Asus به عنوان بزرگترین تولید کننده مادر بورد در دنیا، نسل جديد مادربوردهاي خود مجهز به چيپ‌ست Z87 اينتل را رسما معرفی کرد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ اين محصولات شامل مادربوردهاي رده کلاسيک، مادربوردهاي سري ROG و TUF مي‌شوند.  اولین تغییر به وجود آمده در مادر بورد های ایسوس ترکیب رنگی جدید مادربورد می باشد که از هر حيث  این سری را با نسل قبل متمايز می کند. مدار چاپي مادربوردهاي کلاسيک ترکيبي از رنگ هاي سياه، سفيد و طلايي بوده و به مدار ولتاژ توانمند Digi+VRM مجهز گردیده اند.
قدرتمندترين عضو اين خانواده، مادربورد Z87-Delux است که گرماي مدار رگولاتور 16 فاز آن به کمک دو هیت سينک آلومينيومي که با يک لوله انتقال حرارت متصل به یکدیگر، دفع می شود.


Z87-A دیگر عضو مادربوردهاي کلاسيک است که توان مورد نياز پردازنده را از طريق يک مدار تغذيه هشت فاز تامين مي کند. دو اسلات PCI-Express 3.0 نیز، امکان راه اندازی کارت های گرافیکی به صورت CrossfireX يا SLI  را فراهم مي سازند. ده پورت SATA 6Gb/s، کارت صداي 8 کاناله، خروجي صداي اپتيکال و پورت شبکه گيگابيتي از ديگر مشخصات اين مادربورد هستند.

 Z87-C با برخورداري از مدار تغذيه 4 فاز و چهار اسلات حافظه، توانايي پذيرش حداکثر 64 گيگابايت حافظه DDR3 (در حالت دو کاناله) را دارد. ويژگي USB 3.0 Boost در اين محصول، از پروتکلي مخصوص حمایت کرده و با اتصال تجهيزات ذخيره سازي USB 3.0 که از اين مورد پشتيباني مي کنند، سرعت نقل و انتقال اطلاعات را افزايش مي دهد. شش پورت SATA 6Gb/s، چهار پورت USB 3.0، کارت صداي 8 کاناله و دو اسلات PCI-Express 3.0 ساير امکانات ارتباطي Z87-C را شامل مي شوند. کارشناسان شرکت سازنده، اين مادربورد را مقرون به صرفه ترين گزينه براي حرفه اي های کم درآمد نامگذاری کرده اند و قرار است با قيمت پايه 100 دلار روانه بازار هاي جهاني شود.


Z87-PLUS از لحاظ امکانات و کارايي، عملکردي مشابه Z87-A دارد با اين تفاوت که پتانسيل آن در مبحث اورکلاکينگ اندکی ارتقا يافته است. نکته جالب، وجود 12 پورت SATA است که توسط چیپ‌ست ASMedia مدیریت شده و اتصال انواع تجهیزات سازگار را ميسر مي سازد.
عضو آخر اين خانواده،  Z87-PRO با مدار رگلاتور 12 فاز ديجيتال است که از نظر نماي ظاهري و کارکرد با برادر خود Z87-Delux برابري مي کند. شش پورت USB 3.0، رابط بي سيم، خروجي هاي تصويری DVI، D-Sub، HDMI و DisplayPort در ليست مشخصات  Z87-PRO قرار مي گيرند. با بهره گيري از فناوري EPU نيز مي توان بر انواع تنظيمات مفید مانند کنترل ولتاژ بخش های مختلف و ميزان دور فن ها نظارت داشت.

در رده محصولات TUF مخفف(The Ultimate Force)، دو مادربورد با نام هاي تجاري Z87-Sabertooth و Z87-Gryphon حضور دارند. اين محصولات از يک محافظ حرارتي برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل بورد بهره برده و سازگار با شرايط ناپايدار و کارکرد مداوم ساخته و طراحي گردیده اند. اين سپر حرارتي در حقيقت، يک لايه پلاستيکی مشکي رنگ است که تنها داراي شيارهايي در قسمت خنک‌کننده‌هاي مدار رگولاتور و محل نصب حافظه و کارت‌هاي جانبي است. (البته شما مي‌توانيد به کمک ابزارهاي جانبي همراه اين مادربورد، روي شيارهاي جانبي بدون استفاده را نيز بپوشانيد تا مانع از ورود گردوغبار به داخل آن‌ها شويد). هشت پورت SATA 6Gb/s در کنار سه اسلات PCI-Express  نسخه 3، کارت صداي هشت کاناله، خروجي هاي تصوير، هشت پورت USB 3.0 امکانات Z87-Sabertooth به حساب مي آيند.


 مدل آخر، Z87-Gryphon  است که در حقيقت اولين مادربورد micro-ATX رده TUF محسوب شده و از مدار رگلاتور 8 فاز استفاده مي کند که با توجه به مصرف ناچیز توان، مي توان گفت که ASUS کمي وسواس به خرج داده است! کمپانی اسوس تاکنون جزئياتي در خصوص قيمت و زمان عرضه دو مادربورد مذکور اعلام نکرده است.



در بخش گيم و اورکلاک، مادربوردهاي Maximus VI Hero، Maximus VI Gene و Maximus VI Extreme سري ROG آمده اند تا بازي هاي شما را به زانودر بیاورند! مدل Maximus VI Hero از مدار رگلاتور پردازنده 12 فاز بهره مي برد که سبب ارتقا سطح عملکرد مادربورد در زير فشار کاري و اورکلاکينگ حرفه اي مي شود. چيپست صوتي SupremeFX با ساختاري ايزوله شده و همگام با يک خازن 1500 ميکرو فارادي تجربه اي بي نظير از  شنيدن امواج صوتی را به شما خواهد چشاند. خوشبختانه در این مادربوردها، دکمه های خاموش و روشن، اورکلاک خودکار سیستم و Debug LED وجود دارند. همچنین شیارهایی بر روی خنک کننده چیپ‌ست حک شده تا گرما به بهترین نحو ممکن از این قسمت حذف شود.



گزارش از:حسین عالیان
برچسب ها: دریچه ، چیپ ست ، ایسوس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۰:۳۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۲
با سلام
ممنون میشم اگه قیمت مادربرد Maximus VI Gene رو اعلام کنید.
(اگه قیمت اصلیش به دلار هم بود،مشکلی نیست)
آخرین اخبار