در حالی که طی چند هفته گذشته در استان ایلام شاهد میزان کم بروز پدیده گرد و غبار بودیم اما امروز همزمان با افزایش دمای استان، این پدیده به طور شدیدی تمام مناطق استان را در برگفته است.

 

به گزارش خبرنگار گروه استانها با شگاه خبرنگاران استان ایلام به‌دلیل وجود رودهای روان فصلی و دائمی، پوشش جنگلی متعدد، کوه‌های فراوان و زیبا به عروس زاگرس مشهور است اما در این چند سال اخیر به‌دلیل بروز پدیده گردوغبار چهره دیگری به‌خود گرفته است

استان ایلام درست در میانه مرز غربی با کشور عراق قرار دارد و این موضوع باعث می‌شود به محض بروز گردو غبار در این کشور، این پدیده به سرعت وارد این استان شود و مشکلاتی را برای مردم این منطقه به‌وجود بیاورد.

صبح امروز بعد از مدتها، گرد و غبار در استان به اوج خود رسید و تمام مناطق استان و جنگلهای استان را در برگرفت که هم باعث نابودی انسانها و هم نابودی منابع طبیعی می شود.

در هر گرم از ریزگردها 107 باکتری و 106 قارچ وجود دارد که شایع‌ترین قارچ، آسپیراژیلوس است همچنین مواد آلاینده‌ای مانند فلزات سنگین از ‌جمله سرب در زمان حضور گرد و غبار‌ها می‌توانند غلظتی سه برابر پیدا کنند.

ریزگردها یا ذرات گرد و غبار، مواد معلق جامد در هوا هستند که از خاک‌های بیابانی تولید می‌شوند و ریزگردها میزان مرگ و میر را در افرادی که زمینه بیماری ریوی یا بیماری قلبی عروقی دارند، افزایش می‌دهد.

طبق گفته کارشناسان نزدیک به 95‌ درصد از ریزگرد‌های استان ایلام از کشور‌های سوریه، عراق، امارات و عربستان وارد کشور می‌شود که از این 95‌ درصد، 50‌ درصد آن از کشور عراق است.

پنج‌‌درصد از این گردوغبار‌ها، مربوط به کشور خودمان است که به‌دلیل خشکسالی‌های اخیر و جلوگیری از عبور آب‌های جاری به‌وجود آمده است. همچنین سد‌سازی‌‌هایی که در چند سال اخیر صورت گرفته شامل سد دجله، کرخه، کارون و تالاب‌های دیگر باعث تولید این ریزگرد‌ها شده است.

در این شرایط کودکان، بیماران و کهنسالان ایلامی در هوای آلوده امروز از منزل خارج نشوند و با توجه به بارش شدید گرد و غبار تردد غیرضروری مردم به ویژه کودکان، بیماران و کهنسالان در این شرایط هوایی خطرساز است.

هواشناس ایلام اعلام کرد: گرد و خاک رقیق که از روزهای گذشته وارد استان شده همچنان تا اواسط هفته جاری در آسمان منطقه استقرار خواهد داشت.

طبق گفته کارشناسان هواشناسی استان گرد و غبار رقیقی که در منطقه شمال غربی عراق و سوریه تشکیل شده اواخر هفته گذشته به تناوب وارد استان ایلام شده است و نقشه های هواشناسی نشان می دهد که پدیده گرد و خاک با شدت و ضعف متفاوت تا اواسط هفته جاری در منطقه استقرار خواهد داشت./ش

برچسب ها: افزایش ، دمای ، استان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.