رئیس جمهور، در نهمین سفر اختصاصی خود به استان چهارمحال و بختیاری، کارخانه ای را به بهره برداری رساند که شاید استراتژیک ترین کارخانه غذایی در ایران باشد.

آن سالها هنوز یادمان نرفته است، تهران، خیابان ناصر خسرو چه پدرهای با مرامی که هر صبح به دنبال قوطی شیر خشک تا کله شب، با دلال های  دارو هزار جور سر و کله می زدند.
آن دلال بازی های شیر خشک حتی تا دم برخی از داروخانه های شهرهای کوچک نیز کشیده شده بود و برخی از دلالان غذای نوزاد، در روز روشن به دنبال خرید سهمیه شیر خشک کودکان بودند.
قانون، اما با جدیت در برابر دلالان غذای کودکان ایستاد و خرید و فروش این محصول مهم را تنها به داورخانه ها واگذار کرد.
بر اساس ماده یک قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیر دهی مصوب مجلس شورای اسلامی، ورود هر نوع شیر خشک و غذای کمکی شیرخوار، باید با رعایت قانون مقررات صادرات و واردات کشور صورت گیرد و شیر خشک باید فقط از طریق داروخانه ها توزیع شود.
شیر خشک در کنار شیر مادر یکی از تغذیه های حیاتی کودکان است که در صورت کمبود شیر مادر، مصرف آن برای کودکان از سوی پزشکان تغذیه توصیه می شود.
در حال حاضر سهم بازار جهانی از غذای کودک، ارزشی 30میلیارد دلاری دارد و تا پایان سال 2015 این سهم به 55 میلیارد دلار خواهد رسید و در این گروه شیر خشک 50 درصد از سهم تولیدات غذایی کودک را به خود اختصاص داده است.
در کشورهای در حال توسعه، شیرخشک به عنوان یک غذایی استراتژیک شناخته می شود و برای سنین مختلف تولید می شود.
یکی از متخصصان تغذیه کودک می گوید: راه اندازی کارخانه شیر خشک در شهرکرد نوید بخش تامین غذای کودکان می باشد و این شاید بهترین و خبر سازترین بهره برداری های صنعتی ایران در یک دهه اخیر باشد.
آمنه غلامعباسی افزود: غذاهای کودک، در اتحادیه اروپا و آمریکا با نظارت های سخت گیرانه تولید می شود، از این رو تولید محصول شیر خشک در شهرکرد خبر دلچسبی برای مادران است.
وی تصریح کرد: شیر گاو دارای کازئین و املاح سدیمی بالایی است که دفع آن برای کلیه شیر خوار مشکل است بنابراین به زبان ساده تر برای تهیه شیر خشک باید میزان پروتیئن و املاح را پایین و میزان قند را بالا برد و این غذا برای نوزادان و کودکان مفید است.
بهره برداری از مجهزترین و بزرگترین کارخانه شیر خشک، از این پس شهرکرد را در اذهان کودکان زنده می کند و نوزادان آینده این کشور از خود کفایی ایران در دستیابی به محصول شیر خشک بر خود می بالند.
دکتر محمود احمدی نژاد، بهره برداری از کارخانه شیر خشک شهرکرد را گام اساسی برای خودکفایی ایران در زمینه این محصول مهم دانست.
وی، در آیین بهره برداری از این طرح در شهرکرد افزود: احداث این کارخانه از پروژه های بسیار مهم و اساسی کشور است، چرا که کشورمان در 60 سال گذشته وارد کننده شیر خشک بوده و شرکت های بین المللی تولید کننده این کالا در مقاطع گوناگون به بهانه های مختلف محدودیت ایجاد می کردند و ضرورت داشت که چنین کارخانه ای در ایران احداث شود.
دکتر احمدی نژاد اظهار داشت: مسئولان این مجتمع،امکانات خود را در زمینه تولید شیر خشک بسیج کنند و با ارتقاء کیفیت محصولات این کارخانه، آن را به سرعت جایگزین شیر خشک وارداتی کنند.
رئیس جمهوری، با اشاره به رشد صنعت دامپروری در استان چهارمحال و بختیاری افزود: مواد اولیه این کارخانه باید دراستان چهارمحال و بختیاری تامین شود، چرا که با توسعه این صنعت بدون شک صنعت دامپروری و کشاورزی نیز در این استان رشد و توسعه خواهد یافت.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: پروژه شیرخشک پگاه استان چهارمحال و بختیاری، با سرمایه گذاری 600 میلیارد ریال اشتغال مستقیم 240 نفر را فراهم می کند.
علی اصغر عنابستانی اظهار داشت: این کارخانه ظرفیت تولید سالانه 10 هزار تن شیر خشک را دارد و بازار هدف محصولات آن، داخل کشور و کشورهای همسایه است.
وی تصریح کرد: با بهره برداری از این کارخانه سالانه از خروج 40 میلیون یورو از کشور جلوگیری می شود.
عنابستانی، ارزش افزوده ایجاد شده سالانه کارخانه شیر خشک پگاه استان چهارمحال و بختیاری را 80 تا 370 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: هدف از اجرای این پروژه، خودکفایی کشور در زمینه تولید شیر خشک کودک و موادغذایی تکمیلی و افزایش اشتغال در این استان است.
پروژه بزرگ شیر خشک استان چهارمحال و بختیاری، از سال 84 در نخستین سفر استانی رئیس جمهوری آغاز شد و اکنون در آخرین ماههای کاری دکتر محمود احمدی نژاد به بهره برداری رسیده است.
این شرکت در سال 10 هزار تن شیر خشک معادل 22 میلیون قوطی محصول تهیه می کند و مازاد آن نیز صادر شود.
این شرکت در زمینی به مساحت 21 هکتار و در زیربنایی به وسعت 30 هزار متر مربع ساخته شده است و نخستین شرکت تولید شیر خشک نوزاد در ایران محسوب می شود.
سازه های این پروژه به صورت اسکلت بتنی است و ساختمانهای آن بر اساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و استانداردهای بین المللی و استانداردهای جهانی haccp  و همچنین استانداردهای ملی ایران طراحی شده است.
تمامی سطوح شرکت شیر خشک نوزاد پگاه قابل شستشو، بدون منفذ و با پوشش های اپوکس می باشد و دیوارهای آن نیز به صورت بتنی یا ساندویچ پانل با ورق آلومینیوم رنگی احداث شده است.
مجتمع تولید شیر خشک نوزاد پگاه در بخش صنایع غذایی ایران، یکی از کارخانه های مهمی است که از مصالح ساختمانی پیشرفته جهان در آن استفاده شده است./س
برچسب ها: کارخانه ، غذایی ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.