ذبح دام در شرايط غير بهداشتي و تماس با خون و ترشحات دام آلوده از مهمترين عوامل ابتلا به بيماري تب خونريزي دهنده کريمه کنگو به شمار مي رود.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در همايش استاني پيش بيني، کنترل و آمادگي مقابله با بيماري تب کريمه کنگو که در سالن همايشهاي شهيد نيکنام بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي روانپزشکي ابن سينا برگزار شد، اظهار داشت:‌ تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری حاد ویروسی خونریزی دهنده قابل انتقال از حیوان به انسان است که فرد به دنبال تماس با دام آلوده و خون و ترشحات لاشه دام آلوده ،گزش کنه و تماس با خون و ترشحات و نمونه های بافتی بیمار آلوده مبتلا می شود.

دکتر رضا سعيدي افزود:‌ این بیماری در دام هیچ گونه علامتی ندارد و اما در انسان در مراحل اولیه با علائمی مانند سرماخوردگی و در مراحل پیشرفته با خونریزی داخلی، خونریزی لثه، خونریزی ادرار و بینی و در صورت درمان نشدن به موقع با مرگ همراه است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گروههاي پرخطر در معرض اين بيماري را شامل دامداران، دامپزشکان، کارمندان کشتارگاه و کارکنان بهداشتی درمانی (پزشک ، پرستار و بهیار) برشمرد و گفت: علاوه بر آن احتمال ابتلا به اين بيماري در همه افراد جامعه وجود دارد.

براساس این گزارش كارشناس مبارزه با بيماريها در مركز بهداشت استان افزود:اگر دام آلوده در همان روزهای عود بیماری ذبح شود و در کنار آن سلاخ هم دستکش دستش نباشد یا دستش هنگام ذبح خراش بردارد، سریعا ویروس منتقل می‌شود. برای همین اصرار ما بر این است که دام‌های وارداتی حتما توسط دامپزشک معاینه شوند و بعد در اختیار کشتارگاه‌ها قرار بگیرند.

مهندس صفري برتوجه و نظارت بر عدم ذبح دام در معابر عموميو اجتناب از خريد گوشتهای بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیرمجاز) به منظور جلوگيري از انتشار بيماري تاکيد کرد.

گفتني است:‌ اين همايش با توجه به فرا رسيدن فصل تابستان و احتمال شيوع بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو و لزوم آگاهي و آموزش در اين خصوص به ميزباني بيمارستان ابن سينا برگزار شد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار