"علي لاريجاني" رئيس مجلس شوراي
اسلامي با حضور در برنامه شناسنامه به بررسي مسائل روز كشور در حوزههاي مختلف پرداخت.
وي در ابتدا در تشريح زندگي سياسي آيتالله ميرزا هاشم آملي، پدر برادران لاريجاني و افكار و مبارزات سياسي وي در طول حياتش گفت:
زندگي مرحوم پدر من اينگونه بود که توجه کاملش به مسائل علمي بود و
همواره نيز سفارشش به ما بر اين مسئله بود، وي بعد از سنين جواني بحثهاي
فلسفي و فقهي را در تهران و قم گذرانده و مجتهد شد و پس از آن نيز به
نجف اشرف مهاجرت کرد. آن زمان نجف مرکزيت علمي- فقهي بود و وي نيز چهل سال در
نجف سکونت کرده و همانجا نيز ازدواج کرد و به همين دليل ما متولد نجف اشرف
هستيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينکه پدرم بحثهاي
علمي را از نجف اشرف
آغاز کرده و شاگرد افرادي چون مرحوم عراقي، آيتالله نائيني و
مرحوم سيدحسن اصفهاني بود، اظهار داشت: وي بعد از آن مجدد به ايران بازگشت
و تدريسش را در قم آغاز کرد و به همين دليل تحصيلات ما در قم آغاز شد، در
جريان انقلاب نيز پدرم هميشه از امام (ره) حمايت ميکرد و با مرحوم
آيت الله نائيني خيلي مانوس بود و علاقه وافري نيز به شهيد مطهري داشت
و در اواخر برههاي که شهيد مطهري در قم به تدريس ميپرداخت، براي پدرم
خيلي جذاب
بود.
لاريجاني همچنين در پاسخ به اين سوال که چطور
شما با وجود شناختهشدگي پدر در حوزه فلسفه به سراغ رياضي و کامپيوتر رفتيد
و به فلسفه روي نياورديد، گفت: مرحوم پدرم خيلي علاقه داشت ما مسير
ايشان در روحانيت را طي کنيم ولي ما را آزاد گذاشت تا هر کسي استعدادش در
هر زمينهاي که هست، رشد کند.
رئيس قوه مقننه ادامه داد: با اين حال
پدرم به ملاشدن و درسخواندن خيلي پايبند بود، يادم هست زماني که در کلاس
يازدهم در قم درس ميخواندم،از آنجا که منزل علما و مراجع معمولا رفت و
آمد زياد است و خود اين موضوع نيز باعث ميشود فضاي ذهني براي افراد خانه
ايجاد شود، پدرم نظرش درباره تحصيل ما بر اين بود كه "در غربت درس بخوانيد". از اين رو بنده به تهران آمدم و
کلاس دوازدهم را در تهران درس خواندم.
لاريجاني با بيان اينکه گرايش
من به فلسفه با تاخير بود، ادامه داد: علاقه من به رشته رياضيات بود
بنابراين در رشته رياضي و کامپيوتر در دانشگاه صنعتي شريف خيلي خوب رشد کردم و
معدلم در آن زمان 18 بود و جزء شاگرد اولها در دانشکده بودم، اما به
مرور که مطالعات جانبي در حوزه مسائل فلسفي داشتم، به اين رشته گرايش پيدا کردم.
رئيس
مجلس شوراي اسلامي در ادامه و در پاسخ به اين سوال که چگونه فرزندان
آيتالله آملي واردمبارزات انقلابي شدند و مهمترين فعاليت شما و برادرانتان
در
اين زمينه چه بوده است، اظهارداشت: در آن زمان فضاي دانشگاه در بين
متدينين و
دانشجويان چندقطبي شده بود، يک جريان با مرحوم شهيد مطهري ارتباط داشت و
جريان ديگري با افکار روشنفکري نيز با مرحوم شريعتي ارتباط داشتند، ما
جزء جرياني بوديم که به شهيد مطهري نزديک بود، آن زمان تفاوتهاي اين دو
نفر خيلي روشن نبود و بعد از انقلاب روشن تر شد ولي آنهايي كه مباني فكري
را متوجه بودند، از همان زمان اختلافات را كاملا درك ميكردند.
وي
در ادامه در پاسخ
به اين سوال که بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، برادران لاريجاني در
مسئوليتهاي مختلف مشغول
به کار شدند، آيا گرايشات فکري و سياسي برادران متفاوت است يا خير، گفت:
عليالعموم پايههاي فکري ما برادران خيلي متفاوت نيست، ممکن است
بعضيها صبغه سياسيشان در اين زمينه بيشتر باشد و يا توان علميشان مانند
برادرم "باقر لاريجاني" که
پزشک حاذقي است و بيشتر به کارهاي تخصصي خودش ميپردازد، بيشتر باشد ولي
پايههاي فکري يکي است.
لاريجاني در بخش ديگري از اين برنامه در
پاسخ به اينکه چند وقت يک بار با برادران دور هم جمع ميشويد، اظهار داشت:
به دليل کثرت کار و اشتغال زياد ،کمتر فرصت ميشود يکديگر را ببينيم. ممکن
است همديگر را ببينيم ولي اينکه همگي دور هم جمع شويم ، خيلي کم اتفاق
ميافتد.
وي در پاسخ به اين سوال که زماني که با برادران دور هم جمع
ميشويد غالب صحبتتان سياسي است يا خير، افزود: صحبتهايمان متفاوت
است، گاهي مسائل مختلف خانوادگي نيز مطرح ميشود.
لاريجاني در بخش
ديگري از اظهاراتش در پاسخ به اينکه نظر خودتان راجع به اينکه دو قوه
کشور دست دو برادر لاريجاني است، چيست؟ تصريح كرد: نظر خاصي ندارم، بحث اين
است که اين قوا دو قوه متفاوت بوده و با دو ملاک کار ميکنند ضمن آنکه اين
نکته را اخوي بنده که ميخواستند اين پست را بگيرند خدمت مقام معظم رهبري نيز
عرض کردند که ممکن است اين موضوع از بيرون تلقي خاصي شود و به مصلحت
نباشد که ايشان فرمودند اين دو قوه است با دو شرايط و ربطي به هم ندارد،
لذا ما نه در قوه قضاييه و نه در قوه مقننه به اين موضوع حساسيتي نداريم.
رئيس
قوه مقننه در پاسخ به اين سوال که ظاهرا شما يکي از نخستين مسئوليتهايتان
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، آمدن به سازمان صدا و سيما بود و ظاهرا فعاليت خود را از واحد مرکزي خبر شروع
کردهايد، اضافه كرد: بنده از سال 58 فعاليت خود را از راديو شروع کردم و در آن
زمان سخنرانيها را تنظيم ميکرديم و کارما از اينجا شروع شد که
سخنرانيهاي مناسبي براي راديو و تلويزيون تنظيم ميکرديم. در آن زمان آقاي طارمي مدتي مدير کل
اطلاعات اخبار شدند، ضمن آنکه ساختار راديو و تلويزيون همانند الآن نبود و
ايشان از من خواستند که به معاونت برونمرزي سازمان صدا و سيما بروم ، بنده مدتي در آنجا بودم که
البته آنجا بيشتر جنبه راديويي داشت و تلويزيون نبود.
لاريجاني
ادامه داد: بعد از مدتي عبدالله نوري مدير کل اطلاعات اخبار شد و از من
خواست که در دفتر مرکزي خبر مشغول به کار باشم بنده نيز مدتي آنجا مشغول
بودم تا اينکه شوراي سرپرستي در سال 59 به وجود آمد.
وي ادامه داد: بنده اولين رئيس راديو و تلويزيون بودم که اين مدت همزمان
با دوره رياست جمهوري بنيصدر بود كه البته اين دوران، دوران بسيار پرمسئلهاي بود.
لاريجاني با بيان اينكه آن زمان بنيصدر ما را جزء حزب جمهوري اسلامي ميدانست، اظهارداشت: البته
بنده جزء اين حزب نبودم که اگر بودم نيز افتخار ميکردم ولي بنيصدر با طرح
اين موضوع اتهام گروهگرايي به ما ميزد.
وي ادامه داد: يکي از
کشمکشهاي مهم ما در آن زمان مسئله بنيصدر بود، هرچه مرحوم شهيد بهشتي
تلاش ميکرد فضا را آرام کند و قدري فضا به سمت مسئله جبهه و وحدت در داخل
برود ، بنيصدر در سخنرانيهاي خود حرفي ميزد که روزنامه انقلاب اسلامي در
خصوص آن مقالاتي مينوشت و بحران ايجاد ميکرد.
رئیس مجلس شوراي
اسلامي افزود: در سال 59 که مسئولیت رادیو و تلویزیون را برعهده گرفتم،
مواد فیلم و ... را نداشتیم و متاسفانه آقای نوبری که در آن زمان رئیس بانک
مرکزی بود، برای رفع محدودیتهای موجود کمکی به ما نکرد و با پیگیریهای
انجام شده، مرحوم شهید رجایی کمکهای قابل توجهی را برای رفع محدودیتها به
ما کرد.
وی تصريح كرد: در آن زمان بنیصدر حرکت زشتی را انجام و
حادثه 14 اسفند رخ داد و در آن زمان تحلیل بنده این بود که باید این واقعه
همانگونه که هست، برای مردم مشخص و معین شود چراکه تلقی مردم از بنیصدر
بدین صورت نبود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرفداران و
مخالفین بنیصدر در آن زمان میان دو قشر سیاسیون بودند و در این میان حزب
جمهوری اسلامی با شناخت کامل حرف میزد و نظرش را در این خصوص اعلام
میکرد، خود ما هم افکار و مواضع بنیصدر را از قبل از انقلاب اسلامي
میشناختیم و مخالف او بودیم.
لاریجانی اضافه كرد: در اولین ملاقاتی
که با حضرت امام خمینی (ره) داشتم، ایشان فرمودند "شما طرفین را مورد توجه
قرار دهید" لذا ما به همین خاطر نمیتوانستیم موضع صریحی بگیریم.
وی
یادآور شد: براساس تحلیلی مبنی بر بازگوکردن حوادث 14 اسفند در رادیو و
تلویزیون از سوی من، عدهای از مدیران مخالفت کردند اما در نهایت تا آخرین
لحظه این حوادث در تلویزیون پخش شد و مردم از خصوصیات بنیصدر و بیان و
گفتار وی مطلع شدند.
لاریجانی در پاسخ به اینکه آیا سابقه شما در
زمان مسئولیتی که در رادیو و تلویزیون داشتید، برای ریاست سازمان صدا و
سيما در سال 72 موثر بود، گفت: بعد از خروج آقای خاتمی از وزارت ارشاد،
بنده مسئولیت آنجا را بر عهده گرفتم كه بعد از دو سال حضرت آقا فرمودند که
من میخواهم شما به صدا و سیما بروید.
رئیس مجلس شورای اسلامی
افزود: در اواخر دوره بنیصدر و عزل وی از سوی مجلس، اختلافاتی بر سر بودجه
وجود داشت و بنا شد در آن زمان جلسهای میان بنی صدر، یکی از کارشناسان و
دولت در تلویزیون برگزار شود. هرچند شخص بنیصدر نسبت به ما در آن زمان
موضع داشت و من از او علت این مسئله را جویا شدم و خطاب به او گفتم که
بارها به شما نامه نوشتیم که در حضور شما حاضر شویم اما قبول نکردید و وی
از ارسال نامههای من به خود اظهار بیاطلاعی کرد.
لاریجانی ادامه
داد: بعد از این ماجرا احساس کردم که اطرافیان بنیصدر کسانی هستند که به
وی خط میدهند و این در حالی است که مسئولین نباید تحت تاثیر اطرافیان
باشند و از آنها خط بگیرند، هرچند جدای از این مسئله هم بنیصدر اشکالات
مهم دیگری داشت.
رئیس قوه مقننه در ادامه به پخش مناظرات مختلف
صاحبنظران مسائل سیاسی- فکری از رادیو و تلویزیون اشاره و تصریح کرد: در
آن زمان مناظرات مختلفی همچون فکری با حضور آیتالله مصباح، عبدالكريم
سروش، احسان طبری و مناظرات سیاسی با حضور مرحوم شهید بهشتی و کیانوری برای
روشن شدن مکاتب آنها برگزار میشد. در آن زمان ایجاد تضاد دیالکتیکی و
مباحث مربوط به توحید با حضور افراد مختلفی همچون طبری، شهید بهشتی و
کیانوری به بحث گذاشته میشد.
وی در پاسخ به این سوال كه از ميان
ریاست سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد کدامیک حساستر است، خاطرنشان کرد:
رادیو و تلویزیون به دلیل کارهای لحظهای و محدودیت عرصه و پیگیری مسائل
روزمره از سوی ریاست سازمان، حساستر است.
لاریجانی بیان داشت: در
وزارت ارشاد با مجموعه بسیار وسیع از کارمندان در رشتههای مختلف در
ارتباطیم این در حالی است که در سازمان صدا و سیما، رئیس رادیو و تلویزیون
باید نسبت به کارهای فرهنگی و هنری درازمدت، استراتژی مشخصی داشته باشد.
وی
افزود: در وزارت ارشاد احساسم این بود که چندین گره وجود دارد و با توجه
به حجم کوچک اين وزارتخانه که با قشر فرهیخته ارتباط دارد، دارای منابع
محدودی است که بعضا متوجه نميشدم مبناي برخی از تصمیمات وزارتخانه از
کجاست.
رئیس قوه مقننه به ممنوعیت داشتن ویدئو در آن زمان در کشور
اشاره كرد و یادآور شد: دلایل ممنوعیت داشتن ویدئو برای افراد را پیگیر
میشدم اما دلایل منطقیاي را از افراد مختلف دریافت نمیکردم چرا كه آنها
مدعی بودند که ویدئو به دلیل پخش فیلمهای بد، مناسب نیست.
لاریجانی
افزود: بنده مسائل مربوط به ممنوعیت ویدئو را در آن زمان به شورای عالی
انقلاب فرهنگی ارجاع دادم و این ممنوعیت را با پیگیریهای لازم برداشتم و
گفتم که میتوانیم با استفادههای درست و مناسب از ویدئو حتی امکان اشتغال
را در کشور فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: در آن زمان مراکز رسانهای
صوتی- تصویری مختلفی را ایجاد کردیم و در آن محصولات خوبی تولید شد که به
صورت فراگیر در اختیار همه قرار گرفت و علاوه بر آن توانستیم با ارجاع طرحی
به شورای عالی انقلاب فرهنگي مبنی بر اینکه توليت کتابخانهها را در کشور
به مردم بسپاریم و ما نقش کمککننده را ایفا کنیم، توانستیم کانونهای
فرهنگی هنری متصل به مساجد را ایجاد کنیم و به همین خاطر موتور کار راه
افتاد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات موجود در صنعت
سینما در آن زمان تصريح كرد:این صنعت در ایران دارای یک سبک شده که هر از
چند گاهی افراط و تفریط در آن وجود دارد ولی بدنه سینما توانسته سبکهای
بومی را پیدا کند و تلاش این بود که بتوانیم برای ساخت و تهیه فیلمهای
برجسته، کمک قابل توجهی کنیم هرچند جرقه این مسئله را رهبری در توصیه و
نامهای که به من نوشتند، زدند.
وی گفت: ایجاد سبکهای مختلف در
سینما میتوانست به جریانهای فکری کمک کند که خود را رشد داده و تقویت
کنند که البته این مسئله در ذهنیت ما وجود داشت هرچند عمر مسئوليتمان در
آنجا کفاف نداد که آن را عملیاتی کنم.
لاریجانی در پاسخ به اینکه
فرق شما با وزیر مستعفی فرهنگ و ارشاد اسلامي در چه مسائلی بود، گفت: از
نظر سبک کاری، اجرائیات و چگونگی گسترش افکار فرهنگی اختلاف نظرهایی
داشتیم.
رئیس قوه مقننه در بخش ديگري از اظهاراتش در پاسخ به علت
حضورش در عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال 84 خاطرنشان کرد: در آن زمان با
توجه به شرایط مختلف بنا بود که گروههای اصولگرا یک نفر را به عنوان
کاندیدا معرفی کنند که از سوی شورای هماهنگی در آن زمان بنده معرفی شدم.
لاریجانی
بیان داشت: در آن زمان به ریاست حجتالاسلام ناطق نوری در جمع اصولگرایان
همه قبول داشتند و من را به عنوان کاندیدا معرفی کردند که در این میان
عدهای در پشت صحنه مخالف بودند و نقش برهم زننده را داشتند و این باعث
میشود که با برهم خوردن این نظم، مشکلات دیگر به وجود آید لذا کسانی که
نمیپذیرند، باید پاسخگو باشند چراکه موجب برهم زدن نظم در دراز مدت
میشوند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر
اينکه آيا شما به خاطر تجربه سال 84 ديگر وارد جريان کانديداتوري براي
رياست جمهوري نشديد، گفت: خير؛
اين امر دلايل ديگر دارد. در شرايط فعلي که من رئيس مجلس هستم، مناسب
نميدانستم که براي رياست جمهوري اقدام کنم چرا که در انتخابات رياست
جمهوري بگو و مگوي بسياري صورت ميگيرد.
وي با بيان اينکه مجلس نهاد
بسيار محترمي است، ادامه داد: به گفته امام خميني (ره) مجلس در راس امور قرار
دارد و حرمت آن نيز بايد نگه داشته شود چرا که نماد مردمسالاري است،
زماني همه بر روي فردي اجماع ميکنند اين موضوع يک بحث جداگانه است اما در
غير اين شرايط کشمکش به وجود ميآيد که بنده فکر کردم براي مجلس مناسب
نيست.
لاريجاني در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه ارزيابي شما از فضاي
تبليغات انتخاباتي چگونه است و آيا رعايت انصاف را در انتقادات مشاهده
ميکنيد، افزود: برنامههاي رسانه ملي در کل خوب است اما تمام سيستمها نيز
بايد تحمل نقد داشته باشند چرا که نقد به وضع موجود، مسئله عجيبي نيست. مثلا
اگر کانديدايي ميگويد تورم را حل ميکنم، مجبور است در مورد وضعيت فعلي
اقتصاد نيز انتقاداتي را وارد کند، بنابراين گردانندگان ميبايست قدري تحمل
داشته باشند.
وي همچنين تصريح کرد: دستگاهها نيز ميتوانند در موقع مناسب
به انتقادات پاسخ دهند اما بهتر است تمامي صحبتها در
چارچوب قانوني باشد، يعني از نکاتي که بايد کانديداها رعايت کنند اين است که
در بيان انتقاداتشان مسائلي را که مربوط به منافع ملي کشور است، مخدوش
نسازند چرا که بيگانگان همواره مسائل ما را رصد ميکنند.
رئيس مجلس
شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اينکه با توجه به تجربه شما به
عنوان دبير عالي شوراي امنيت ملي واکنشتان نسبت به صحبتهاي برخي
کانديداها در مورد رابطه با آمريکا چيست، خاطرنشان کرد: به نظر بنده مسئله
آمريکا را اينقدر مطرحکردن، خامانديشي است، صاحبنظران آمريکايي گاهي
اين صحبت را بيان ميکنند که اين قبيل محورسازيکردن در سياست خارجي دولتها
با آمريکا در عصر حاضر، فروريختگي پيدا کرده است، اين نظر چندان مهم
نيست اما بايد بگويم خيلي مسائل ريز ديگر وجود دارد که ممکن است در صحبتها
و بحثها کد شود.
وي اظهار داشت: آن چيزي که کانديداها بايد به آن
توجه داشته باشند اين است که بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، راستگويي را رعايت و
توجه کنند که همه مسائل کشور در دو - سه هفته حل نميشود چرا که ما کشوري
هستيم که در گذشته و بعد قرار داريم بنابراين عبارات ميبايست سنجيده و از
روي راستي باشد تا به دل بنشيند.
رئيس نهاد قانونگذاري در پاسخ به
سوالي مبني بر اينکه
علي لاريجاني مديريت پرونده هستهاي را در سال 84 در چه شرايطي تحويل گرفت
و در سال 86 با چه شرايطي تحويل داد، بيان کرد: من در بحث مسائل هستهاي
چون قلا نماينده رهبري در شوراي عالي امنيت ملي بودم ، در جريان قرار
داشتم،
آن زمان نيز اختلاف نظرهايي وجود داشت.
لاريجاني با بيان اينکه در
آن زمان دو قرائت در مورد مسئله هستهاي مطرح بود، گفت: يک قرائت اين بود که
ما اگر مطالبي را که غربيها به عنوان اشکال به ايران در بعد هستهاي مطرح
ميکردند، جلو ببريم ميتوانيم هم شاهددانش هستهاي شويم و هم از
ماجراجويي آنها در امان باشيم، به همين دليل وقتي آن سه وزير به ايران آمدند،
بعد از گزارش البرادعي در سعد آباد با همين رويکرد شروع به بحث کرديم.
وي
افزود: آنها اذعان داشتند که شما چند هفتهاي تعليق هستهاي داشته باشيد و
ما نيز مسائل آژانس را طوري پيش ميبريم که شما داراي دانش هستهاي شويد.
بحثها ادامه پيدا کرد و سرانجام آن شد که جريان به تعليق کامل رسيده بود،
UCF اصفهان تعطيل شده و زنجيرهاي براي توليد وجود نداشت. اينها تمام شرايطي
بود که بنده در هنگام قبول مسئوليت پرونده هستهاي با آن روبرو شدم.
لاريجاني
افزود: کشور به صورت موقتي دچار تعليق هستهاي شد اما آنها به تعهدات خود
عمل نکرده و خلاف عهد کردند به طوري که پس از اولين ملاقاتي که بنده با چند
وزير خارجه اروپايي در نيويورک داشتم، نماينده وزير خارجه آلمان اعلام کرد كه
ما نگفتيم شما تعليق کنيد بلکه خواهان تعطيل کردن برنامه هستهاي بوديم و
شما نبايد غنيسازي داشته باشيد.
لاريجاني با بيان اينکه کشورهاي
اروپايي اهداف ديگري را در اين ماجرا دنبال ميکردند، ادامه داد: اما مجددا پس از شروع
برنامه هستهاي، نيروهاي دانشمند و متخصص ايراني با انرژي کار خود را آغاز کرده، UCF
آغاز به فعاليت کرد و در کنار آن مذاکرات با سولانا آغاز شد.
رئيس
مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: کشورهاي اروپايي دقيقا در زمان جنگ 33 روزه
اسرائيل عليه لبنان، خواهان حادکردن شرايط هستهاي و فشار آوردن به کشور ما
بودند به طوري که با شروع جنگ 33 روزه، کسينجر مقالهاي نوشت و اعلام کرد
که الان زمان صادرکردن قطعنامه عليه ايران است، ما نيز در جواب گفتيم كه جنگ
33 روزه چه ربطي به کشور ما دارد ؟ ما در حال بحث اتمي هستيم.
وي
تصريح کرد: آن زمان آقاي سولانا به بنده تلفن كرد و بيان داشت که خرابکارها
کارشان را انجام دادهاند و من از شما عذرخوهي ميکنم. بنابراين معلوم شد که
اروپاييها به خاطر مشکلات و مسائل ديگر خواهان فشار وارد کردن به ايران
بودند لذا در کوران بمباران شديد در لبنان ميخواستند به ايران فشار وارد
کنند.
لاريجاني با بيان اينکه جنس روابط من اين است که نميگذارم
شکنندگي در مذاکرات به وجود آيد، گفت: با ارتباط نزديکتر بحث پيش ميرود،
گاهي تيم کاري تصور ميکردند اروپاييها يک تلقي از ما دارند که حتي بين ما
و طالبان تفاوت قائل نيستند تا جايي که شبي بعد از شام بحث هستهاي کنار
گذاشته و در مورد عقايد و تشيع با سولانا بحث کرديم تا يکديگر را به خوبي
بشناسيم.
وي ادامه داد: سولانا به من گفت كه من دوست دارم کتابي در
مورد افکار شيعه بخوانم، بنابراين مشاهده ميشود در مذاکره نوع رفتار و
ارتباط نزديک بسيار مهم است چرا که مذاکرات اعلام مواضع نيست و مهم اين است
که در مذاکرات ارتباطي به وجود آيد که وحدت حاصل شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه مذاکرات بايد در روزنههاي مشترکي
پيش رود، اظهار داشت: مذاکرات صحنههاي مختلف و ابعاد گوناگوني داشت، هميشه
مذاکرات بايد از چارچوبها و پشتوانههايي برخوردار باشد.
لاريجاني
در ادامه افزود: زماني که آقاي سولانا در مذاکرات 1+5 حضور داشت، کارها بهتر
به جلو پيش ميرفت. وي نماينده طرف غربي محسوب ميشد اما انعطافهايي داشت
که بحث شکننده نشود هرچند در اين ميان عناصر موذي هم هستند که کارشکني
ميکنند.
نماينده
مردم قم در مجلس نهم با بيان اينکه مسائل دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي
از جمله مسائل حساس کشور است، تاکيد کرد: مسائل گوناگوني که شامل منفعت و
امنيت ملي کشور ميشود در اين محل مورد بررسي قرار ميگيرد.
لاريجاني
با اشاره به اختلاف مديريتياش با محمود احمدينژاد در دبيرخانه شوراي
عالي
امنيت ملي اظهار داشت: مسائل استراتژيک کشور بايد با تأني، فکرشده و
حسابشده پيش رود و احتياج دارد که تمامي بخشهاي مختلف با يکديگر همگرايي
داشته
باشند لذا بايد از لحظهاي تصميم گرفتن در اين دبيرخانه دوري کرد، چرا که
اين امر مشکلات بسياري را ايجاد ميکند.
وي اضافه كرد: پس از مدتي
تحمل با توجه به جايگاه رئيسجمهوري آقاي احمدينژاد تصميم گرفتم که اين موضوع را ادامه
ندهم چرا که نميخواستم حالت تحميلي داشته باشد.
رئيس
مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از اظهاراتش با تاکيد بر اينکه در مجلس همچون دستگاههاي اجرايي،
رئيس نميتواند تصميمگيرنده و ابلاغکننده باشد، اظهار داشت: مجلس يک کار
جمعي است که در آن همه نمايندگان يک وزن دارند، رئيس در واقع هماهنگکننده امور
هيئت رئيسه است بنابراين يک تفاوت عمده با ساير دستگاهها دارد.
وي همچنين تاکيد کرد: اگر بخواهيم مسائل مجلس را
همچون مسائل اجرايي طي کنيم، بايد پشت صحنه يک توافقي انجام دهيم که اين امر
قابل اجراييشدن نيست.
لاريجاني با بيان اينكه مجلس کاملا
دموکراتيک است و براين اساس بايد حسن و قبح مجلس را با هم در نظر گرفت،
تصريح كرد: ممکن است کارهاي اداري و ساماندهي مجلس به رئيس اين نهاد
مربوط شود اما در مجموع کل قوام مجلس به تصميمات کليت آن است.
رئيس
نهاد قانونگذاري با تاکيد بر اينکه هر نماينده در مجلس داراي نقش خاصي
است، افزود: ممکن است در جريان بررسي يک قانون يک نماينده بلند شود پيشنهادي دهد و همان
تصويب شود و يک تحول به وجود آورد که اين ربطي به رئيس مجلس ندارد چرا که
آن نماينده کار کرده، فکر کرده و تصميم خوب و پختهاي گرفته است.
لاريجاني
با بيان اينکه هر نهادي از نقاط مثبت و منفي برخوردار است، اظهار داشت: اين
طبيعي است که يک نهاد زنده همچون مجلس و دولت که کار ميکنند، داراي نقاط
مثبت و منفي باشند.
وي در ادامه افزود: در مجلس هشتم يک دغدغه مهم وجود داشت که آن قرارگيري مسائل اقتصادي در بستهبنديهاي درست بود.
رئيس
مجلس شوراي اسلامي تصويب برنامه پنجم توسعه و قانون هدفمندي يارانهها در مجلس
هشتم را يک اقدام قوي دانست و تصريح کرد: البته هدفمند کردن يارانهها به
درستي اجرا نشد و من اين موضوع را بارها گفته بودم و اين مشکلات براي کشور
به وجود آمد.
لاريجاني با اشاره به نظارتهاي مجلس شوراي اسلامي
نسبت به درست اجرانشدن قانون هدفمندي يارانهها اظهار داشت: مجلس همواره
به نظارتهاي خود درباره اين موضوع استمرار ورزيد و براساس ماده 236 قانون
اساسي آن را به قوه قضاييه ارجاع داد.
وي در ادامه با اشاره به ضعفهاي مجلس
هشتم تصريح کرد: يکي از ضعفها آن بود که برخي امور بايد با جديت بيشتري
دنبال ميشد که دليل آن گروهبازي و شلوغکردن در عالم سياست بود.
رئيس مجلس با بيان اينکه عالم سياست عالم عشق نيست
که نتوانيم اشکالات افراد را ببينيم، افزود: عالم سياست، عالم رياضيات، دو دو
تا چهارتا و کلاس حساب است.
لاريجاني با بيان اينکه بانک مرکزي
استقلالش را در آن زمان از دست داده بود، افزود: بانک مرکزي بايد از قدرت
پولي مردم و ثروت آنها صيانت کند چرا که اگر کوچکترين تساهلي صورت گيرد به
ثروت مردم لطمه وارد ميشود.
وي همچنين تاکيد کرد: در همين قانون برنامه، براي استقلال
بانک مرکزي يک ترتيبي ايجاد شد که موجب هرج و مرج در آن شد اما بانک مرکزي
اکنون به اشتباه خود پي برده و ميداند که ضرر کرده است.
رئيس نهاد قانونگذاري با تاکيد بر اينکه هرچيزي بايد سرجاي خودش باشد، اظهار داشت: مسائل
اقتصادي نبايد سياستزده شود چرا که اگر اين امر صورت گيرد از ريلش خارج
ميشود.
لاريجاني تصريح کرد: زماني که ميگوييم هدفمند کردن يارانهها داراي محاسن و معايبي است بايد آن را مورد محاسبه اقتصادي قرار دهيم.
وي اضافه كرد: اين گرايش سياسي که اگر اين اتفاق صورت گيرد، براي ما بد ميشود چرا
که ما جريان دولتيم و بايد از آن حمايت کنيم، به مرور به يک دعواي "حيدري نعمتي" تبديل
خواهد شد ، اگر در اقتصاد
واقعا حمايت ملي انجام شود، حساب و کتابها روشن ميشود که در اين صورت اين
دعواي حيدري نعمتي به وجود نخواهد آمد.
لاريجاني تصريح کرد: درباره
برخي از حقايق در مجلس هشتم محاسبه درستي نميشد، عرصهها با يکديگر مخلوط
ميشدند، مجلس نهم از اين جهت خيلي بهتر است و چون شرايط سياسي هم روشن
شد، ديگر آن دسته بنديهاي قبلي وجود ندارد.
رئيس مجلس در ادامه
افزود: در مجلس نهم سطح سواد و تخصص نمايندگان بالاتر رفته لذا ما
افراد متخصصي داريم که شرف تخصص خود را فداي برخي از اميال نميکنند که
همين موضوع نقاط قوت اين مجلس را نسبت به دوره قبلي افزايش داده است.
لاريجاني
تصريح کرد: اگر بخواهيم در رابطه با دولت مطلوب صحبت کنيم، ممکن است خيلي
نتيجهاي نداشته باشد، چرا که ما يکي از اين آقايان بوديم و به قول آقاي جنتي
ما از آسمان نيامدهايم و بايد يکي از همين آقايان بيايند که اين امر کاملا
نسبي است.
وي با بيان اينکه در عالم سياست ميشود تنوعگرايي انجام
دهيم، اظهار داشت: اکنون هر کدام از کانديدا که به رياست دولت رسيدند، بايد
اين رويه را نيز دنبال کنند که قطعا به نفع ملت خواهد بود.
رئيس
مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ما کشوري قدرتمند از لحاظ نفت و گاز هستيم که اين ثروت بسيار مهمي براي ما
محسوب ميشود، افزود:اين موقعيت بالا ميتواند در وضعگذاري منطقهاي و ترانزيت نيز
مورد استفاده قرار گيرد.
وي وجود نيروي متخصص و تحصيلات
بالاي افراد در کشور را يک امر مثبت تلقي و تصريح کرد: ما از يک ساختار
نسبتا پايداري برخورداريم بنابراين ميتوان نظام را يک نظام پايدار تلقي
کرد. وجود ولايت فقيه و پذيرش آن از سوي مردم و
همچنين دموکراسي و همفکري در کشور که توانسته با يکديگر هماهنگ شود، يک امر
مثبت در داخل کشور محسوب ميشود.
رئيس نهاد قانونگذاري تصريح کرد:
ما درحوزه اقتصادي رشد درخوري نداشتيم به طوري که در سالهاي اخير
حدود 500 ميليون دلار درآمد انرژي داشتيم که بايد به توليد سرمايه سنگين
تبديل شود.
لاريجاني در ادامه پديده رکود و تورم در حوزه اقتصادي
کشور را يک آسيب جدي برشمرد و گفت: در حوزه بينالملل نيز بايد
گرههاي موجود را باز کنيم و از همه ظرفيتها در راستاي اين مهم بهره
گيريم.
وي با بيان اينکه غربيها موذياند و در حوزه بينالملل اذيت
ميکنند، اظهار داشت: بايد در دستگاه ديپلماسي يک خلاقيت ايجاد شود تا در
راستاي آن ساير امور اصلاح شود لذا کساني که ميخواهند در اين عرصه مسئوليت بپذيرند بايد بدانند که کار
سنگين و بزرگي دارند که لازم به وقتگذاري بالايي است و بايد آن را از سر
دقت نظر انجام دهند.
لاريجاني با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري
مبني بر حمايت از توليدات داخلي افزود: بايد نقدينگي موجود در جامعه را به
سمت توليد سوق دهيم . کشاورزي، دامداري و صنعت را توزيع دهيم و اگر اين مهم
صورت گيرد به ايجاد اشتغال نيز دست خواهيم يافت و تورم کاهش مييابد.
وي
در ادامه افزود: در حوزه اقتصادي نيازمند انسانهاي ورزيده هستيم يعني
افرادي كه داراي تجربه بوده و درک درستي از شرايط اقتصادي کشور داشته باشند که
همين مهم در حوزه روابط بينالملل نيز صدق ميکند.
لاريجاني اضافه كرد: تجربه داشتن نگاه دقيق و داراي برنامه بودن، مسئله بسيار مهمي است که در حوزه بينالملل ميتواند بسيار کمک کند.
رئيس نهاد قانونگذاري در پايان با بيان اينکه هر وزيري بايد هر روز يک
تصميم استراتژيک بگيرد و بايد بر آن وقوف داشته باشد، خاطر نشان کرد: اين
فرد بايد داراي تجربه باشد و نبايد اينگونه باشد كه وقتي که بر سر کار ميآيد تازه کار
ياد بگيرد.
انتهاي پيام/