به دنبال کشته شدن یک دختر 2 ساله توسط برادر 5 ساله‌اش، بازهم موج خشونت کودکان در ایالات متحده در مرکز توجه قرار گرفت. کودکان در این کشور به راحتی به اسلحه دسترسی داشته و دائما در معرض تبلیغات غول‌های رسانه‌ای قرار دارند. کشته شدن کودکان خردسال توسط هم‌سن و سالان خود و حمل اسلحه در مدارس ایالات متحده، به دغدغه‎ای حل نشدنی برای مقامات این کشور تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ در ایالت کنتاکی، یک پسر 5 ساله با شلیک به خواهر 2 ساله‌اش وی را در داخل اتاق بازی کشت. این حادثه در حالی رخ داد که مادر این بچه‌ها در آشپزخانه مشغول به کار بود. مسئله شوکه‌کننده این است که این پسر 5 ساله تفنگش را از پدرش به عنوان کادوی تولد دریافت کرده بود.


کشته شدن کودکان به این صورت در جامعه آمریکا به امری معمول تبدیل شده و علی‌رغم هشدار کارشناسان، باز هم در اخبار رسانه‌های این کشور گزارش‌هايي از این نوع به وفور شنیده می‌شود. اما ریشه این مشکل در ایالات متحده کجاست؟ چرا هر روز در این کشور به اصطلاح مدافع حقوق بشر، کودکان به راحتی و توسط افراد هم سن خود کشته می‌شوند؟


خشونت، امری معمول در بین کودکان آمریکایی

در ایالات متحده استفاده از اسلحه به مسئله‌ای بسیار معمولی تبدیل شده و مردم این کشور به راحتی به این ابزار خطرناک دسترسی دارند. آمار قتل و خودکشی با استفاده از اسلحه در این کشور بسیار چشمگیر است به طوری که در سال 2012، حدود 500 هزار نفر بر اثر اصابت گلوله در اين کشور کشته شده‌اند.

کودکان با حضور در نهاد خانواده، شاهد این مسائل بوده و به تدریج ذهنشان دچار تخریب می‌شود. کودکان تصور می‌کنند که برای مقابله با مشکلات باید حتما از خشونت کلامی و رفتاری استفاده کنند.

درگیری‌های متعدد در مدارس، توهین به والدین به طرزی وقیح، تهدید کردن هم‌کلاسی‌ها و دوستان به مرگ، و مسائلی از این دست در بین کودکان آمریکایی به فرآیند رفتاری کاملا پیش پا افتاده و سخیفی تبدیل شده است.

در یک مورد در ایالت کالیفرنیا، یک دختر 10 ساله بر اثر جراحات وارده ناشی از دعوا با یک دانش‌آموز دیگر مرد.

حتی در داخل خانواده‌ها و مدارس، مواردی پیش آمده که کودکان با والدین یا معلم‌هایشان درگیری فیزیکی داشته‌اند.


شست وشوی مغزی کودکان با کمک تبلیغات رنگارنگ

در دهه‌های اخیر، کودکان آمریکایی تحت تاثیر برنامه‌ها و تبلیغات مخرب رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. غول‌های رسانه‌ای با پی‌ بردن به اهمیت کودکان در بازار مصرف کالاها، با ساختن برنامه‌هایی کاملا هدف‌دار و یک طرفه، ذهن کودکان را تسخیر کرده و آ‌ن‌ها را مجذوب خود کرده‌اند. در این تبلیغات کودکان یاد می‌گیرند که اسلحه بهترین دوست آن‌هاست و باید برای حفظ جان خود از این وسیله استفاده کنند.

در بعضی موارد، شرکت‌هایی خاص در ایالات متحده کودکان را هدف قرار داده و اسلحه‌های ویژه‌ای را برای آن‌ها تولید می‌کنند.

برای نمونه شرکت اسلحه‌سازی "Keystone"، در تبلیغات خود به کودکان نشان می‌دهد که می‌توانند از اسلحه‌های این شرکت برای تیراندازی بی‌خطر استفاده کنند.


در چند دهه اخیر، تبلیغات شرکت‌های اسلحه‌سازی به سمت مادران و به ویژه کودکان افزايش یافته است.






در اصل، این کارخانه‌ها با هدف قرار دادن مردم آمریکا، اسلحه‌های خود را به راحتی به فروش می‌رسانند. نتیجه نهایی این امر تاثیرگذاری بر روی کودکان است. این موجودات تاثیرپذیر با تاسی از رفتار والدین خود، تصور می‌کنند اسلحه ابزاری مفید است، بنابراین، به این وسیله قاتل روی آورده و باعث افزایش خشونت روانی در بین خود می‌شوند.


آماری از تعداد کودکان قربانی اسلحه

در سال 2012، بیش از 11 هزار کودک بر اثر شلیک گلوله کشته شدند، یعنی بیش از 30 کودک در هر روز. این مقدار سه برابر بیشتر از تعداد سربازان کشته شده آمریکایی در جنگ با طالبان در افغانستان است. سالیانه، حدود 1000 کودک یا فرد بزرگسال به وسیله دیگر کودکان به قتل می‌رسند. حدود یک مورد از 12 مورد مرگ ناشی از شلیک گلوله، به علت کشیدن ماشه توسط کودکان زیر 6 سال است. حدود 3 میلیون کودک آمریکایی در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که در آن‌ها والدین تفنگشان را آماده به شلیک نگه می‌دارند.

روزانه 18 کودک یا نوجوان ناشی از جراحات شدید شلیک گلوله جان می‌دهند. این مسئله باعث شده تا اسلحه به دومین عامل مرگ در بین کودکان تبدیل شود- دوبرابر بیش از سرطان، 5 برابر بیش از حمله قلبی، و 15 برابر بیش از مرگ ناشی از عفونت‌های بالینی.


"میشل اوباما"، همسر رئيس جمهور آمریکا، در یک کنفرانس خبری پس از دیدار از یک مدرسه بیان کرد که "دغدغه بیشتر دانش‌آموزان این است که آیا وقتی صبح برای رفتن به مدرسه آماده می‌شوند، بازهم بازگشتی برای آن‌ها از مدرسه وجود دارد".

انجمن ملی سلاح آمریکا، فرشته مرگ کودکان

انجمن ملی سلاح آمریکا (National Rifle Association)، در سال 1871 با هدف قانونی سازی مالکیت اسلحه، آموزش نیروهای پلیس، و مجازنمودن اسلحه‌های تولید شده در آمریکا تاسیس شد. هدف اصلی موسسان این انجمن ترویج استفاده از اسلحه‌های گرم در داخل خاک ایالات متحده بود. این انجمن حمل سلاح را براساس متمم شماره 2 قانون اساسی، امری مجاز در نظر گرفته است. در سال 2013 اعضای این انجمن از 5 میلیون نفر افزایش یافت.

پس از کشتارهای مختلف کودکان در مدارس ایالات متحده، به ویژه دبستان "سندی هوک" که در آن 20 دانش‌آموز و 6 معلم توسط یک نوجوان 20 ساله کشته شدند، بسیاری از نگاه‌ها به سمت این انجمن معطوف شد. NRA متولی اصلی اسلحه در آمریکا و نماینده تام الاختیار شرکت‌های اسلحه سازی است.

واکنش NRA به قتل کودکان معصوم

مردم ایالات متحده انتظار داشتند مدیران این انجمن از مردم عذرخواهی کرده و از تلاش باراک اوباما برای کاهش خشونت اسلحه در این کشور حمایت کنند، ولی در کمال تعجب جامعه آمریکا، "وین لاپیر" مدیر اجرایی NRA در سخنانی اظهار داشت که این حوادث امری نرمال بوده و دولت باید برای کاهش این کشتارها، ماموران امنیتی مسلح و آموزش دیده را استخدام کند.

این سخنان "لاپیر" خشم مردم آمریکا را برانگیخت. "مایکل بلومبرگ"، شهردار نیویورک، اظهار داشت که لاپیر به طرزی شرم آور به بحران دامن زده و تنها به فکر سودآوری از این قضیه تاسف بار است.


انجمن ملی سلاح آمریکا از ابتدای تاسیس همیشه کودکان را مد نظر قرار داده و به روش‌های مختلف آن‌ها را جذب خود می‌کند.

در وب سایت رسمی این انجمن وسایلی به فروش گذاشته شده که برای کودکان طراحی شده است. علاوه بر این، با برپایی همایش‌ها و مسابقات مختلف تظاهر می‌کنند که به فکر امنیت و آموزش کودکان بوده و اینکه اسلحه هیچ خطری برای کودکان آمریکایی ندارد.

در همایش‌های سالیانه این انجمن توجه ویژه‌ای به کودکان خردسال و نوجوان می‌شود. حتی بخشی مخصوی کودکان قرار داده شده تا بتوانند آزادانه اسلحه‌های مختلف را مورد آزمایش قرار دهند.


حمل اسلحه در مدرسه

در تحقیقاتی که در مدارس ایالات متحده انجام گرفته مشخص شد که بعضی از دانش‌آموزان به طور مخفیانه با خود اسلحه حمل می‌کنند. نتایج این تحقیقات تکان دهنده نشاندهنده اوج خشونت کودکان و بی اعتمادی والدین به امنیت مدارس است. بعضی از کودکان اظهار داشتند که والدینشان از محیط مدرسه ترس داشته و از آ‌ن‌ها می‌خواهند در صورت لزوم از اسلحه خود استفاده کنند.

مدیران مدارس در پاره‌ای از موارد متوجه حمل اسلحه شده و کودکان خاطی را از مدارس اخراج می‌کنند. اما به عقیده کارشناسان امر، این کار تنها پاک کردن صورت مسئله است و هیچ تاثیری در بهبود شرایط ندارد. مسئله جالب این است که این امر در مورد معلمان نیز مصداق دارد.

بعضی از معلمان مدارس بیان داشته‌اند که برای حفظ جان خود، اسلحه‌ به همراه دارند. این قشر کاری اعتقاد دارند که در زمان روبرو شدن با کودکی که اسلحه را به سمت آنها گرفته، بهترین راه استفاده از اسلحه برای مقابله به مثل است، چون یک کودک 8 یا 10 ساله منطقی نداشته و به راحتی ماشه را می‌کشد.

"به پلیس زنگ نزن"

در چند سال اخیر، تبلیغاتی خاص توسط طرفداران حمل اسلحه آغاز شده که در آن به مردم تاکید می‌شود در صورت روبرو شدن با خطر اسلحه، با پلیس تماس نگیرند.

این جنبش با نام "با 911 تماس نگیر" می‌گوید که در مواقع اضطراری به پلیس احتیاجی نیست و افراد در صورت در اختیارداشتن اسلحه می‌توانند به راحتی از جان خود محافظت کنند. این جنبش برای افزایش طرفداران خود به سمت کودکان روی آورده و با تبلیغات گسترده به آن‌ها یاد می‌دهد اسلحه را به عنوان بهترین همدم خود درنظر گرفته و از روبروشدن با افراد مسلح نترسند.


در ادامه دو نمونه از تبلیغات تاثیرگذار در جامعه آمریکا به نمایش گذاشته شده که کمپین‌های مختلف مبارزه با حمل سلاح در ایالات متحده بارها از آن‌ها برای رسیدن به مقاصدشان استفاده کرده‌اند.


انتهای پیام/

برچسب ها: اسلحه ، کشتار ، کودکان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۴۳ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
سلام
آخرین اخبار