لعنت برما که عزیزانمان را به جای نرم افزار به سمت سخت افزار می بریم در تهران هیچ کس کارگری نمی کند.

غرضی گفت:به عنوان مثال من نسل دو و نیم موبایل را در سال 72 آوردم با این که اکنون نسل 3 و چهار موبایل آمده اما هنوز نسل 2 و نیم در کشور رایج است ما می توانیم تجارت وسیع بین المللی انجام دهیم و این باید صرف توسعه شبکه مخابراتی و اشتغال جوانان شود همه جای دنیا اشتغال جوانان را به سمت نرم افزار می برند این مسولیتی بسیار مهم است.

وی اظهار داشت:در حوزه سلامت خیلی ساده این که در دنیا سیستم سلامت هوشمند راه اندازی شده است ،به عنوان مثال 12 میلیون نفر در کشور ما از حد معمول چاق ترند؛ این افراد فردا در خیابان ها می افتند، شبکه هوشمند سلامت می گویند 50 تا 100 نفر از این افراد را می توان توسط یک نفر با شبکه هوشمند کنترل کرد.

فوری ترین اقدام دولت من در حوزه سلامت راه اندازی شبکه هوشمند سلامت خواهد بود

سیدمحمد غرضی در ادامه در پاسخ به این سوال که فوری ترین اقدام شما برای حل مشکلات سلامت در جامعه چه خواهد بود گفت: افتخار است که بگویم شبکه هوشمند سلامت را راه می اندازم به این صورت که نسل سوم و چهارم تلفن همراه را وارد کشور می کنم نسل سوم و چهارم تلفن هوشمند خدمات بسیار زیادی را می تواند در سطح جامعه ارائه دهد.

وی در ادامه افزود:نرم افزاری بر روی تلفن همراه نصب خواهد شد که مریض را به وسیله آن می توان از راه دور معاینه کرد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:در بخش سلامت هرچه تکنولوژی سلامت تکنیکی و مهندسی پزشکی را توسعه دهیم هزینه ها پایین تر می آید، از آنجایی که نمی توانیم یک نسل وسیع تری را به دانش های پزشکی مامور کنیم به دلیل آنکه هزینه ها بالاست و این موضوع زمان بر خواهد بود این تکنولوژی می تواند بسیار موثر باشد.

غرضی با بیان اینکه نباید از پزشک کار زیاد فیزیکی بگیریم ، تصریح کرد:باید پزشک را در محلی مستقر کنیم و همه نیازهای آن را از طریق یک دولت الکترونیک برآورده کنیم چراکه استفاده از تکنولوزی پیشرفته دست اطبا ما را باز خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه این ابزار به طور وسیع در بازار آمده است،تصریح کرد: این تکنولوژی غیر قابل دسترس نیست ضمن آنکه مبلغ زیادی نیز نمی برد.

وی در خاتمه خاطر شان کرد:ان شاالله بتوانیم پزشکان را از اینکه مریض به آنها مراجعه کند نجات دهیم.

غرضي در پاسخ به اين سوال که دولت شما چقدر نقدپذير است و چه ميزان کرسي‌هاي نظريه‌پردازي را تشکيل خواهد داد؟، گفت: خصوصيت من اين بوده که در جامعه ارتباط برقرار کنم و هنگامي که وزير پست و تلگراف بودم، هميشه ارتباط دو طرفه داشته‌ام و اکنون نيز مي‌توانم ارتباط گسترده و وسيعي را ايجاد کنم.

وي افزود: اگر رئيس دولت قاعده اجتماعي وسيعي داشته باشد قطعا ارتباط آن نيز گسترده خواهد بود و من نيز اين کار را خواهم کرد که يک فرد بتواند در روز چندهزار پيام داشته و بدون اتلاف وقت آنها را مشاهده کند.

خصوصيت من اين بوده که در جامعه ارتباط برقرار کنم

غرضي در پاسخ به اين سوال که دولت شما چقدر نقدپذير است و چه ميزان کرسي‌هاي نظريه‌پردازي را تشکيل خواهد داد؟، گفت: خصوصيت من اين بوده که در جامعه ارتباط برقرار کنم و هنگامي که وزير پست و تلگراف بودم، هميشه ارتباط دو طرفه داشته‌ام و اکنون نيز مي‌توانم ارتباط گسترده و وسيعي را ايجاد کنم.

وي افزود: اگر رئيس دولت قاعده اجتماعي وسيعي داشته باشد قطعا ارتباط آن نيز گسترده خواهد بود و من نيز اين کار را خواهم کرد که يک فرد بتواند در روز چندهزار پيام داشته و بدون اتلاف وقت آنها را مشاهده کند.

ارتباط يک طرفه توسعه فرهنگي نمي‌آورد

غرضي در ادامه با بيان اينکه زماني که ابزار پيشرفته در اختيار مردم قرار گيرد فرهنگ توسعه مي‌يابد، تصريح کرد: زماني که وزير نفت بودم شبکه گاز را راه انداختم و امروز 22 ميليون مشترک گاز در کشور داريم و مردم مي‌توانند اقدامات مناسبي انجام دهند به جاي آنکه وقت‌شان صرف کارهاي جزئي‌ کنند و فرهنگ باعث توسعه زندگي مردم مي‌شود.

وي افزود: در شبکه مخابرات وقتي ارتباطات دوطرفه برقرار شد فرهنگ جامعه عوض شد و در واقع ارتباط يک طرفه توسعه فرهنگي نمي‌آورد ولي شبکه دوطرفه مي‌تواند توسعه فرهنگي پيدا کند که در اين توسعه شبکه‌‌اي که ايران مالک آن است داراي امکانات بسياري است که مي‌تواند دولت الکترونيکي تشکيل دهد.

غرضي در پايان خاطرنشان کرد: دولت الکترونيکي گپ ديجيتالي بين ما و کشورهاي ديگر را کم مي‌کند و مفهوم جزئي نيست که ارتقاء فرهنگي بين دو کشور به صفر مي‌رسد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: غرضی ، رضایی ، مناظره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار