چند تن از نمايندگان مجلس، احراب و كارشناسان سياسي و حقوقي به بررسي مناظره انتخاباتي روز گذشته(جمعه) كه از رسانه ملي پخش شد، پرداختند.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضاي احزاب سياسي كشور درباره برگزاری مناظره اقتصادی نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری که عصر روز گذشته (جمعه 10 خرداد) برگزار شد، اظهار نظر کردند.

اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: برگزاری این نوع مناظره یک سبک جدید بود.

وی افزود: برگزاری مناظره به این روش، پیشنهاد سازمان صدا وسیما و مصوبه کمیسیون تبلیغات انتخابات بود، هر طرحی معایب و محاسنی دارد بنابراین باید محاسن آن را تقویت كرده و به دنبال رفع معایب باشیم.


نماينده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در مناظرات روز گذشته تعداد نامزدها زیاد بود و قطعا این موضوع در تجمیع نظرات آنها تاثیر دارد.

کوثری در ادامه اظهار داشت: بنده معتقدم مناظره باید به صورتی باشد که یک نفر مطالب خود را ارائه دهد و یا دو نفر با هم مناظره کنند.

در ادامه حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مناظره روز گذشته سعی در رفع تنش داشت و این نکته مثبتی است.

وی تصریح کرد: سال 88 شاهد مناظره‌هايی بودیم که در آن‌ها بداخلاقی وجود داشت ولی خوشبختانه در مناظره امسال برای رفع بی‌اخلاقی‌ها تلاش شده است.

همچنین احمد آریایی‌نژاد نماینده ملایر نيز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران برگزاری مناظره اقتصادی عصر روز گذشته را موفقیت‌آمیز دانست و گفت: معتقدم این نوع مناظره سبک جدیدی بود که نکات مثبت زیادی داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در این مناظره مباحث روانشناسی به خوبی رعایت شده و به نوعی سعی داشت از زوایای مختلف به دیدگاه نامزدها بپردازد.مناظره‌های تلویزیون هشت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تنوع داشت و با آرامش برگزار شد.


مناظره انجام شده امکان مقایسه را برای بیننده فراهم کرد


همچنين سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی نيز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره مناظره اقتصادي کاندیداهای ریاست جمهوی گفت: اين مناظره چند ویژگی مثبت داشت و موضوعات در آن کاملا تعریف شده مطرح می‌شد که این امر موجب شد تا نامزدها از کلی‌گویی و پراکنده‌گویی پرهیز کنند.

وی افزود: مناظره انجام شده امکان مقایسه را برای بیننده فراهم می‌کرد و مردم می‌توانستند بررسی کنند که کدام نامزد چارچوب را رعایت کرده و برنامه‌هایش کارشناسی شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بخش دوم مناظره‌ها اظهارداشت: درک افراد از پدیده‌ها بسیار مهم است و بخش دوم مناظره روز گذشته افراد را در موقعیتی قرار داد تا درکشان را نشان دهند و مردم ببینند نامزدها چقدر پدیده‌گرا هستند. چرا که دولتمردان در حوزه‌های مدیریتی کشور با پدیده‌های مختلفی روبرو می‌شوند و درک درست از پدیده است که می‌تواند سبب حل مشکل شود.

وی ادامه داد: امکان نمایش قدرت تحلیل نامزدها نیز از دیگر ویژگی‌های مناظره بود.


نقوی حسینی در پایان خاطرنشان کرد: مناظره روز گذشته روش بسیار خوبی بود تا مردم بتوانند دیدگاه‌های نامزدها را درباره مسایل مختلف شنیده و آنها را بررسی کنند.

بر اساس اين گزارش آيت‌الله مجتهد شبستري عضو مجلس خبرگان رهبری نيز درباره مناظره‌های هشت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که روز گذشته از رسانه ملی پخش شد ، در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران گفت: مناظره‌های هشت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تنوع داشت و با آرامش برگزار شد.
 
آيت‌الله مجتهد شبستري برگزاري مناظره انتخاباتي به اين سبك را در مجموع مطلوب ارزيابي كرد.


برنامه طرح جدیدی بود و مناظره در آن به خوبی شکل گرفت


همچينين "مهدي محمدزاده" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، درباره برگزاری بخش اول مناظره کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی کمیسیونی به نام کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات زیر نظر هیات اجرایی مرکزی انتخابات و بنا به دعوت وزیر کشور تشکیل می‌‌شود كه صدا و سيما با برگزاري مناظره به احقاق اين حق پرداخته است.

وي ادامه داد: در نتيجه طبق قانون انتخابات، صداوسیما می‌تواند شیوه مشخصی را برای بیان دیدگاه‌ها و ایده‌های کاندیداها تعیین کرده و آن‌ها را بر ايجاد يك گفتمان سالم دعوت كند.

اين وكيل دادگستري در پاسخ به اينكه برخي كانديداها نسبت به پخش صحبت‌هاي خود اعتراض دارند تصريح كرد: طبق ماده 64 قانون انتخابات رياست‌جمهوري چنانچه به تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات برنامه‌های تبلیغاتی ضبط شده نامزدها در صدا و سیما دربرگیرنده مطالب توهین‌آمیز یا هتک حرمت سایر نامزدها با دیگر افراد و یا مغایر با قوانین باشد، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف به حذف آن مطالب است.

محمدزاده تاكيد كرد: در صورتی که ضمن پخش برنامه زنده‌ای موارد مذکور از سوی هر یک از نامزدهای انتخابات یا نماینده آنها واقع شود، سازمان موظف است با تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات به میزان مناسب و به صورت ضبط شده فرصت احقاق حق بدهد.

اين حقوقدان خاطرنشان كرد: این برنامه طرح جدیدی از مناظره بود و مناظره در آن به خوبی شکل گرفت نامزدها نظرات یکدیگر را نقد می‌کردند و بدون اينكه تنش و اختلافي در آن ايجاد شود كانديداها به ارائه راه‌كارهاي خود در حل مسائل اقتصادي پرداختند.


برگزاري مناظره کار مثبتي و سازنده‌اي از سوي سازمان صدا و سيما بود


گفتني است، "ابراهیم انصاریان" در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نقش صدا و سيما در برگزاري مناظره تلويزيوني 8 کانديداي رياست جمهوري گفت: برگزاري مناظره کار مثبتي و سازنده‌اي از سوي سازمان صدا و سيما بود که از طريق آن مردم ايران بتوانند با برنامه‌هاي کانديداهاي رياست جمهوري آشنا شوند، همچنين مناظره انتخاباتي تصميم‌گيري در تعيين گزينه اصلح را براي مردم آسان مي‌کند.

وي در ادامه افزود: اگر مدت زمان مناظره براي ارائه برنامه‌هاي کانديداها بيشتر بود آنها مي‌‌توانستند با نقد سازنده‌اي نظرات خود را ارائه دهند، چراکه مفهوم اصلي مناظره نقد است.


رئیس دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روند برگزاري مناظره انتخاباتي کانديداهاي رياست جمهوري، تصريح کرد: اصل اين مسئله کار خوبي است که از سوي سازمان صدا و سيما صورت گرفته، اين در حالي است که در اين چنين برنامه‌هايي بايد زمان بيشتري براي پاسخگويي کانديداها وجود داشته باشد.

وي در پايان خاطر نشان کرد: از سوي ديگر طولاني بودن مناظرات هم تمرکز مخاطبين را در روند پاسخ‌دهي کانديداها کاهش مي‌دهد.


بي‌طرفي صدا و سيما در مناظره روز گذشته به خوبي مشهود بود


در ادامه "احمد شوهاني" نماينده مردم ايلام،شيروان، چرداول، ايوان و مهران در مجلس نيز در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، با اشاره به با اشاره به مناظره انتخاباتي 8 کانديداي رياست‌جمهوري از رسانه ملي، گفت: نقش محوري مناظره‌ها در تقويت روحيه و مشارکت حداکثري مردم در انتخابات غير قابل انکار است.

وي در ادامه افزود: بي‌طرفي صدا و سيما در مناظره روز گذشته به خوبي مشهود بود، همچنين اين سازمان عملکرد قوي در اجراي مناظره انتخاباتي انجام داد.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پايان خاطر نشان کرد: اگر زمان ارائه نظرات نامزدهاي انتخاباتي بيشتر شود، آنها در ارائه برنامه‌ها و راهکارهاي خود بهتر عمل خواهند کرد.


مناظره انتخاباتي به دور از هتک‌حرمت و خدشه به حيثيت کانديداها بود


"عزت‌الله يوسفيان‌ملا" نماينده مردم آمل و لاريجان در مجلس، در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، برگزاري مناظره انتخاباتي 8 کانديداي رياست‌جمهوري در  رسانه ملي را مثبت ارزيابي کرد و گفت: مناظره انتخاباتي به دور از هتک حرمت و خدشه به حيثيت کانديداها وهمچنين افرادي بود که در اين مناظره حضور نداشتند.
 
وي در ادامه افزود: در قانون اساسي تنها انتخاباتي که بايد از رسانه ملي استفاده شود، انتخابات رياست‌جمهوري است و علت نيز آن است اگر کانديدايي بخواهد به جاي جاي کشور براي معرفي خود سفر کند اين اقدام کانديداها در زمان نخواهد گنجيد لذا با اين روش هم کانديدا خود را به مردم معرفي مي‌کند و هم هزينه‌هاي گزاف براي تبليغات صرف نمي‌شود.

يوسفيان‌ملا با اشاره به 33 استان کشور گفت:  اين همه استانها برخي مسائل مانند توليد، اشتغال و... مشترک است، ولي بعضي مسائل و مشکلات مختص هر استان و منطقه است، لذا توصيه بنده اين است که در اين منظره‌‌ها مسائل منطقه‌اي استانها نيز مورد توجه و بحث و بررسي قرار گيرد.


مناظره انتخاباتي به ملت عظمت بخشيد و جلوه حقيقي دموکراسي را نمايان ساخت


"عليرضا منادي‌سپيدان" نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر و عضو هيئت‌رئيسه مجلس  در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، برگزاري سبک جديد مناظره انتخاباتي را مثبت ارزيابي کرد و گفت: مناظره انتخاباتي به ملت عظمت بخشيد و جلوه حقيقي دموکراسي رانمايان ساخت.
 
وي در ادامه افزود: برگزاري مناظره به اين شکل سبب مي‌شود کانديداها از کلي‌گويي پرهيز کنند و خود را در محک ارزيابي مردم قرار دهند.

عضو هيئت‌رئيسه مجلس در خاتمه خاطر نشان ساخت: فرصت نقد منصفانه برنامه‌هاي کانديداها از ديگر ويژگي‌هاي برجسته اين مناظره بود.


مناظره انتخاباتي کانديداها به دور از جنجال و حاشيه‌سازي برگزار شد


"رمضان‌علي سبحاني‌فر" نماينده مردم سبزوار مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برگزاري مناظره 8 کانديداي رياست‌جمهوري از رسانه ملي، اظهار داشت: مناظره انتخاباتي کانديداها به دور از جنجال و حاشيه‌سازي برگزار شد.

وي در ادامه افزود: طرح ديدگاه و برنامه‌هاي کانديداها در مسائل مهم کشور و انتقاد منصفانه و به دور از حب و بغض ديگر کانديداها به برنامه‌هاي طرح شده از ويژگي‌هاي اين مناظره انتخاباتي بود.  
 
سبحاني‌فر در خاتمه اظهار داشت:  در اين مناظره کانديداها به دور از حاشيه‌سازي تنها به طرح ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مناظره بعدي 8 نامزد انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري با محوريت مسائل فرهنگي روز چهارشنبه( 15 خرداد) و سومين مناظره با محور يت مسائلسياسي نيز روز جمعه( 17 خرداد) برگزار خواهد شد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار