معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان گفت: حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان ها از جمله اهداف مهم قوه قضاییه است که قضات باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، بابایی افزود: امروزه جرم به یک تهدید برای جوامع بشری تبدیل شده و در این راستا معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با همکاری تمام دستگاه های مربوطه، در زمینه سلامت اجتماعی فعالیت های خوبی را انجام داده است.
وی به راه اندازی مراکز درمانی ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: این امر کمک قابل توجهی در جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی همچون ایدز، هپاتیت و کاهش جرائم خرد خواهد کرد.
بابایی گفت: قطع رابطه قاچاقچیان مواد مخدر با افراد مصرف کننده و ایجاد برقراری امنیت بیشتر در استان از دیگر آثار مثبت راه اندازی مراکز ترک اعتیاد است.
وی حبس زدایی را یک تکلیف دینی، عقلانی و قانونی برای قضات برشمرد و گفت: همه مکلف هستند به قوه قضائیه در اجرای این سیاست، کمک کنند.
بابایی خاطر نشان کرد: کاهش عناوین مجرمانه و کاهش صدور احکام حبس از جمله راهکارهای کاهش جمعیت زندان ها خواهد بود.
وی با بیان اینکه رعایت حقوق شهروندی و ارایهی خدمات مطلوب به مردم با همت و پشتکار همه مسوولین مثمرثمر خواهد بود، گفت: رسیدن به این مهم نیازمند تلاش بیش از پیش دست اندرکاران امور قضایی است.
وی گفت: قضات نقش بسیار پررنگی درکاهش جمعیت کیفری دارند و با صدور بیش از اندازه حکم حبس از سوی آنان، کم کم این رای به یک رفتار قضایی تبدیل می شود که موجب افزایش جمعیت کیفری می شود.
وی در ادامه برگزاری دوره های آموزشی و باز آموزی برای قضات در حوزه های تخصصی را بسیار ضروری دانست و گفت: مطالب جدید ارائه شده در کارگاه ها می تواند در صدور حکم قضات موثر باشد.
وی با اشاره به اینکه در این کارگاه ها اهمیت کاهش جمعیت کیفری و بهره گیری از ظرفیت قانون جدید مجازات اسلامی برای کاهش جمعیت زندان ها بررسی می شود گفت: برگزاری چنین کارگاه های علمی و آموزشی جهت به روز کردن اطلاعات قضات و مسوولین قضایی هر چند وقت یک بار لازم و ضروری است.
بابایی افزود: قضات علاوه بر اینکه موظف به صدور حکم منصفانه برای مجرمین و محکومان قضایی هستند باید آنها را جهت شرکت در کلاس های قرآنی و برنامه های فرهنگی ترغیب نمایند.
وی اثر بخشی برنامه های فرهنگی که با نظارت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان اجرا می شود را مهم دانست و گفت: این برنامه ها موجب کاهش جمعیت کیفری در زندان ها می شود.
بابایی در بخش دیگری از سخنانش از راه اندازی مجمع خیرین و بنیاد صیانت از خانواده خبر داد و افزود: با پشتیبانی این مجمع از خانواده های زندانیان حمایت می شود.
به گفته وی با همت این مجمع و بنیاد صیانت از خانواده تعداد 150 خانوار از زندانیان تحت پوشش قرار گرفته اند.
وی افزود: در همین راستا فرزندان زندانیان جهت شرکت در کلاس های آموزشی و فرهنگی به موسسات مختلف معرفی می شوند تا به صورت رایگان از خدمات آنها بهره مند شوند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.