سعید جلیلی: باور ما این است که اگر می‌خواهیم در زمینه‌های دیگر پیشرفت داشته باشیم باید مبتنی بر گفتمان دینی و اندیشه اسلام ناب باشد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران سعید جلیلی کاندیدای یازدهیم دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در نخستین همایش بانوان حامی خود که در تالار تفاهم برگزار شد، اظهار داشت: ایمان و عمل صالح دو مقوله‌ای است که قرآن کریم آن را برای رسیدن به حیات طیبه شرط می‌کند.
 
جلیلی ادامه داد: قرآن به صراحت بیان می‌فرماید که در اینجا چه زن و چه مرد هرکدام این دو عامل را در کنار هم قرار بدهد، به این حیات دوست داشتنی خواهند رسید.

وی تصریح کرد: یکی از بحث‌هایی که بنده در مواضع انتخاباتی‌ام دنبال می‌کنم این است که باید ساختار اجرایی دولت زمینه‌ای را فراهم کند تا ظرفیت‌ها آزاد شود.

جلیلی با بیان اینکه باید ظرفیت‌های آزاد شده را از دو عامل انحراف و انفعال مصون نگه داریم ادامه داد: به هر اندازه که نظام اسلامی در این عرصه موفق باشد به همان نسبت نیز ظرفیت‌ها آزاد تر خواهد شد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر از یک تمدن اسلامی صحبت می‌کنیم، این تمدن دارای دو بخش است ادامه داد: یک بخش مهم تمدن اسلامی مقوله نرم افزاری است.

وی ادامه داد:  باور ما این است که اگر می‌خواهیم در زمینه‌های دیگر پیشرفت داشته باشیم باید مبتنی بر گفتمان دینی و اندیشه اسلام ناب باشد.

جلیلی ادامه داد:  گفتمان اسلام ناب تنها گفتمانی است که می‌تواند پیشرفت و تعالی را داشته باشد و اگر کسانی در مقام انکار این گفتمان عمل کنند آنچه که آنان رقم می‌زنند برای ما تعالی مطلوب و پیشرفت نخواهد داشت.

جلیلی در این باره به بیان مثالی پرداخت و گفت: ما معتقد هستیم اگر مقاومت کردیم، این مقاومت توانسته برای ما پیشرفت بیاورد و باید الگوی مقاومت خودمان را بشناسیم و بدانیم چرا مقاومت ما توانسته پیشرفت در پی داشته باشد؟

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما می بینید که بسیاری از مقاومت‌های جهان یا نتوانستند به مقاومت خود ادامه دهند و یا اینکه فقط مقاومت کردند و پیشرفتی نداشتند، اما ما ادعا می‌کنیم که مقاومت کردیم و ایستادیم و پیشرفت هم داشته‌ایم و بنابراین باید این الگوی مقاومت تبیین شود.

وی افزود: مقاومت فرهنگی زیربنای مقاومت ما در عرصه‌های مختلف بوده است و توانسته ما را در عرصه‌های مختلف قوتی بدهد که هم مقاومت کنیم و هم پیشرفت داشته باشیم بنابراین اینجاست که تفاوت دیدگاه ما در این گفتمان با سایر گفتمان‌ها مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی که از یک اندیشه و دیدگاه صحبت می‌کنیم مولفه‌های خاص خود را دارد و مفاهیم در این پارادایم متناسب با آن تعریف می‌شوند.

وی افزود: تفاوت‌ها در گفتمان‌های مختلف موجب می‌شود تا در نتایج هم با هم متفاوت باشند و حرفهای خاص خود را بگویند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای روشن‌تر شدن این مسئله مثالی می‌زنیم ادامه داد: مکاتب و نگاه‌های سیاسی مختلفی وجود دارد و این مکاتب هنگامی که با مکتب دیگر به تفاوت‌هایی می‌رسند نمی‌توانند در نتایج با هم مشترک باشند.

وی تصریح کرد: دیدگاه‌های مختلفی نسبت به حضور زنان در جامعه وجود دارد و این جاست که دو نگاه متفاوت شکل می گیرد و طبیعتا نمی تواند نتایج مشتر ک داشته باشد.

جلیلی گفت: آنها یکی از بحث‌هایی که مطرح می کنند این است که می‌گویند براساس فرد در جامعه نظر می‌دهند در صورتی که در نگاه اسلام واحد فرد نیست بلکه اصالت دادن به خانواده است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به اندیشه غربی درباره حضور زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: در اندیشه غربی یکی از بحث‌هایی که مطرح می‌کنند این است که در نگاه به هزینه‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند و چون زنان هم نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند نمی‌توانند نسبت به نیروی کار آنان بی‌تفاوت باشند.

وی افزود: براین مبنا ساختار سازی کرده و قوانینی را تثبیت کرده‌ام و برایشان تفاوتی نمی‌کند که خانواده شکل بگیرد یا نگیرد. بنابراین نگاه آنان به ازدواج پدر و ماردر و غیره متفاوت می‎شود.

وی به دیدگاه اسلام ناب درباره حضور زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: در دیدگاه اسلامی کوچکترین واحد خانواده است و هنگامی که براین مبنا تصمیم سازی می شود نگاه متفاوتی شکل می‌گیرد؛ ما به هویت اصلی زن در بودن و نقشی که می‌تواند در این عرصه ایفا کند نگاه می‌کنیم نه اینکه می‎تواند چه نقشی در عرصه اقتصادی و بازار سرمایه داشته باشد.

وی با بیان اینکه مقاومت فرهنگی را زن در خانواده شکل می‌دهدادامه داد: هنگامی که این اتفاق افتاد بسیاری از ظرفیت‌ها آزاد می‌شود.

جلیلی به نقش مهم و غیرقابل انکار زنان در عرصه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: نقش ارزشمند زنان ما در دفاع مقدس ضمن اینکه یک حضور پررنگ بود اما حضور غربی نبود.

وی تأکید کرد: ما نباید در زمینه حضور زن در جامعه متهم باشیم، بلکه باید مدعی هم باشیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: جبهه استکبار نگاه تحقیرآمیز به زنان دارد و شأن و کرامت آنان را در حد ابزار پایین می‌آورد.

جلیلی تأکید کرد: هر فردی که منتخب مردم می‌شود باید متناسب با اندیشه الهی که به جایگاه زنان وجود دارد برنامه‌ریزی های دقیقی را انجام بدهد تا از این ظرفیت در جهت اعتلای هرچه بیشتر خانواده استفاده شود.

وی اظهار داشت: باید بتوانیم و جایگاه زنان را متناسب با نگاه انقلابی و اسلامی تعریف کنیم و امیدواریم دولت آینده این مطالبه رهبری و این نگاه ناب اسلام و امام خمینی (ره) را در زمینه ساختارسازی و ارائه یک الگوی موفق عمل کنند.

جلیلی تأکید کرد: خواهشم این است که حتما به دولت آینده کمک کنید که ما بعد از این دوره وارد دوره تمدن اسلامی شویم و یکی از مهمترین بخش‌های آن این است که در زمینه اقتصادی و سیاست خارجی بر مبنای الگوی خودمان کار می‌کنیم باید به صورت مشخص‌تر در حوزه فعالیت‌های اجتماعی سیاسی مطالعات منسجمی را انجام بدهیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: جلیلی ، زنان ، حامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار