"مايکل شانک" و "کتي زاگر" در مقاله اي تحت عنوان "تنها راه بسوي سوريه" اظهار میکنند که تنها راه حل بحران سوريه مشارکت فعالانه آمريکا و کشورهاي غربي در تعامل با جمهوری اسلامی ایران است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه فاکس نيوز ؛ نويسندگان مقاله با اشاره به مقدمات برگزاري کنفرانس "ژنو 2" براي رفع بحران سوريه مي افزايند "ديپلماسي آمريکا – روسيه در نهايت منجر به حصول توافق در مورد برگزاري کنفرانس "ژنو 2" شد. "جان کري" وزير امور خارجه آمريکا و "سرگئي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه در نهايت بر سر آغاز مذاکرات صلح با يکديگر به توافق رسيدند. در صورتي که همه چيز طبق برنامه پيش رود قرار است کنفرانس صلح ژنو ماه آينده با حضور نمايندگاني از دولت سوريه و معارضين سوري برگزار شود تا طرفين به آتش بس دست يابند." 

نويسندگان مقاله در ادامه اذعان مي کنند که مداخله نظامي خارجي عليه سوريه صرفا باعث تشديد و تعميق بحران جاري در آن کشور خواهد شد و در اين باره مي افزايند "دولت آمريکا باید با دولت سوريه رابطه ديپلماتيک داشته باشد تا از اين طريق به رفع بحران سوريه کمک نمايد. عليرغم آنکه بسياري از نمايندگان مدعي هستند، مداخله مستقيم نظامي عليه سوريه راه حل رفع بحران در آن کشور نخواهد بود. هدف کنفرانس "ژنو 2" نيز دستيابي به تعامل و تفاهم ميان طرفين مختلف درگير در سوريه به منظور جلوگيري از تحقق سناريوي نظامي است.

 "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا چراغ سبزي به "جان کري" وزير امور خارجه آن کشور براي برقراري مذاکرات ديپلماتيک نشان داده است. اين بدان معناست که دولت آمريکا ناگزیر است با ايران، روسيه، لبنان، روسيه، ترکيه و عراق بر سر بحران سوريه و يافتن راهکاري سياسي به منظور رفع بحران در آن کشور همکاري نمايد." 

نويسنده در ادامه با توصيه به دولت اوباما در مورد بحران سوريه اذعان مي کند که جمهوري اسلامي ايران نقشي بسيار اساسي در رفع بحران در آن کشور دارد و در اين باره مي افزايد "در مورد رفع بحران سوريه دولت آمريکا توجه داشته باشد که حضور ايران در روند مذاکرات صلح سوريه ضروري است.  ايران تاثيري کليدي بر دولت سوريه دارد و مي تواند نقش مهمي در متقاعد ساختن دولت "بشار اسد" رييس جمهور سوريه به در پيش گرفتن روندي تعاملي با معارضين سوري ايفا نمايد. ايران و نقش آن در مسئله سوريه به اندازه دولت روسيه است و تعامل با آن کشور مي تواند راهگشا باشد. دومين نکته آنست که آمريکايي ها باید در حمايت از روند مذاکرات ديپلماتيک پيرامون بحران سوريه فعال باشند." 

نويسندگان مقاله با انتقاد از مواضع افراطي سناتورها و نمايندگان جمهوريخواه آمريکايي در قبال بحران سوريه مي افزايند "در اين ميان اظهارنظرهاي "جان مک کين" و سناتورهايي از اين دست که خواستار تسليح بيشتر تروريست هاي سوري هستند به ضرر روند مذاکرات سياسي و ديپلماتيک پيرامون بحران سوريه است." 

نويسندگان مقاله در بخش پاياني اين مقاله به دولت آمريکا در مورد هرگونه مداخله نظامي در سوريه هشدار مي دهند و مي افزايند "هرگونه مداخله نظامي از سوي دولت آمريکا با پيش زمينه اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوريه، حمله نيروهاي زميني آمريکايي عليه سوريه و يا تسليح تروريست هاي سوري بي شک به گسترش دامنه بحران و خشونت در سوريه مي انجامد. گسترش دامنه بحران در سوريه مي تواند باعث بي ثباتي کل منطقه شود و در نتيجه موفقيت ديپلماسي را کاهش مي دهد. همانگونه که "رابرت گيتس" وزير دفاع پيشين آمريکا اظهار داشته بود اعمال منطقه پرواز ممنوع از نظر فني نوعي اعلام جنگ محسوب مي شود. با اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوريه بمباران سامانه دفاع موشکي سوريه توسط آمريکا اغاز مي شود و از اين نظر دامنه بحران گسترش مي يابد." 

نويسندگان مقاله در پايان مي افزايند "تنها راه حل بحران سوريه مشارکت فعالانه تمامي طرفين از جمله آمريکا و روسيه و جمهوري اسلامي ايران با يکديگر است. همچنين فعاليت هاي فرستاده بعدي سازمان ملل متحد در امور سوريه نيز مي بايستي ادامه يابد. هر گزينه ديگري غير از اين باعث افزايش دامنه بحران در سوريه و گسترش خشونت ها در آن کشور مي شود. تنها راهکار قابل اطمينان مذاکره و پيشبرد گام به گام آن است. تنها در اين صورت است که سوريه به آرامش و ثبات دست خواهد يافت." 

برچسب ها: سوریه ، بحران ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار