سیدجواد روشن معتقد است: حوزه هنری اگر خواهان تئاترهای پرمخاطب با موضوعات مورد نظرش است باید زیرساخت‌های پشتیبانی خود را بازسازی كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری سیدجواد روشن كارگردان تئاتر كه نمایش "اگر سپیده سر زد" را در تماشاخانه‌ی ماه حوزه هنری به صحنه برده است گفت: نمی‌توان در پشتیبانی از تئاتر، الویتی قائل نبود اما انتظارات ویژه‌ای از تئاتر داشت. حوزه هنری باید با تجدید نظر در پشتیبانی خود از نمایش‌هایی كه به صحنه می‌برد -مخصوصا در بخش تبلیغات و سرویس دهی به تماشاگران- مسیر را برای رسید به اهداف عالی خود هموار سازد.

وی تصریح كرد: اگر به دنبال تولید نمایش‌های اثر گذار و درخوری برای موضوعات خاص هستیم باید در ابتدا به هنرمندی كه با حسن نیت در این زمینه قدم پیش می‌گذارد اعتماد شود. سپس امكانات پژوهشی و پشتیباتی نیز مهیا گردد و بعد اجازه‌ و امكان كار داده شود. اگر ایراداتی هم وجود داشت، اجازه دهیم در حین كار برطرف شود. وگرنه فقط مشق نانوشته است كه بی‌غلط است. برخورد‌های سلبی باعث خواهد شد نویسندگان و كارگردانان كلا دور آن موضوعات خاص را خط بكشند و این مسئله، تئاتر را از اهدافی كه مد نظر مدیران حوزه هنری است، دور می‌كند.

روشن درباره‌ی میزان استقبال از نمایش "اگر سپیده سر زد" توضیح داد: استقبال از این نمایش را به نسبت وضعیت تماشاخانه‌های حوزه هنری و نیز با توجه به فصل اجرا و میزان اقبال عمومی از تئاترهای سطح شهر، مناسب و قابل قبول می‌دانم. هم اكنون اگر به آمار مخاطبان نمایش‌های تئاترشهر نیز نگاه كنید می‌بینید كه حدود چهل تا پنجاه درصد ظرفیت سالن‌ها خالی از تماشاگر است. البته بحث میزان تماشاگر تئاتر، بحث مفصلی است كه بارها راجع به آن صحبت شده است. ولی با این حال مشكلات جذب مخاطب تماشاخانه‌ها‌ی حوزه هنری بیش از دیگر سالن‌هاست. چرا كه به نظر می‌رسد تماشاخانه‌های حوزه هنری هنوز آن‌طور كه باید شناخته شده نیستند.

وی ادامه داد: تا قبل از اینكه خودم در تماشاخانه‌های حوزه هنری، نمایشی را به صحنه ببرم، فكر می‌كردم خود گروه نمایشی می‌تواند با استفاده از تمهیدات ویژه‌، جذب مخاطب كند كه گروه ما نیز با همه‌ی توان و پتانسیل خود در این امر، سعی خود را انجام داد. چه از طریق پوستر و تراكت و تبلیغات سنتی و چه از طریق پیامك و فضای مجازی و خبرگزاری‌ها، تمام تلاش خود را انجام دادیم تا معرفی و تبلیغ خوبی برای نمایش داشته باشیم. ضمن اینكه نمایش ما نیز از كیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و نمی‌توان كیفیت نامناسب محتوای نمایش را بهانه‌ی عدم استقبال گسترده از آن دانست. بنابراین معتقدم عناصری فراتر از محتوا و پتانسیل نمایش‌ها بر میزان اقبال تماشاگران از تماشاخانه‌ی حوزه هنری تاثیر می‌گذارد. 

این كارگردان تئاتر معرفی تماشاخانه‌های حوزه هنری را به عنوان محیطی مناسب برای مخاطبین تئاتر، از وظایف اصلی‌ حوزه هنری دانست و اظهار داشت: گرچه قصد حوزه هنری بر این است كه تماشاخانه‌هایش، بیش از پیش فعال باشند اما در قبال این فعال كردن سالن‌های نمایشی باید وظایفی را انجام داد. تماشاخانه‌های حوزه هنری هنوز برای مخاطبین تئاتر به عنوان فضای مشخص تئاتری، شناخته شده نیستند و به نظر می‌رسد همت‌ ویژه‌ای نیز برای معرفی تماشاخانه‌های حوزه هنری به بدنه‌ی تئاتر كشور وجود ندارد.

كارگردان نمایش "قتل آقای كاف" تصریح كرد: یكی از مشكلات اساسی این تماشاخانه‌ها این است كه مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری در قبال همه‌ی جوانب اجرای یك نمایش در حوزه هنری،‌ صاحب اختیار نیست. به طور مثال تبلیغات نمایش جز وظایف اداره كل روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه هنری است كه خود به تنهایی مدیر كل و تشكیلات و سیاست‌هایی دارد و یا اداره و مدیریت اجرایی تماشاخانه‌ها نیز مدیر مستقلی دارد و زیر نظر مركز دیگری است. یعنی نحوه‌ی بلیت فروشی و پذیرایی و نحوه‌ی ارتباط با تماشاگر اساسا زیر نظر مركز هنرهای نمایشی نیست. از این رو وقتی نمایشی برای اجرا آماده می‌شود، عملا ساز و كار اجرایی آن از عهده‌ی مركز هنرهای نمایشی خارج می‌شود كه همین مسئله، مشكلات بسیاری را به دنبال می‌آورد.

وی افزود: بدین شكل نمی‌توان انتظاری كه از تئاتر حوزه هنری می‌رود، برآورده كرد. گویی دغدغه‌یی هم در كل مجموعه به چشم نمی‌خورد كه بخواهد همه‌ی ادارات و مراكز حوزه هنری را در جهت جذب مخاطب حداكثری، همسو كند و تا وقتی روند به این صورت است نباید انتظار داشت كه نمایش‌های حوزه هنری، بیش از پیش نزد تماشاگران تئاتر، نمود پیدا كنند.

این كارشناس ارشد تئاتر در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون بازخوردهای نمایش "اگر سپیده سر زد" گفت: نمایش دارای یك قصه‌ی اجتماعی است كه در یك بستر تاریخی اتفاق می‌افتد. به عبارتی در این نمایش برشی از زندگی یك خانواده‌ای را در شب قیام هفدهم شهریور ماه سال 57 شاهد هستیم كه رگه‌هایی از سیاست هم در این قصه دیده می‌شود اما به خودی خود نمایش "اگر سپیده سر زد" نه تاریخی است و نه سیاسی. با این توصیف، با نظرات متفاوتی درباره‌ی نمایش مواجه بودم. به لحاظ فنی برخی این نمایش را موفق‌تر، اثر قبلی‌ام- نمایش "قتل آقای كاف" كه شهریورماه سال گذشته در مجموعه‌ی تئاتر شهر اجرا شد- می‌دانستند و برخی ضعیف‌تر. 

سیدجواد روشن در آخر، اضافه كرد: از نظر محتوایی نیز برخی تماشاگران، به فرض اینكه چنین موضوعاتی كهنه شده داستان‌ نمایش را چندان نپسندیدند اما غالب تماشاگران معتقد بودند به نسبت موضوعات مشابه، "اگر سپیده سر زد" نمایشی غیر شعاری است كه توانسته اشاره‌ی مثبتی به یكی از ایام انقلاب اسلامی داشته باشد. فقط یك نظر غرض‌ورزانه در یكی از نشریات دیده‌ام كه ترجیح می‌دهم اصلا راجع به آن صحبت نكنم.

گفتنی است نمایش "اگر سپیده سر زد" نوشته‌ی هادی حوری و به كارگردانی سیدجواد روشن، امروز؛ 13خردادماه 91؛ اجرای خود را در تماشاخانه‌ی ماه حوزه هنری به پایان می‌برد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار