تیم ملی فوتبال ایران روزهای بسیار حساس و سرنوشت سازی را پیش رو دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، فوتبال ایران لحظات بسیار سخت و ملتهبی را پشت سر می گذارد و چشم ملت ایران به بازیکنان تیم ملی است تا در این 3 بازی مهم و سرنوشت ساز پیش رو، نتایج مطلوبی کسب کرده و جواز صعود به جام جهانی را به دست آورند اما برای رسیدن به این هدف نکات بسیار مهمی را باید رعایت کنیم تا حسرت روزهای از دست رفته را نخوریم.

* قطر مهم ترین بازی 

مثل همیشه با دست خودمان کار را سخت کردیم ، در روزهایی که می توانستیم نتیجه بگیریم و کار را به اما و اگر نکشانیم تا امروز با خیال راحت و بدون استرس به مصاف حریفان برویم، در بیروت مقابل لبنان شکست خوردیم و در تهران مقابل قطر مساوی کردیم و به ازبکستان باختیم تا امروز شرایط بسیار سختی در جدول داشته باشیم و بازی با قطر در دوحه برای ما تبدیل به مهم ترین بازی گروه شود.

بازی با قطر برای ما بسیار مهم است همانطور که برای حریف هم ارزش و اهمیت بالایی دارد و اگر در این دیدار پیروز نشویم، باید دوباره منتظر اتفاقات خاص و عجیب باشیم تا شاهد جواز حضور در بزرگ ترین رویداد فوتبال جهان در سال 2014 را به دست بیاوریم.

*قطر مثل استرالیا

بسیاری از اهالی و کارشناسان فوتبال ایران بازی با قطر را با دیدار مقابل استرالیا در سال 1997 مقایسه می کنند همان دیداری که ملی پوشان ایران در ملبورن حماسه خلق کردند و توانستند به جام جهانی 1998 فرانسه صعود کنند، امروز فوتبال ایران شرایط خاصی دارد و نباید تنها بازی با قطر را مثل دیدار با استرالیا در سال 97 بدانیم بلکه مجموع دیدارهایی که برای رسیدن به جام جهانی 2014 برزیل را پیش رو داریم، باید مثل بازی با استرالیا بدانیم یعنی ملی پوشان ما باید به ارزش و اهمیت تک تک امتیازات این 3 بازی آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند حماسه ای جدید را خلق کنند.

*چراغ اول را روشن کن

دوحه امروز به کانون توجه اهالی و علاقمندان به فوتبال در کشورمان تبدیل شده است.
کارلوس کی روش و شاگردانش در حساس ترین و مهم ترین دیدار خود میهمان قطر هستند اما تحت هر شرایطی باید چراغ اول را در دوحه روشن کنند چرا که اگر قطر را ببریم، مقابل لبنان با روحیه و انگیزه بسیار خوبی در آزادی بازی خواهیم کرد و همچون چند ماه قبل می توانیم لبنان را در تهران با تفاضل گل بالا شکست دهیم و آنگاه با توجه به شرایط استراتژی مان در جدول، بازی مقابل کره جنوبی در سئول را ترسیم خواهیم کرد.
نکته حائز اهمیت اینکه ما در سئول هرگز به کره جنوبی نباخته ایم و همین مسئله می تواند کمک روحی و روانی بزرگی برای ملی پوشان ایرانی باشد تا بتواند به نتیجه مورد دلخواه خود در خاک کره جنوبی برسند.

* نیاز به روحیه

ایرانیان را مرد روزهای سخت می دانند چرا که همیشه و در شرایط سخت، دست به کارهای بزرگ زده ایم و چشم دنیا را به خودمان خیره کرده ایم. هم اکنون دیدار با قطر هم همان روز سخت فوتبال ایران است و باید دست به کار بزرگی بزنیم. البته قطر تیم قدرتمندی نیست که برای ما صخره غیر قابل عبوری باشد بلکه حساسیت و اهمیت این دیدار خارج از خانه باعث شده که دیدار در دوحه به یکی از سخت ترین دیدارهای ملی فوتبال ایران تبدیل شود. قطر با توجه به برنامه ریزی اصولی و سرمایه گذاری هنگفتی که داشته، طی سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی در فوتبال داشته اما هنوز هم در حد و اندازه های فوتبال ایران نیست و در شرایط عادی و طبیعی می توانیم به راحتی از سد این تیم بگذریم و در دوحه هم 3 امتیاز کامل را از آنها بگیریم به شرطی که بازیکنان تیم ملی ایران از روحیه بالایی برای دیدار با قطر برخوردار بوده و با اعتماد به نفس لازم وارد میدان سخت دوحه بشوند.

*رحمتی معضل نشود

سید مهدی رحمتی امروز در تیم ملی نیست اما عدم حضور او در هفته های اخیر تبدیل به یک فاجعه برای تیم ملی شده است و بسیاری از کارشناسان روی این مسئله مانور داده اند. باید با واقعیت ها کنار بیاییم، رحمتی را امروز در اختیار نداریم و در چنین شرایطی باید به دیگر گلرهای حاضر در اردوی تیم ملی روحیه بدهیم. پرداختن بیش از حد به بحث رحمتی، تنها و تنها باعث تضعیف روحیه دیگر دروازه بانهای حاضر در اردوی تیم ملی می شود چرا که انگار به آنها اعتماد نداریم. به هر حال رحمتی در سال های اخیر بهترین گلر ایران بوده اما دروازه بان های دیگر ایران هم می توانند درون دروازه تیم ملی مثمرثمر باشند و از دروازه تیم اول ایران حراست کنند به همین دلیل مهم ترین کار اطرافیان و کادر فنی تیم ملی تزریق روحیه و اعتماد به نفس به درواره بان های حاضر در اردوی تیم ملی است تا با روحیه و انگیزه ای بالا در این دیدار حساس و سرنوشت ساز به میدان بروند.


*وینگادا برای کمک آمده

در روزهای اخیر بحث زیادی پیرامون حضور نلو وینگادا در تیم ملی انجام شده است. بسیاری از کارشناسان و مربیان فوتبال ایران علیه این مربی پرتغالی موضع گرفته اند و حتی حضور او در اردوی تیم ملی را توهین به فوتبال ایران دانسته اند. به هر حال ما چه بخواهیم و چه نخواهیم امروز نلو وینگادا در اردوی تیم ملی است و در روزی که کی روش نمی تواند در دوحه روی نیمکت تیم ملی بنشیند، قرار است ملی پوشان ایران را هدایت کند. امروز انتقاد و پرداختن به مسائل حاشیه ای، هیچ سودی برای فوتبال ایران در این مقطع ندارد. بهتر است حضور وینگادا در تیم ملی را با دید مثبت بنگریم و احساس خوبی نسبت به این قضیه داشته باشیم و فکر کنیم که او برای کمک به تیم ملی ایران آمده است. در حال حاضر تنها و تنها باید به مصالح ملی مان فکر کنیم و از پرداختن به چنین بحث های حاشیه ای دوری کنیم چرا که در حال حاضر حاشیه بدترین و مهلک ترین اتفاق ممکن برای تیم ملی فوتبال کشورمان است.

*وظیفه مهم کادر فنی

کادر فنی تیم ملی در اندک فرصت باقی مانده تا دیدار با قطر باید تمام تلاش خودش را بکند تا به ملی پوشان روحیه بدهد. بازیکنان ما احساسی هستند و در شرایط موجود بیش از بحث های تاکتیکی، مسائل روحی و روانی است که می تواند برای آنها چاره ساز باشد و زمینه ساز موفقیت تیم ملی در دوحه شود.
کی روش در این مدت به خوبی با روحیات مردم ایران آشنا شده و بهتر از هر کسی می داند که روحیه در دوحه چقدر می تواند به کمک او و تیمش بیاید


*نقش مهم نکونام

وقتی کار به روزهای سخت می کشد، نقش کاپیتان تیم پررنگ تر خواهد شد. در حال حاضر تیم ملی در درون زمین نیاز به همبستگی دارد و این وظیفه نکونام است تا به عنوان کاپیتان و بزرگ تیم در میدان دوحه عامل هبستگی ملی پوشان ایرانی شود. نکونام میادین بزرگ بین المللی زیادی را تجربه کرده و امروز باید از تجربیاتی که در این سال ها به دست آورده به خوبی استفاده کند تا بتواند ملی پوشان را درون زمین به خوبی هدایت کرده و تیم ملی را به سمت موفقیت ببرد. نکونام به عنوان کاپیتان تیم ملی مهمترین مهره ما مقابل قطر محسوب می شود و اگر بتواند نقش حساس و کلیدی که دارد را به خوبی انجام دهد می تواند موفقیت تیم ملی را تضمین کند.

*قطر بسته بازی نمی کند

فرصت خوبی برای تیم ملی فراهم شده چرا که قطر در دوحه مقابل ما بسته بازی نخواهد کرد. قطر در حال حاضر با ما هم امتیاز است و اگر می خواهد شانس صعود خود به جام جهانی را افزایش دهد باید مقابل ایران نتیجه بگیرد به همین دلیل تمام تلاش خودش را می کند تا به دروازه ایران نزدیک شود و گل بزند تا اینکه در یک سوم دفاعی خودش متمرکز شود. نکته بسیار مهم اینکه دفاع قطر باز بازی می کند و همین مسئله فرصت خوبی را به بازیکن خلاق و سرعتی مثل محمدرضا خلعتبری می دهد تا بتواند تیر خلاصی را به قطر بزند و عامل پیروزی ما در دوحه شود. قطر برای افزایش شانس خود در راه صعود به جام جهانی چاره ای جز پیروزی مقابل ایران در دوحه ندارد و حملات آنها می تواند فرصت خوبی به بازیکنان باهوش و خلاق ایران بدهد تا با استفاده از توانایی های خاص و منحصر به فرد خود دروازه قطر را باز کنند و به 3 امتیاز این دیدار حساس برسند.


*حرف اول و آخر

حرف اول و آخر ما این است: "باید قطر را ببریم" امروز روز ما است و باید هر چه در توان داریم در زمین بگذاریم و در دوحه 3 امتیاز کامل را بگیریم. قطر هر چقدر که پیشرفت کرده باشد، باز هم در اندازه ای نیست که بتواند برای ما تبدیل به مشکل بزرگ و صخره غیر قابل نفوذ شود. یاد حرف های ویرا در بین دو نیمه بازی ایران و استرالیا افتادیم آنجا که به ملی پوشان ما گفته بود: "هر آنچه که باید می گفتم را تاکنون گفته ام، بروید و همان فوتبال ایرانی خودتان را بازی کنید."
به نظر می رسد که امروز هم تیم ملی به همان فوتبال ایرانی نیاز دارد تا بتواند با کسب نتایج مطلوب در 3 بازی پیش رو یک بار دیگر جواز صعود به جام جهانی را به دست آورد./مح
برچسب ها: فوتبال ، قطر ، تعصب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار