گروهي از کارشناسان فرانسوي با همکاري با يک موسسه روباتيک ژاپني فناوري را خلق کرده اند که فرد را قادر مي کند يک روبات انسان نما را از راه دور فقط با فکر کردن درباره يک کار خاص، به انجام دادن آن کار وادار کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ اين فناوري "بي سي آي" يا رابط رايانه اي مغزي خوانده مي شود. کاربر کلاهي به سر مي کند که به يکسري حسگر مجهز است.  به اين ترتيب کاربر مثلا با فکر کردن به اينکه يک شيء از جايي به جاي ديگر برده شود، روبات را وامي دارد اين کار را انجام دهد.

به گفته محققان گرچه اين فناوري هنوز در مراحل اوليه خود است، هدف نهايي اين است که انسان قادر باشد يک روبات را کاملا مانند اعضاي بدن خود کنترل کند.اين فقط يک روبات است که شما داريد آن را از فاصله دور کنترل مي کنيد. اما سطح ارتباط بين انسان و روبات بايد به گونه اي باشد که شما حس کنيد روبات بخشي از بدن شما است.

در تجربه اخير اين گروه فرانسوي-ژاپني يک نمايشگر رايانه مقابل کاربر قرار دارد که نشان مي دهد دوربيني که روي روبات نصب شده، چه مي بيند.

در اين آزمايش دوربين مي تواند بطري هايي با اندازه هاي مختلف را ببيند که با فرکانس هاي متفاوتي چشمک مي زنند.وقتي کاربر بر يک شي خاص تمرکز مي کند، حسگرها فعاليت مغز را با توجه به فرکانس متفاوت هر يک از آنها، درک مي کند و روبات به شيء مي رسد و آن را در مي گيرد.

براي اينکه روبات به قدم زدن وادار شود، فلش هاي چشمک زن روي نمايشگر ظاهر مي شوند و حسگرها شناسايي مي کنند که کاربر روي کدام فلش تمرکز کرده است.
 
 
 
 
 
                                                                 
 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار