شايد تا حالا به اين موضوع توجه نكرده باشيد كه صله رحم در جامعه كنوني در حال كمرنگ شدن است در حالي كه همواره در اسلام تأكيد بسياري بر آن شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، خانه هاي پر از ميهمان و شلوغ و همه همه بچه ها در ميهماني و شب نشيني هاي شبانه و صميمانه در خانه ها جايش را به سكوت و تنهايي داده، سكوت و تنهايي كه دور شدن اصالت ها، فاصله گرفتن افراد از يكديگر و بي ميلي انسان ها نسبت به ايجاد ارتباط تازه جامعه امروز ما را به سمت پرتگاه خطرناكي مي برد كه آسيب هاي اجتماعي زيادي در كمين آن نشسته اند، انزوا، مردم گريزي و چندين مشكل ديگر كه از تبعات اين دور شدن ها و بي ميلي نسبت به ارتباط است.
جعفر باي، آسيب شناس گفت: تعاملات بين فردي در جامعه كه به علت تشريفات روز به روز كم رنگ و كم رنگ تر مي شود و باعث قطع ارتباط آدميان از يكديگر شده و به نوعي بيگانگي اجتماعي در جامعه فراهم ساخته است.
وي در ادامه افزود: قربت و تنهايي انسان ها در اين عصر موجب مرگ عاطفه ها و مهرباني شده كه اين پديده تلخ تا جايي پيش رفته كه پيوند با خويشاوندان كه مصداق عيني صله رحم را نيز دربرگرفته است.
وي، با اشاره به آيات قرآن در خصوص قطع صله رحم اظهار داشت: قرآن در سه مرتبه اين قبيل انسان ها را لعن و نفرين نموده و در مباني فقهي قطع صله رحم از گناهان بزرگ به شمار رفته و از نشانه هاي پليد و ناخشنود نيز معرفي شده است.
وي در ادامه تصريح كرد: همچنان در متون ديني گفته شده كه بوي بهشت كه از مسافت هزار ساله به مشام مي رسد، اما به مشام قطع صله رحم اصلاً نخواهد رسيد.
جعفر باي، در ادامه با تأكيد بر توجه دين مبين اسلام در اين خصوص گفت: توجه دين مبين اسلام بر ارتباط با خويش و اقوام، همسايگان، شهروندان، هم نوعان، مبني بر جامعه اي با همبستگي قوي اجتماعي خوب و جامعه متحد و مستحكم است، اين همه تأكيد بر صله رحم و ايجاد پيوندها براي حمايت و پشتيباني انسان ها از يكديگر و دليل اين ارتباطات ارضاع نياز مدني طبع بودن آدمي است.
وي، با اشاره به سلسله مراتب خويشاوندي در صله رحم خاطرنشان كرد: سلسله مراتب عبارتند از پدر و مادر مقدم بر همه ارحام ديگر و از اين دو مادر مقدم بر پدر و پس از برادران و خواهران ديگر اقوام مانند عموها، عمه ها، دايي ها و خاله و ... بايد مورد توجه قرار گيرد.
يادمان نرود كه بر اساس آموزه هاي قرآني پس از ايمان به خدا انجام صله رحم از فضليت ترين اعمال ديني به شمار مي رود و خداوند سبحان اجر و پاداش مادي و معنوي زيادي قرار داده است و بر اساس اجماع عالمان شيعه صله رحم از واجبات مهم ديني شمرده شده و حتي براي دست يابي به آن سفر يك ساله توصيه شده بايد يقين داشت قطع ارتباط با خويشاوندان پيمان شكني با خداي مهربان به شمار مي آيد./ز
گزارش از زهرا ملك لو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار