استاندار مرکزی گفت: بر اساس قانون صنایع بزرگ باید در اجرای برنامه پایش آلاینده های تولیدی به مسوولیت خود عمل کنند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک علی اکبر شعبانی فرد در نشست کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک افزود :هم اینک 37 صنعت بزرگ استان مشمول رعایت قانون خوداظهاری آنلاین هستند و باید محیط زیست را در راهبری ایستگاه های سنجش آلودگی هوا و تجهیزات و اعتبارات یاری دهند.

وی توضیح داد: درحال حاضر ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در شهرهای اراک، شازند، ساوه و دلیجان مستقر است که برای نصب و گزارش دهی آنلاین صنایع از طریق آنها باید یک میلیارد و 200 میلیون ریال سرمایه گذاری شود.

استاندار مرکزی هزینه تجهیز هر ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان به سیستم پایش آنلاین را 300 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: شرکتهای آلومینیم سازی و هپکوی اراک ، واحدهای آلاینده ایزوگام در دلیجان و پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه حرارتی در شازند باید در این خصوص محیط زیست را یاری کنند.

شعبانی فرد یادآور شد: یکی از تعهدات مهم طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک ایجاد یکهزار هکتار فضای سبز در اراک است که اداره کل راه و شهرسازی باید ظرف یک هفته در تعیین تکلیف و تحویل نهایی 600 هکتار از اراضی محدوده اراک به شهرداری با هدف کاربردی فضای سبز اقدام کند.

وی عنوان کرد: ورودی اراک از سوی شازند یکی از تونل های نفوذ آلاینده های هوا است که با مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه حرارتی شازند باید در ایجاد و نگهداری دو هزار هکتار فضای سبز در حدفاصل حریم جاده اراک - شازند اقدام کنند.

شعبانی فرد خاطرنشان کرد: ایجاد حریم سبز اراک - شازند حداقل به 70 میلیارد ریال اعتبار و 140 لیتر در ثانیه آب نیاز دارد که تحقق آن علاوه بر زیبایی محیطی به تلطیف هوا نیز کمک می کند.

وی، راه اندازی خط تولید فرآورده های نفتی از مازوت در پالایشگاه شازند را یکی از افتخارات دولت دهم دانست و گفت: این مهم زمینه توزیع نفت گاز، بنزین و نفت با استاندارد یورو پنج در شهر اراک را فراهم کرده است.

استاندار استان مرکزی عنوان کرد: خروج یکهزار دستگاه خودروی فرسوده از شبکه تردد اراک و توقف پنج هزار خودروی دودزا در این شهر از اقدامات خوب استان در حوزه سیاست های ترافیکی است که در مقابله با کاهش الودگی هوا بوده است.

شعبانی فرد توضیح داد: عملیات ساخت شهرک خودرو اراک در زمینی به وسعت 21 و نیم هکتار با هدف ساماندهی مشاغل خودرویی آغاز شده و در سیاست های شهری ایجاد دو شهرک دیگر در مبادی ورودی و خروجی اراک - شازند و اراک - فراهان پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه تکمیل و راه اندازی این شهرک خودرویی در سال آینده در کاهش آلودگی محیطی و صوتی اثرگذاری دارد گفت: 90 هکتار زمین نیز برای انتقال مشاغل مزاحم شهری در حوزه شمالی اراک پیش بینی شده است.

تخصیص سه میلیارد ریال برای تجهیز مرکز پایش کنترل آلودگی هوای استان مرکزی از سوی استانداری مرکزی، تعیین تکلیف انتقال واحد آندسازی شرکت آلومینیم ایران در نشست ویژه و پیگیری سوخت گاز برای نیروگاه حرارتی شازند از جمله مصوبات این نشست بود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.