پل خرپايي علاوه بر استفاده عابرین پیاده و احشام، قابلیت عبور خودروها و محموله هایی با وزن 70 تن را نیز داراست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بزرگترین پل خرپایی کشور در مرز لرستان و چهارمحال و بختیاری است. جایی که به دلیل دور افتادن از مراکز استانها در آنجا محرومیتی عمیق ریشه کرده و این همت است که چاره گشای این محرومیت شده است.

مرز لرستان (شهرستان الیگودرز) و چهارمحال و بختیاری را رودخانه ای به نام رودبار پیوند داده است. خاطرات تلخی از کابوس "گرگر" و روستاییانی که سالها مجبور بودند برای عبور از این رودخانه به آب بزنند یا جان را می دادند یا انگشتان دستشان را. ولی امروز این مشکل در این روستا رفع شده تا علاوه بر رفع مشکلات دو روستای "چال فهره" و "چین" استان های لرستان و چهارمحال و بختیاری به هم پیوند بخورد.

 این پل علاوه بر استفاده عابرین پیاده و احشام، قابلیت عبور خودروها و محموله هایی با وزن 70 تن را نیز داراست. بخش بشارت الیگودرز به مركزیت دهستان بزنوید با 11 هزار نفر جمعیت در 100 كیلومتری شهر الیگودرز قرار دارد.

در ساخت این پل با توجه به وزن زیاد و محدودیت میدان كار از روش مونتاژ و پیشروی خرپا از روی ریل استفاده شد كه در نوع خود كم‌نظیر است. شش ماه مطالعات اجرایی این پل طول كشیده است كه از نظر طراحی، ساخت و نحوه نصب از نمونه های شاخص پل سازی در ایران محسوب می شود. ساخت این پل موجب شده است تا مشكلات رفت و آمد بین 2 روستای بزنوید و چال فهره كه در حاشیه رودخانه رودبار قرار دارند رفع شود و همچنین 2 استان لرستان و چهارمحال و بختیاری از طریق این پل به هم متصل شدند.

با توجه به سخت گذر بودن منطقه، قطعات پل با استفاده از ماشین آلات سنگین اداره كل راه و ترابری لرستان به روستای بزنوید منتقل و مونتاژ‍ آن از اوایل امسال آغاز شد كه این عملیات در اواخر دی ماه با اتصال دماغه پل به پایه پل در آن سوی رودخانه به پایان رسید.

انتهاي پيام/
برچسب ها: پل ، خرپایی ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار