مدیر حوزه های علمیه استان چهارمحال و بختیاری، با تشریح جنبه انقلابی قیام 15 خرداد 1342 ملت ایران گفت: ایدئولوژی این قیام، مجموعه ای از عقاید سنتی ولی معطوف به آینده روشن بود که کوتاه شدن دست عوامل استعمار غرب و استبداد سلطنتی را خواستار بود.

حجت الاسلام سید محمد احمدی، در نشست بصیرتی طلبه های علوم دینی شهرکرد با عنوان جریان شناسی قیام 15 خرداد، اظهار داشت: تاریخ معاصر ایران، نقاط عطف و حساس زیادی را پشت سر نهاده است که قیام پانزده خرداد 1342 از مهم ترین آنهاست.
وی، با تبیین جریان های سیاسی نهضت 15 خرداد ملت ایران در سال 1342 افزود: قیام، بروز امواج نارضایتی در میان یک قشر یا قشرهای مختلف جامعه علیه نظام حاکم است که منجر به طغیان ناگهانی آنها شده و موجب تغییراتی در برنامه ها، سیاست ها، رهبری و مدیریت و یا نهادهای سیاسی کشور می شود.
حجت الاسلام احمدی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ملت ایران در سال 1357، تبلور جنبش ضد استعماری تنباکو، انقلاب عدالت خواهانه و مردمی مشروطه، نهضت ملی شدن نفت و قیام ضد استعماری و ضد استبدادی 15 خرداد این ملت است.
مدیر حوزه های علمیه استان چهارمحال و بختیاری، قیام 15 خرداد را آخرین زنجیره این تحول، قبل از وقوع انقلاب اسلامی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب، بارها از این قیام خونین به عنوان منشأ، مبدأ و نقطه آغاز انقلاب اسلامی یاد کرده و بر شناخت آن تأکید نموده است.
امام جمعه فرخشهر، با بیان اینکه زمینه های سیاسی، اجتماعی و مبانی فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی با قیام 15 خرداد فراهم شد، گفت: امام خمینی(ره) در 21 مورد از واژه نهضت 15 خرداد، در 19 مورد از عبارت قیام 15 خرداد و در 18 مورد نیز اصطلاح 15 خرداد را در سخنان خود استفاده کردند که این مهم، بیانگر اهمیت این روز تاریخی در اندیشه سیاسی امام راحل است./س
برچسب ها: قیام ، ملت ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.