"حسين موسويان" سفير پيشين کشورمان در آلمان و مذاکره کننده ارشد پيشين هسته اي ايران اخير مهمان دانشگاه "يو سي ارواين" در کاليفرنيا بود. وي با حضور در جمع اساتيد دانشگاهي بر ماهيت "صلح آميز" برنامه هسته اي کشورمان تاکيد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری نيو يونيورسيتي ؛   موسويان در جريان برگزاري کنفرانسي در اين دانشگاه با تاکيد بر ماهيت "صلح آميز" برنامه هسته اي کشورمان افزوده است "ايران سلاح هسته اي ندارد. حتي دستگاههاي امنيتي رژيم صهيونيستي نيز به اين موضوع اذعان کرده اند."

مذاکره کننده ارشد پيشين کشورمان در حوزه هسته اي در ادامه از تمرکز بيش از حد و بي مورد دولت آمريکا و رژيم صهيونيستي بر برنامه هسته اي کشورمان انتقاد کرد. وي در اين باره خاطر نشان ساخت کشورهايي چون آمريکا، انگليس، فرانسه و رژيم صهيونيستي در حالي از برنامه هسته اي ايران ابراز نگراني مي کنند که خود بزرگترين دارندگان سلاح هسته اي در جهان هستند در حالي که جمهوري اسلامي ايران سلاح هسته اي ندارد." 

وي همچنين به ماهيت "صلح آميز" برنامه هسته اي کشورمان و استفاده از آن براي اهداف پزشکي و درماني اشاره کرد و در اين باره خاطر نشان ساخت که ايران قصد ساخت سلاح هسته اي را ندارد و در راستاي توليد برق قصد بهره برداري از اين انرژي را دارد." 

موسويان همچنين با انتقاد از خصومت دولت آمريکا با ملت ايران به علت "سياسي" اظهار داشت که اين مسئله تنها ناشي از عداوت سياسي آمريکاست و در اين باره افزود "در صورتيکه به تحريم هاي يکجانبه وضع شده از سوي قانونگذاران کنگره آمريکا عليه ايران بنگريد خواهيد ديد که اين تحريم ها صرفا بدليل برنامه هسته اي نيست بلکه قانونگذاران آمريکايي با مقاصد سياسي بهانه هايي در مورد موضوعات حقوق بشري و غيره را نيز مطرح ساخته اند. دولت آمريکا برنامه هسته اي ايران را توجيهي براي اقدامات خود قرار داده است و نشان داده که خواستار رفع تحريم هاي ضد ايراني نيست." 

موسويان اشاره مي کند که رفتار خصمانه دولت آمريکا در قبال کشورمان از زمان پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي تا به امروز ادامه داشته است. وي در اين باره خاطر نشان کرده است "در سالهاي اول انقلاب ايران برنامه هسته اي اش را فعال نکرده بود. ما در آن زمان غني سازي انجام نمي داديم. اما آمريکا از آن زمان عليه ايران تحريم اعمال کرده بود."  

موسويان با اشاره به حمايت دولت آمريکا از رژيم پهلوي و معيارهاي دوگانه آن کشور در قبال ايران اشاره مي کند که آمريکايي پيش از پيروزي انقلاب از برنامه هسته اي در دوران شاه حمايت مي کردند چرا که وي متحد و گوش به فرمان آنان بود اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي تحريم هاي همه جانبه اي را عليه ايران وضع کردند و تا امروز اين رويه را ادامه داده اند. با اين حال موسويان تاکيد کرد که سياست تحريم سياستي شکست خورده است و ايران عليرغم تحريم هاي وضع شده از سوي آمريکا و کشورهاي غربي به پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي در عرصه فناوري هسته اي دست يافته است.

موسويان در ادامه اين نشست تاکيد کرد که ايران از سال 2000 ميلادي تا اواسط سالهاي آن دهه بيشترين فرصت را براي کشورهاي غربي فراهم نمود تا به مسير صحيح در مذاکرات هسته اي بازگردند فرصتي که کمتر کشوري فراهم ساخته بود. موسويان همچنين به عضويت کشورمان در پيمان منع گسترش سلاح هاي کشتار جمعي (ان پي تي) اشاره مي کند و مي افزايد "ما (جمهوري اسلامي ايران) در پروتکل الحاقي ان پي تي عضويت داريم. اين در حاليست که کمتر کشوري در جهان حاضر به پيوستن به اين پروتکل شده است. اين موضوع نشان دهنده شفافيت و صداقت ايران در پيگيري برنامه هسته اي اش مي باشد." 

موسويان در پايان خطاب به حضار اظهار داشت که اعمال فشار بر ايران بي نتيجه است و آمريکايي ها بايد راه عامل با ايران را در پيش گيرند. وي با تاکيد بر حق مسلم هسته اي کشورمان اظهار داشت که ايران در ميان کشورهاي ديگر جهان استثنا نيست و همانند هر کشوري حق دسترسي به انرژي صلح آميز هسته اي را دارد. وي اين پرسش را مطرح ساخت که چرا دولت آمريکا در مورد تاسيسات هسته اي کشورهايي چون برزيل و ژاپن از خود نگراني نشان نمي دهد اما در مورد برنامه هسته اي ايران ابراز نگراني مي کند (؟) وي در اين باره افزود "هر کشوري در جهان حق غني سازي اورانيوم را ندارد. آلمان، ژاپن، برزيل و آرژانتين همگي از اين حق برخوردارند. در نتيجه دسترسي به اين قابليت امري قانوني است." 

برچسب ها: موسویان ، ایران ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار