خوانندگان عرصه موسیقی همچون؛ محمد اصفهانی،‌ حسام‌الدین سراج، عبدالحسین مختاباد،‌ مهدی نظری و.. با طنین صدایشان به بیان اشعار دیوان امام(ره) پرداختند. خوانندگانی هم همچون علیرضا افتخاری، محمد گلریز، مهرداد کاظمی، علیرضا قربانی و.. هم به یاد ایشان سروده‌هایی را به اجرا در آوردند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،من با شنیدن این سرود نتوانستم جلو اشکم را بگیرم. من گریه کردم وقتی این موسیقی شما را شنیدم. این زیباترین و بهترین موسیقی است که تا الآن شنیدم و به همین صورت هم ادامه دهید شما را حمایت می‌کنیم. اين جملات بخشي از سخنان امام خميني(ره) خطاب به احمدعلي راغب است، كه به مناسبت شهادت استاد مطهري قطعه موسيقي را در مقابل امام(ره) اجرا كرد.

نظرات حضرت امام خمینی(ره) درباره موسیقی از جمله فتاوی راهگشای ایشان بود که راه فعالیت بسیاری از هنرمندان کشور را گشود، اما هنرمندان عرصه موسيقي در سال‌هاي اخير براي امام عارفان چه كردند و از چه نواختند؟

*** سال 85 بود كه سوئيت سمفوني امام‌خميني(ره) در چهار قسمت توسط بهزاد عبدي نگاشته شد. «هبوط»، «اوج»،‌ «قيام» و«عروج» چهار قطعه سوئيت سمفوني امام‌خميني(ره) بود.اين سمفوني در چهار موومان از ابتداي زندگي امام‌خميني(ره) شروع مي‌شد و تا رحلت ايشان ادامه داشت.

قسمت اول به نام «هبوط» به تولد امام(ره) و به جريانات سياسي آن زمان ، قسمت دوم به نام «اوج» به مبارزات ايشان در انقلاب و چگونگي شكل گيري پيروزي انقلاب اسلامي مي‌پرداخت و قسمت سوم به نام «قيام» از فرمان جنگ تحميلي و هشت سال دفاع مقدس به رهبري امام (ره) مي گفت. در قسمت چهارم به نام «عروج» نيز به سال‌هاي آخر زندگي امام (ره) پرداخته مي‌شد كه اين چهار قسمت، بخش‌هاي كوچك تري را نيز شامل مي‌شدند.

***سال 86 نيز سه اثر جديد با نام‌هاي «پير مهربان ما»، «امام بهار»، «وقتي كه آمدي» به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) در مركز موسيقي توليد و پس از پخش از شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني به آرشيو موسيقي صدا و سيما ارسال شد.

«پير مهربان ما» با آهنگ سازي محمد مهدي گورنگي و همراهي گروه كر ساخته شده و آهنگ سازي اثر «امام بهار» را محمد هنجي بر عهده داشته است. شاعر اين اثر مصطفي محدثي خراساني و خواننده آن سيدمحمد عبدالحسيني است.

همچنين ترانه «وقتي كه آمدي» با آهنگسازي پانيز فريوسفي و با صداي آرمين صنايعي به همين مناسبت براي مخاطبان كودك و نوجوان ضبط و توليد شد.

در همين سال نادر مشايخي، اركستر سمفونيك تهران را براي نواختن سمفوني «انتظار» بر اساس اشعار امام خميني (ره) به صدا در آورد.

در اين برنامه قطعاتي كه بر اساس اشعار امام خميني (ره) توسط محسن ميرمهدي ساخته شده بود ، توسط اركستر سمفونيك تهران با صداي علي تفرشي و حميد غلامعلي به اجرا در آمد.

***سال 88 نيز گروه کر دفتر موسيقي قطعه «انتظار فرج» را با تنظيم «بهزاد عبدي» و رهبري رازميک اوحانيان در حسينيه جماران اجرا كردند.در اين مراسم گروه کر دفتر موسيقي معاونت امور هنري قطعه «انتظار فرج» را به مناسبت سالگرد ارتحال امام خميني (ره) اجرا كردند و در همين سال اركستر سمفونيك تهران به رهبري منوچهر صهبايي سازهايشان را به مناسبت سالگرد امام (ره) كوك كردند.

اين كنسرت كه «فرياد هجران» نام داشت، پوئم سمفوني امام خميني(ره) اثر بهزاد عبدي را در 4 قسمت اجرا كرد و در بخش دوم نيز قطعاتي چون «ساربان» از حسن رياحي، «نقش خيال» از همايون رحيميان و «شبانگاهان» و «فرياد بي‌قراري» از عبدالحسين مختاباد با تنظيم بهزاد عبدي را اجرا كرد.

***سال 88 نيز مهدي وجداني قطعه ارکسترال «ايران 1404» را آهنگسازي و موومان دوم آن را با غزلي از حضرت امام خميني(ره) به روي صحنه برد.

موومان دوم اين اثر که روايتي از دوران پس از انقلاب شکوهمند اسلامي و هشت سال دفاع مقدس داشت، در قطعه‌اي با خوانندگي مهدي حسيني در ژانر موسيقي سنتي ايراني روايت موسيقايي را از رحلت رهبر کبير انقلاب امام خميني(ره) همراه مي شد، که بخش وکال اين موومان با غزل «من به خال لبت اي دست گرفتار شدم» امام راحل(ره) اجرا شد.

*** در سال 90 مرکز موسيقي حوزه هنري 3 اثر موسيقايي در رابطه با انديشه‌هاي حضرت امام خميني(ره ) توليد کرد.

«صاحب درد» با شعري از امام خميني (ره )وآهنگ وصداي «سيد جلال الدين محمديان»، «خورشيد مستان (1)»با شعر عليرضا قزوه و آهنگ وصداي مرتضي قاسمي و «خورشيد مستان(2)» با شعر عليرضا قزوه وآهنگ ارکسترال «سيد محمد مير زماني» وصداي علي تفرشي توليد وآماده پخش رسانه‌اي شد.

در اين سال آلبوم موسیقی «غم دیدار» با اشعار حضرت امام خمینی(ره) و آهنگسازی مهدی نظری با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر شد.

دو قطعه از اين آلبوم را علیرضا وکیلي منش و دو قطعه دیگر را هم مسعود نوریان خوانده است. این مجموعه در فرم ارکسترال ضبط شد و سازهايي چون تار، سنتور، نی، کمانچه، دف، تنبک و ویلن و ویلنسل و کنترباس و آلتودر اين اثر مورد استفاده قرار گرفتند.

***اما در سال 91 آلبوم موسيقي «ديدار دوست»به آهنگسازي مهدي نظري با اشعاري از امام خميني (ره) همزمان با بيست و سومين ارتحال بنيانگذار انقلاب اسلامي از سوي انجمن موسيقي ايران منتشر خواهد شد.

‌در اين آلبوم قطعاتي چون «محرم راز» در دستگاه نوا، «ياد دوست» در دستگاه همايون، «ساحل وجود» در آواز ابوعطا،«‌روز وصل» در آواز افشاري، «غم ديدار» در دستگاه سه گاه، «چشم بيمار» در آواز بيات ترك و «قافله» در دستگاه شور بر اساس اشعاري از حضرت امام خميني (ره) به آهنگسازي مهدي نظري و تنظيم حسين زندي به چشم مي خورد كه توسط نوازندگاني چون ارسلان كامكار ، ميثم مروستي، پدرام فريوسفي، سامان صميمي «ويلن»، كريم قرباني «ويلنسل»، عليرضا خورشيدفر «كنترباس»، ارسلان كامكار و ميثم مروستي «ويلن آلتو»، ناصر رحيمي «فلوت»، حسين پورمعين «كلارينت»، عليرضا شيباني «فاگوت»، آزاد ميرزاپور «تار و تارباس»، داوود ورزيده «ني»، شهرام غلامي «عود»، پويا سرايي «سنتور»، فرشاد صارمي و امير نعمت اللهي «كمانچه»، كوروش بزرگ پور «تنبك»، مجيد وطنيان «دف»، پريچهر خواجه «قانون» ، هاله خاوراني و هانيه خاوراني، همخوان اجرا شده است.

-در سال 91 يك گام به جلو برداشتيم و«ديدار دوست» را شايد بتوان اولين آلبومي دانست، كه تمامي اشعارش از ديوان امام خميني(ره) انتخاب شده است.

آلبوم موسیقی «دیدار دوست» به آهنگسازی مهدی نظری با اشعاری از امام خمینی (ره) همزمان با بیست و سومین ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی منتشر شد.

در این آلبوم قطعاتی چون «محرم راز» در دستگاه نوا، «یاد دوست» در دستگاه همایون، «ساحل وجود» در آواز ابوعطا،«روز وصل» در آواز افشاری، «غم دیدار» در دستگاه سه گاه، «چشم بیمار» در آواز بیات ترک و «قافله» در دستگاه شور بر اساس اشعاری از حضرت امام خمینی (ره) به آهنگسازی مهدی نظری و تنظیم حسین زندی به چشم می‌خورد.

«دیدار دوست» را شاید بتوان آلبومی دانست که تمامی اشعارش از دیوان امام خمینی(ره) انتخاب شده است، که سه خواننده از جمله مهدی نظری، مسعود نوریان و علیرضا وکیلی منش در آن به اجرا پرداخته‌اند.





برچسب ها: موسیقی ، امام ، خمینی ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سروش
۱۹:۵۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
لطفا لینک دانلود آلبوم دیدار دوست رو بزارید
آخرین اخبار