"علي غريب" تحليلگر ايراني در مقاله اي تحت عنوان "چگونه با ايران مذاکره کنيد" که در نشريه "ديلي بيست" منتشر شده است با انتقاد از توصيه هاي اخير پژوهشگران مرکز ماطلعات "واشنگتن" به دولت اوباما اذعان مي کند که آمريکا بايد به جاي گردن کشي امتيازات مناسبي به کشورمان ارايه دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه ديلي بيست ؛ نويسنده با انتقاد از توصيه اخير "دنيس راس" مشاور پيشين دولت "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا و "ديويد ماکوفسکي" پژوهشگر مرکز مطالعات خاور نزديک "واشنگتن" به دولت اوباما مبني بر افزايش فشارهاي عليه ايران مي نويسد "اين دو تحليلگر در مقاله اي که به تازگي در روزنامه "واشنگتن پست" منتشر کرده اند مدعي شده اند که بهترين راه براي جلوگيري از پيشرفت هاي هسته اي ايران نشان دادن رفتاري به زعم آنان "قاطعانه" از سوي زمامداران آمريکايي در مورد احتمال استفاده از قوه قهريه عليه ايران است. در اين ميان نويسندگان از منابعي نقل قول مي کنند که هويت آنان براي من و ساير خوانندگان مشخص نيست (!) و با استناد به اين منابع مدعي شده اند که رهبران ايران به اين نتيجه رسيده اند که آمريکا هرگز تجاوزي عليه تاسيسات هسته اي ايران را اجرايي نخواهد کرد." 

نويسنده در ادامه با اذعان به "نابخردانه" بودن پيشنهاد اين دو کارشناس به دولت اوباما در قبال برنامه هسته اي ايران مي افزايد "پيشنهادات مطرح شده از سوي راس و ماکوفسکي به دولت اوباما در مورد سياست "مهار" و "بازدارندگي" در مورد برنامه هسته اي ايران در صورت اجرا خود اقدامي "تحريک آميز" خواهد بود که منجر به گسترش دامنه منازعه تا سرحد آغاز جنگي احتمالي خواهد شد. در اين ميان اين دو کارشناس با استناد به نظر "جفري وايت" تحليلگر مسائل نظامي مدعي شده اند که تجاوز نظامي احتمالي عليه تاسيسات هسته اي ايران صرفا به مدت دو تا نهايتا سه سال برنامه هسته اي ايران را به تعويق خواهد انداخت. اين نظر نزديک به اظهارنظر اخير گروه موسوم به "پروژه ايران" در مورد برنامه هسته اي ايران است. گروهي که از جمعي از ديپلمات هاي برجسته پيشين آمريکايي در حوزه سياست خارجي تشکيل شده است و کارشناسان امور ديگر نيز با آن همکاري دارند. اين گروه معتقد است که استفاده از قوه قهريه عليه برنامه هسته اي  ايران تنها به وخيم تر شدن وضعيت خواهد انجاميد.  متاسفانه راس عليرغم سابقه اجرايي در دستگاه سياست خارجي آمريکا و بعنوان مشاور پيشين دولت اوباما به همراه ماکوفسکي هيچ گونه توجهي به احتمال بدتر شدن اوضاع در صورت در پيش گرفتن توصيه هاي آنان توسط دولت آمريکا ندارند." 

وي در ادامه مي افزايد "حمله نظامي آمريکا عليه ايران به ضرر خود آمريکايي ها خواهد بود. اعتماد سازي متقابل ميان دو طرف گامي موثر براي رسيدن به توافقي جامع خواهد بود چرا که متاسفانه اکنون کمترين ميزان اعتماد ميان طرفين وجود دارد." 

نويسنده مقاله با اذعان به تضاد کانون هاي تصميم گيري در آمريکا و مواضع متناقض و مغشوش آنان در قبال برنامه هسته اي کشورمان مي افزايد "راس و ماکوفسکي اظهار داشته اند که در صورت تعامل ايران و آمريکا بر سر برنامه هسته اي ايران امکان کاهش تحريم هاي ضد ايراني وجود خواهد داشت. با اين حال شواهد چيز ديگري را نشان مي دهند چرا که در آمريکا کانون هاي مختلف تصميم گيري نظرات متفاوتي را در قبال برنامه هسته اي ايران و چگونگي مواجهه با آن اظهار مي دارند.

 کنگره و قانونگذاران اکثرا جمهوريخواه آمريکايي هم اکنون طرحي ضد ايراني را تهيه کرده اند که در آن از دولت اوباما خواستار افزايش تحريم هاي ضد ايراني شده اند. در مجموع چنين اقداماتي در مخالفت با ادامه روند ديپلماسي کشورهاي غربي با ايران است. در چنين فضايي واشنگتن قادر نخواهد بود نظر ايرانيان را جلب نمايند.

دنيس راس در اين مقاله اظهار داشته است "ضرب الاجل يک خيابان دو طرفه است." با اين حال بايستي اين پرسش را مطرح کرد که آيا دولت اوباما قادر خواهد بود از تصميمات کنگره آمريکا سرپيچي نمايد (؟) احتمالا نه. طرح جديد نمايندگان کنگره تهديدي براي ادامه روند ديپلماسي با ايران خواهد بود با اين حال اوباما تاکنوني اقدامي عملي را انجام نداده است." 

نويسنده در نهايت با ابراز نگراني هاي بيهوده مقامات آمريکايي در مورد برنامه هسته اي کشورمان مي افزايد "وضعيت موجود روابط آمريکا و ايران وضعيتي مطلوب نيست. بايد گفت که ايران طبق موازين آژانس انرژي اتمي حرکت کرده و "خط قرمزي" را رد نکرده است. ايران همچنين بمب هسته اي در اختيار ندارد. در نتيجه توصيه پژوهشگران مرکز مطالعات "واشنگتن" به دولت اوباما در مورد اتخاذ مشي افراطي تر نتيجه اي معکوس در بر خواهد داشت. بايد به جمهوري اسلامي ايران امتيازات بيشتري ارايه داد." 

برچسب ها: آمریکا ، ایران ، دیپلماسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار