قالیباف با بیان اینکه با وجود ظرفیت‌های اقتصادی کشور هنوز با مشکلاتی روبرو است، گفت: کارنامه قابل دفاعی در حوزه اقتصادی با مشکلات موجود نداریم و این نشان می‌دهد ما در این حوزه حلقه گمشده‌ای به نام مدیریت داریم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، محمدباقر قالیباف کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه انتخاب ایرانی که از شبکه جام جم پخش شد، اظهار داشت: فرصتی است برای من که دغدغه‌های شما را از روی امواج بشنوم و از این دوربین استفاده کنم که دغدغه‌های خود را که دغدغه‌هایی جز دغدغه‌های شما نیست و نگاه‌هایی را که دارم تقدیم شما عزیزان کنم البته اگر توفیق پیدا کنم که در دولت خدمتگزار شما باشم امیدوارم که تنها صحبت ما از طریق دوربین و امواج نباشد تا از نزدیک بتوانیم رودررو این فضای گرم و صمیمی را برقرار کنیم.  
 
وی درباره انگیزه حضور خود در انتخابات گفت: طبیعی است که هر شهروند ایرانی یکی از مهمترین دغدغه‌هایش کشورش است طبیعتا همه جامعه‌های ایرانی در هر کجا که هستند آن هویت ایرانی و مسلمان بودن خود یا اگر جزو ادیان دیگر هستند به هر حال آن هویت ایرانی بودن مایه افتخار آن‌ها است بنده هم در این کشور به عنوان یک ایرانی همیشه این دغدغه را داشتم که چطور دین خودم را به مردم،‌کشور و دینم و به افتخار‌آفرینی برای کشورم ادا و انجام وظیفه کنم.  
 
قالیباف تصریح کرد: به هر حال بنده اگر امروز این توفیق را دارم که اینجا نشستم و این اعتماد وجود دارد که این فرصت را برای من فراهم کرده بدون شک به برکت مردم کشور، به برکت امکانات مادی و معنوی و انقلاب اسلامی است که این فرصت را به بنده داده است.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه  داد: انقلاب اسلامی این فرصت را به من داد که این ظرفیت‌سازی ایجاد شود و من می‌بایست بگویم در چنین شرایطی کشور ما با مشکلاتی روبرو است. وظیفه من در این شرایط این است که امروز که مردم نیازمند کمک هستند ما به کمک آنها برویم و این وظیفه ماست نه ملت چرا که کشور ما از جهت منابع انسانی طبق آمارها و ارقام‌ دارای انسان‌های با استعداد،‌ دانشمند و نخبه‌ هستیم. اگر امروز بگوییم ایران بهشت معادن است و ظرفیت‌های بسیار اقتصادی و مادی دارد حرف اغراق‌آمیزی نگفته‌ایم چرا که امروز در حوزه نفت و گاز دومین کشور جهان هستیم.
 
وی با اشاره به معادن متعدد موجود در کشورمان تاکید کرد:‌در حوزه معادن امروز وضعیت بسیار مناسبی داریم همچنین در حوزه کشاورزی جزء کشورهایی هستیم که اختلاف دما را در طول سال همیشه بین 25 تا 35 درجه در زمستان و تابستان داریم؛ این مسائل نشان می‌دهد که کشور دارای قابلیت‌های بسیار خوبی است.  
 
قالیباف با بیان اینکه با وجود ظرفیت‌های اقتصادی کشور هنوز با مشکلاتی روبرو است، افزود: کارنامه قابل دفاعی در حوزه اقتصادی با مشکلات موجود نداریم و این نشان می‌دهد ما در این حوزه حلقه گمشده‌ای به نام مدیریت داریم که بنده معتقدم باید به این موضوع توجه تا از این ظرفیت‌ها استفاده شود.   
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اصلاح جدی بر ساختار اداری و اجرایی کشور راه حل مدیریت صحیح در کشور است، گفت: ما نیازمند این هستیم که نخبگان ما در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی تاثیرات جدی داشته باشند یعنی اینکه در متن تصمیمات باشند نه در حاشیه آن؛ فرقی نمی‌کند این نخبه عزیز در داخل یا خارج کشور باشد می‌بایست دغدغه داشته باشد و قلبش برای کشورش بتپد. 

کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت:‌مطمئن هستم با برنامه مدون شده و همکاری تیم کاری خود و اعتماد مردم در 6 ماهه اول دولت‌ام به مردم و حتی ایرانیان خارج از کشور تثبیت، آرامش و کنترل گرانی را مشاهده می‌کنند.  
 
وی با بیان اینکه توان کمک به مردم عزیز در این شرایط سخت را دارم، اظهار داشت: عزیزان خارج از کشور می‌دانند در اکثر کشورهای دنیا اداره کشور مبتنی بر حرکت حزبی است، آنجا حزب‌ها براساس برنامه مدون حرکت و در فعالیت‌های سیاسی شرکت می‌کنند.  
 
شهردار تهران  با بیان اینکه ما نیز در کشورمان دارای حزب‌های متعدد هستیم، گفت: حزب‌های ما متاسفانه براساس برنامه حرکت نمی‌کنند،‌ یعنی برنامه‌محور نیستند و برنامه برای اجرای بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی ندارند، بیشتر حرکت و یا فعالیت سیاسی دارند که این موضوع یکی از دردهای کشور ماست، ما این ضعف را با سندهای بالادستی اصلاح کردیم یعنی امروز کشور دارای یک برنامه و سند چشم‌اندازی است برای سال 1404 که براساس سیاست‌های کلی برای دوره‌ای 20 ساله تنظیم شده است.
 
قالیباف با اشاره به سند پنجساله اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی و دولت در آن دخیل هستند؛ دولت آن را به صورت لایحه تنظیم و تقدیم مجلس می‌کند و قوه مقننه با کارشناسی آن را تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ می‌کند، در واقع ما ضعف حزبی خود را با این اسناد بالادستی جبران می‌کنیم؛ همه این مسائل در چارچوب میثاق ملی‌مان که همان قانون اساسی است مسیر خود را می‌پیماید و طبیعی است که بنده برنامه‌ای را که تحت عنوان پیشرفت و عدالت به کمک نخبگان تنظیم کرده‌ام خارج از سند چشم‌انداز نیست.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد چالش‌های اقتصادی بیان کرد: چالش‌های اقتصادی یکی از مهمترین مشکلات امروز کشور ماست و آن قدر وسیع است که عزیزان خارج از کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است، بخش قابل توجهی از مردم ما برای ادامه تحصیل یا درمان و یا حتی سفر و سیاحت از کشور خارج شده‌اند. نوسان نرخ ارز به شدت در زندگی و برنامه مردم تاثیر دارد و این حق را دارند که نگران باشند.  
 
شهردار تهران  با بیان اینکه مهمترین اولویت اقتصادی من بازگرداندن آرامش و ثبات به اقتصاد کشور است گفت: این برنامه بسیار مدون و در یک جمع زمانبندی بسیار مشخص در طول دو سال اتفاق می‌افتد؛ روش کار اینگونه است که ما در اولویت اول تثبیت نرخ ارز را داریم تا بتوانیم ارزش پول ملی، بحث مربوط به تولید، بحث مربوط به هدایت نقدینگی را به سمت اولویت‌های اقتصادی سوق دهیم، رسیدن به این موفقیت‌ها بدون رشد اقتصادی امکان‌پذیر نیست لذا با اینکه ما تلاش کنیم از تصمیمات خلق‌الساعه فاصله بگیریم یعنی طوری نباشد که در هر ماه و هر هفته یک سیاست و تصمیم جدید به مجموعه وارد کنیم.
 
قالیباف افزود: ما امروز افزایش نقدینگی داریم که این امر تورم را به جامعه وارد کرده است متاسفانه ما در شرایطی هستیم که این تورم توام با رکود است،‌ما ناگزیریم این رکود را بشکنیم و وارد رونق عملیات اقتصادی شویم که این مسئله از دو راه امکان‌پذیر است؛ یک راه این است که مجددا نقدینگی را به بازار کار وارد کنیم که نقدینگی خود موجب تورم است پس این کار درست نیست،‌مهم این است که این نقدینگی را هدایت و کنترل کنیم و این هدایت و کنترل به سمت اولویت‌های تولید چه در کشاورزی و چه در صنعت برود.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیا اینکه اطمینان دارم این برنامه مدون با قدرت اجرایی موجود و همراهی تیم بنده و اعتماد مردم در 6 ماهه اول عزیزان خارج از کشور و داخل کشور تثبیت را مشاهده می‌کنند، اظهار داشت: هموطنان ایرانی تثبیت و آرامش را و همچنین کنترل گرانی را حفظ کرده و تثبیت قیمت‌ها را مشاهده می‌کنند و قطعا در 6 ماه روند نزولی قیمت‌ها در پایه‌های اصلی و در تثبیت نرخ ارز، ارمغان اول دولت برای هموطنان عزیز است.
 
شهردار تهران با بیان اینکه تحریم‌ها بر اقتصاد اثرگذارند، اظهار داشت: تحریم‌ها بر اقتصاد اثر می‌گذارند ولی نه آنقدر که بعضا مورد تاکید قرار می‌گیرد، به طوری که تحریم‌ها می‌تواند در تصمیم‌ها و مبانی ما که عزت و سربلندی کشور است، اثرگذار است و بنده معتقدم چنین اتفاقی نخواهد افتاد.  
 
قالیباف با اشاره به اینکه اثر تحریم‌ها در داخل و خارج کشور متفاوت است، ادامه داد: در داخل کشور تحریم‌ها آثارشان کم است، آن قدر که ما در سوء تدبیر و ضعف مدیریت دچار اشکال هستیم و مشکلات در حوزه اقتصادی درست کردیم واقعا در خارج از کشور اینگونه نیست.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در توضیح این استدلال خود گفت:‌ اولا دنیا آنقدر بزرگ است و ظرفیت‌های اقتصادی دارد و آمریکا آنقدر قدرتمند نیست که بتوان گفت‌ آمریکا با تحریم‌های یک طرفه‌اش قادر است همه دنیا را هم‌جهت با خود کند.  
 
شهردار تهران  افزود: ما اگر تدابیر درستی را در داخل برای اجرای سیاست‌های اقتصادی خود انجام دهیم (پروژه‌ صدر نیایش) ایرانیان خارج از کشور با مراجعه به سایت‌ها این امکانات و توانمندی‌ها را مشاهده می‌کنند. اما من این را قبول دارم که در خارج از کشور به خاطر رفتارهای غیرمنطقی و بعضا ظالمانه که حقوق انسان‌ها و شهروندان را برخی از کشورها رعایت نمی‌کنند و ممکن است برخی‌ هموطنان ما به خاطر حساسیت‌های ایجاد شده برای باز کردن یک حساب و یا جابجا کردن حداقل پول دچار مشکل شوند که این به نظر من کم‌لطفی و نگاه تبعیض‌آمیزی است که در اوج شعار دموکراسی و توجه به حقوق بشر متاسفانه آمریکا و بعضی کشورها آنرا سر می‌دهند و این ظلم را به شهروندان ایرانی می‌کنند.
 
قالیباف با بیان اینکه مسئولین نظام مکلف هستند به هر ایرانی در هر کجای دنیا فارغ از هر نگاه و باور کمک کرده و از حقوق‌اش دفاع کنند، بیان کرد: انشاءالله بتوانیم با افزایش قدرت ملی خود، تاثیرگذاری در حوزه دیپلماسی داشته باشیم تا از این طریق از حقوق ایرانیان دفاع کنیم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره سیاست خارجی دولت خود گفت: ما توقع‌مان از سیاست خارجی این است که بتواند منافع ملی و امنیت ملی ما را تضمین کند، ما از سیاست خارجی این توقع را داریم که بتواند هویت ملی و دینی ما را حفظ کند و آرمان‌های ما را تحقق دهد، هر ایرانی برای عزت و هویت خود این خواسته‌ها را دارد.  
 
وی با بیان اینکه نکته‌ای در این بین وجود دارد که می‌بایست به آن با تامل نگاه کرد تصریح کرد: الزاما براساس قانون اساسی این نیست که رئیس دولت هر کسی شد می‌تواند برای سیاست خارجی تصمیم نهایی بگیرد،‌چرا که سیاست خارجی با دیپلماسی کاملا متفاوت است.
 
قالیباف با بیان اینکه سیاست خارجی برآیند مجموعه حاکمیت است افزود: سیاست خارجی با تغییر یک رئیس دولت الزاما تغییرات اساسی در رویکردهای خود نمی‌پذیرد و این مسئله تنها مربوط به کشور ما نمی‌شود، شما مشاهده می‌کنید در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی آسیای دور بعضی از کشورها دولت‌ها جابجا می‌شوند اما سیاست‌ خارجی‌شان همچنان ثابت است.  
 
وی تصریح کرد: قبل از اینکه در حوزه دیپلماسی بخواهیم اقدامی برای سیاست خارجی انجام دهیم، لازم است دولت‌های مستقر ظرفیت‌هایی ایجاد کنند که در حوزه سیاست خارجی برای رقابت، تعامل، مقاومت یا مذاکره از قدرت ملی بالایی برخوردار باشند.  
 
شهردار تهران با بیان اینکه ایران در تولید ملی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد، گفت: بنده در سیاست خارجی این دیپلماسی را در وزارت خارجه فعال می‌کنم، من بخشی از این قدرت ملی و ظرفیت‌ها اشاره می‌کنم؛ ما از موقعیت ژئوپلیتیکی و زیست جغرافیایی که ایران دارد می‌توانیم استفاده بسیار کنیم چرا که هم در مقیاس منطقه‌ای و هم در جهانی امروز یکی از مهمترین موضوعات دنیا بحث انرژی است؛ درست است که انرژی‌های پاک مانند انرژی‌های خورشیدی وجود دارند اما واقعیت این است که امروزه هنوز دنیا نیاز به انرژی فسیلی دارد که قریب به 70 درصد انرژی فسیلی اعم از نفت و گاز در شمال و جنوب ایران قرار دارد.  
 
قالیباف افزود: با توجه به جغرافیای دنیا مشاهده می‌کنیم که دو بیضی انرژی وجود دارد که یکی در شمال ایران و در اطراف دریای مازندران و دیگری در جنوب ایران در منطقه خلیج فارس است.  
 
وی با بیان اینکه منهای همسایگان و خاورمیانه،همه کشورها چه به سمت آسیا و چه به سمت اروپا نیازمند فروش محصول خود و یا خرید محصولات گازی هستند، گفت: موقعیت ژئوپلیتیکی کشورمان این امکانات را برای ما فراهم کرده است؛ لازم به ذکر است در حوزه هوایی (به دلیل آشنایی بنده با بحث‌های هوایی) تمام اورفلایت‌هایی که بین شرق و غرب در حال عبور هستند، موقعیت جغرافیای ایران منحصربفردترین است که می‌تواند سرویس‌های لازم و خدمات را در واقع یک هاب منطقه‌ای برای همه پروازهای اتفاق‌ افتاده بشود.  
 
قالیباف با بیان اینکه امروز بحث ارتباطات بسیار مهم و جدی است، خاطرنشان کرد: مجموعه فیبر نوری و ارتباطاتی که لازم است بین شرق و غرب دنیا عبور کند، باز موقعیت جغرافیایی ایران منحصربفرد ترین است و تمام اینها نشان می‌دهد قدرت ملی ما افزایش پیدا کرده است لذا بنده معتقدم یک رویکرد منطقه‌گرایی مخصوصا با همسایگان، حوزه آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا و به هر حال با همه دنیا امکان‌پذیر است
 
شهردار تهران تصریح کرد: اینگونه نیست که همه ارتباطات به آمریکا ختم می‌شود، مطمئن باشید در حوزه منطقه‌گرایی بتوانیم رقابت جدی انجام دهیم و اولویت به دیپلماسی اقتصادی داده شود و به دنبال ماجراجویی و قهرمان بازی نباشیم می‌توانیم یک رقابت هوشمندانه و مقتدرانه در مقابل زیاده‌خواهی‌هایی که وجود دارد به وجود آوریم.  
 
قالیباف با اشاره به سوء تدبیر و مدیریت در عرصه سیاست خارجی گفت: امروز حتما ایرانیان عزیز حتی خارج از کشور روند رفتار حوزه دیپلماسی ما را در دفاع از خواسته‌های به حق آنها مطلع هستند و ما می‌بایست از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و در حوزه سیاست خارجی این تقویت را ایجاد کنیم.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما درباره پرونده هسته‌ای و ساخت نیروگاه هسته‌ای چیست؟ گفت: این موضوع بحث حقوقی، محیط زیستی و امنیت جهانی است این بحث مربوط به مباحث سیاسی می‌شود من معتقدم که ایران حق قطعی خودش را می‌داند و از این انرژی هسته‌ای استفاده می‌کند و ما می‌توانیم در بخش‌های مختلف دارو، کشاورزی و تولید انرژی این موضوع را مورد توجه قرار دهیم و این مسئله بسیار سرنوشت ساز و حیاتی برای کشورمان است؛ طبیعتا ما هم براساس قوانین آژانس از این ظرفیت و پتانسیل که توسط جوانان ما وجود دارد استفاده می‌کنیم.  
 
قالیباف افزود: دنیا امکان دارد در حوزه هسته‌ای نگرانی‌هایی داشته باشد چون ایران همکاری لازم را با آژانس داشته و ما این نگرانی را سیاسی می‌دانیم تا حقوقی و آژانس همواره از پایگاه‌ها بازدید داشته و با ما رفتار سیاسی دارند و همه اینها برمی‌گردد به جوهره انقلاب‌ اسلامی‌مان که ما همواره با ظلم مبارزه می‌کنیم و انقلاب ما اجازه نمی‌دهد آمریکا هر طور که بخواهد برای ما تصمیم بگیرد.  
 
شهردار تهران ادامه داد: دولت ما در طول تاریخ عزت خود را زیر پا نگذاشته است.
 
وی به ویژگی برجسته ایرانیان اشاره کرد و بیان داشت:‌ یکی از این ویژگی‌ها توحید است که این ویژگی در مقایسه با ادیان دیگر به قبل از اسلام برمی‌گردد و دیگری اینکه همواره ایرانی‌ها نشان دادند در مقابل سرزمین خود از جان و مال خود گذشتند و دفاع کردند.
 
قالیباف گفت:‌ دشمنان ما باید بدانند همه چیز را می‌گیرند جز عزت ما را؛‌ما همواره باید در سیاست خارجی، عزت خود را حفظ کنیم؛ با تدبیر، خرد، عقلانیت، منطق و جسارت می‌توانیم گفتگوهای خود را در مذاکرات هسته‌ای ادامه دهیم و باید ضمانت‌های لازم برقرار شود؛ اطمینان سازی نیز همراه با شتاب و سرعت پیگیری شود و ما همچنین باید درک خود را از روابط سیاسی در سطح بین‌الملل افزایش دهیم و باید در پشت میزهای مذاکره به طور جدی از همه ظرفیت‌ها در داخل و خارج کشور استفاده کنیم تا در میز مذاکره خواسته‌های به حق خود را به دست آوریم.
 
عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه به حد به تفکرات و احزاب مخالف آزادی بیان اجازه فعالیت می‌دهید و برنامه شما برای توسعه مشارکت سیاسی در داخل کشور چیست؟ گفت: میثاق ملی ما قانون اساسی است؛ این اعتقاد بنده در اداره دولت‌های گذشته توجه نکردن به تحقق بندهای متعدد قانون اساسی است، بخش‌هایی که یا اجرا می‌شود و یا حداقل مغفول واقع می‌شد؛ البته بنده این تعهد را به همه ایرانی‌های خارج و داخل کشور می‌دهم که همه بندهای قانون اساسی مورد توجه ما است، مخصوصا فصل سوم.
 
وی ادامه داد: ملت هم دارای حقوقی است که دولت باید پاسخگوی آن باشد که در اصل 15 و 19 مشخص شده است؛ در خصوص نقش اقوام و گروه‌های مختلف نباید به حریم خصوصی افراد وارد شد و هر عقیده و اندیشه‌ای در کشور آزاد است؛ براساس قانون اساسی هتک حرمت ممنوع است، آحاد جامعه باید احساس کنند که شهروند درجه یک و دو نداریم و عدالت جغرافیایی باید رعایت شود، قانون اساسی بنای اساسی ماست.  
 
قالیباف اظهار داشت: با قانون اساسی نامزد می‌شویم و در مجلس شورای اسلامی قسم یاد می‌کنیم که قوانین را اجرایی کنیم و با این حساب چگونه می‌توانیم در پیشگاه خداوند بندهای این قانون را اجرایی نکنیم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اولین کاری که دولت باید برای اعتمادسازی نزد مردم انجام دهد، گفت: باید مشارکت معنی‌داری برای مردم در اداره کشور در حوزه اقتصادی،‌سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و همینطور فعالیت‌های تشکل‌های سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های مردمی بوجود آمده و افزایش پیدا کند.  
 
وی افزود:‌وقتی ارتباط بین دولت و مردم بوجود بیاید اعتمادسازی بین مردم بیشتر می‌شود و این امر موجب افتخار و سربلندی ملت ماست.  
 
شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از چالش‌های اقتصادی ایران فساد مالی و رانت‌خواری است و برنامه عملیاتی شما چیست و همچنین برای اصلاح نظام اداری چه برنامه‌ای دارید، اظهار داشت: این مسئله مهم و جدی است که سیستم های اداری ما کهنه و فسیل شده هستند هم در حوزه تکنولوژی و ابزار و هم در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری. ساختار اداری ما یک فرایند کهنه است و به روز نیست، یکی از برنام‌های قطعی بنده یک تحول اساسی در این زمینه است، فلسفه وجودی من تغییر در مدیریت است ما باید ساختارها را اصلاح کنیم.
 
قالیباف با اشاره به اینکه هموطنان خارج از کشور نیز در خصوص گذرنامه‌ همواره با پلیس در ارتباط هستند اظهار داشت: در کنار کارهای فرهنگی نوسازی پلیس، اهمیت دادن به حق مردم به تغییر کارکرد و صدور گذرنامه نیز از دیگر کارهای مفید در این مجموعه بوده که اصلاح شده است.  
 
وی افزود: بنده به دنبال یک دولت چابک و پرتحرک و همچنین هوشمند و دانش‌محور و فناوری و اصلاح ارتباطات هستم؛ باید به بخش خصوصی توجه شود، دولت بیش از اندازه در امور مردم دخالت می‌کند ما باید دولت را کوچک کنیم،  اقتصاد مربوط به تعاونی‌ها باید بزرگتر شود و همینطور باید جلوی رانت اطلاعاتی و اداری را بگیریم، شبکه هوشمند بانکی را کنترل کنیم و باعث کاهش مفاسد شویم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر با مشکلات ایرانیان خارج از کشور آشنایی دارید؟ گفت: مشکلات ایرانیان خارج از کشور متفاوت است،‌عزیزانی برای سفر می‌روند تا مدت کوتاهی بمانند،‌بعضی‌ها مقیم هستند و بعضی‌ها برای کارهای اقتصادی سفر می‌کنند و مرتب در رفت و آمدند، بعضی برای درمان و بعضی برای تحصیل در سفر هستند و هر کدام موضوعات دغدغه های متفاوتی دارند که بنده همواره با آنها آشنا هستم.
 
وی افزود: به عنوان شهردار تهران ارتباط نزدیکی با ایرانیان خارج از کشور دارم و در حوزه اقتصادی و فرهنگی به من پیشنهاد می‌دهند و من از این پیشنهادات آنان استقبال می‌کنم؛ در حوزه اقتصادی نگرانی آنها، نحوه سرمایه‌گذاری و اهمیت سرمایه آنها است، کسانی که اقامت و نگرانی برگشت به ایران را دارند و در فضایی هستند که احساس می‌کنند امنیت وجود ندارد و آمدن‌شان منجر به حاشیه می‌شود، من به آنها می‌گویم می‌توانند دید و بازدید داشته باشند و فعالیت‌های اقتصادی انجام دهند، هر کسی دوست دارد یک روز به کشور خودش بازگردد و باید در کشور خود احساس امنیت کند.  
 
قالیباف ادامه داد: سیستم‌های بروکراسی در مورد تولد فرزندان، گذرنامه، سربازی و تحصیل سخت است و این وظیفه دولت است که همه مشکلات آنها را حل کند.
 
شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به مشکلات تامین ارز دانشجویان خارج از کشور شما چه راهکار عملی دارید گفت: بسیاری از منابع انسانی و نخبگان ما در خارج از کشور هستند؛‌نخبگان ما بین کشور و سایر کشورها در رفت و آمدند بنده رفت و آمد را کار اشتباهی نمی‌دانم برای به روز بودن و ادامه تحصیل و آشنا شدن با پیشرفت‌های دنیا دانشجویان ما اگر به خارج از کشور بروند امر بسیار خوبی است.  
 
وی ادامه داد: ایرانی هرجا که باشد قلبش برای سرزمین‌اش می‌تپد و همواره دغدغه کشور خود را دارد و حتما دولت باید این مقوله را درک کند و طبیعی است که این ارتباط باید برقرار شود تا باعث تقویت ملی شود؛ بعضی از این عزیزان مجبور می‌شوند که از ایران بروند چون احساس می‌کنند از ظرفیت‌هایشان در کشور استفاده نمی‌شود که این ضعف مدیریت سیاست داخلی و خارجی ماست و ما مدیران باید به این موضوعات سامان دهیم.
 
قالیباف بیان داشت: وقتی نرخ ارز سه برابر افزایش می‌یابد، اقتصاد خانواده امکانات حمایت از فرزند و سفرهای وی را ندارد و ما باید به دنبال تثبیت نرخ ارز باشیم و به این نابسامانی‌ها پایان دهیم تا به ثبات و آرامش برسیم. 

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قانون حمایت از معلولان را مجلس تصویب کرده ولی هنوز اجرایی نشده است، برنامه شما برای معلولان چیست؟ گفت: بحث سلامت و جان انسان‌ها موضوع مهمی است چون با حیات و مرگ انسان‌ها سر و کار دارد؛ موضوع درمان همیشه دغدغه شهروندان بوده است و کمیسیون پزشکی بیمه پوششی لازم را نمی‌دهد، ما باید حمایت لازم از جهت پوشش بیمه برای حمایت مالی و تامین دارو برای درمان انجام دهیم.  
 
وی با اشاره به اینکه هزینه درمان بیشتر از 30 درصد به خانواده‌ها تحمیل شده است، اظهار داشت: این هزینه باید به گونه‌ای باشد که 65 بر عهده بیمه باشد  و به طور فراگیر بیماران را پوشش دهد؛ من برای جانبازان و معلولان احترام خاصی قائل هستم، قانون تصویب شده در مجلس به رغم اداری عملا محقق نشده است اما قانونی که تصویب می‌شود باید اجرایی شود و من حتما این کار را اجرایی خواهم کرد.  
 
شهردار تهران با اشاره به بحث رفت و آمد جانبازان به عنوان یکی از مشکلات این قشر بیان داشت: اصلاح معابر و پیاده کردن قوانین و مقررات برای تردد بهتر معلولان در حوزه شهری و در حوزه بهداشت روانی آرامش را به جامعه تزریق کنم. ورزش را در سبد خانوار قرار می‌دهم و تفرجگاه‌های عمومی را در تهران احداث می‌کنم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان به عزت و اقتدار ایرانی اشاره کرد و گفت:‌ مهمترین رسالتی که بر دوش بنده است این است که عزت و غرور شهروندان حفظ شود و سخن‌ام از جنس عمل باشد و هر شهروند که از خارج به ایران می‌آید نسبت به گذشته احساس غرور کند. 

انتهای پیام/ 
برچسب ها: قالیباف ، دوره ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار