تصمیم اتحادیه اروپا برای ارسال سلاح به شورشیان مخالف دولت سوریه که به اعضای این اتحادیه اجازه می دهد راساً اقدام به مسلح کردن این شورشیان بکنند، با واکنش های بسیار مثبتی در میان مقامات غرب مواجه شده اما این واکنش ها در خاورمیانه نه تنها گرم نبوده بلکه بسیار هم سرد و منفی بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از واشنگتن پست، مردم کشورهای خاورمیانه عموماً با ارسال سلاح به مخالفان دولت سوریه مخالفت کرده اند . آنها این کار را دخالت آشکار در کشور سوریه می دانند . 

بی بی سی در این رابطه می نویسد روزنامه های کشورهای مختلف منطقه از ایران گرفته تا فلسطین اشغالی با تقبیح این تصمیم ، پیش بینی کردند آتش جنگ داخلی در سوریه شعله ورتر شود . اکثر انتقادات شامل سه محوربود . محور اول این است که ارسال سلاح بیشتر به عمیق تر شدن درگیری ها می انجامد . محور دوم این که اتحادیه اروپا باید تا گفتگوهای صلح ژنو صبر می کرد و محور سوم نیز این بود که نیروهای خارجی باید از هرگونه مداخله در شرایط فعلی سوریه پرهیز کنند . 

خیلی کم پیش می آید که در منطقه خاورمیانه ، نظرات خیلی شبیه هم باشد . نظرسنجی ماه مارس موسسه "پيو" نشان میدهد که اکثریت مردم خاورمیانه ( مردم 5 کشور لبنان ، ترکیه ، تونس ، مصر و سرزمین فلسطین از 6 کشور مورد نظرسنجی ) با اقدام آمریکا و اتحادیه اروپا برای ارسال سلاح به شورشیان سوریه مخالفت نموده اند . بسیاری از این مردم حتی با دخالت دولت خود نیز در امور سوریه مخالفت کرده اند. در این نظرسنجی فقط مردم اردن با اختلاف کمی موافق ارسال تسلیحات برای مخالفان دولت بشار اسد هستند .

همین موسسه نظرسنجی در آستانه حمله ناتو به دولت قذافی در لیبی نظرسنجی را از مردم خاورمیانه انجام داد که در آن اکثر مردم این منطقه با حمله نظامی به لیبی موافقت کرده بودند . 
کارشناسان معتقدند نتیجه منفی این نظرسنجی به سابقه غرب در دخالت نظامی در کشورهای منطقه مربوط می شود . خانم ناوی پیلای کمیسیونر ارشد سازمان ملل متحد پا را از این هم فراتر گذاشته و هشدار داده است ارسال سلاح به شورشیان سوریه ، باعث قانونی کردن دخالت نظامی در سوریه خواهد شد که این امر نیز به بحرانی تر شدن اوضاع منجر خواهد شد . 

مازین حمد از روزنامه قطری الوطن می نویسد تصمیم اتحادیه اروپا برای کمک تسلیحاتی به مخالفان سوری ، باعث گسترش جنگ در سوریه و منطقه خواهد شد . این تصمیم باعث نابودی امیدها به اجلاس صلح ژنو و درغلتیدن منطقه در آتش جنگی فراگیر خواهد شد . 

با این حال شورشیان و مخالفان دولت سوریه بااین تصمیم بسیار خوشحال شده اند . آنها با به راه انداختن نظرسنجی های خود سعی در تسریع این روند دارند . چند روز پیش که روزنامه گاردین یک نظرسنجی آن لاین در رابطه با تصمیم اتحادیه اروپا برای ارسال سلاح به مخالفان اسد برگزار کرده بود این سران شورشیان بودند که با ترغیب طرفداران خود برای مراجعه به سایت گاردین و دادن رای مثبت ، راه را برای حمایت جهانی از عملکرد خود فراهم کنند . 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار