خبرگزاري "شينهوا" با انتشار گزارشي تحت عنوان "غرب خواستار اعمال فشار بر دولت سوريه پيش از برگزاري کنفرانس سوريه است" با انتقاد از تصميم اخير اتحاديه در لغو ممنوعيت ارسال اسلحه براي تروريست هاي سوري اين اقدام را تلاشي از سوي کشورهاي غربي براي کارشکني در روند برگزاري کنفرانس "ژنو 2" دانسته اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شينهوا ؛ خبرگزاري دولتي چين در ادامه مي افزايد "تصميم اخير اتحاديه اروپا مبني بر لغو ممنوعيت ارسال اسلحه براي تروريست هاي سوري به منظور وارد آوردن فشار بر دولت "بشار اسد" رييس جمهور سوريه انجام شده است. کشورهاي اروپايي با اين تصميم قصد دارند تا شکاف ميان دولت سوريه و معارضين سوري را پيش از انجام کنفرانس "ژنو 2" افزايش دهند.

اين تصميم ار سوي اتحاديه اروپا در روز دوشنبه و پس از آن گرفته شد که فرانسه و انگليس مصرانه خواستار لغو ممنوعيت ارسال اسلحه براي تروريست هاي سوري بودند. "ويليام هيگ" نيز در اين باره عصر روز دوشنبه افزود "اين تصميم از سوي اتحاديه اروپا اتخاذ شد. دولت انگليس خواستار چنين موضع گيري اي از سوي کشورهاي اروپايي بود. وي در مورد ارسال اسلحه براي تروريست هاي سوري نيز مدعي شد که دولت انگليس هنوز تصميمي قطعي براي ارسال فوري اسلحه به تروريست هاي سوري ندارد." 

خبرگزاري شينهوا در ادامه مي افزايد "اتحاديه اروپا با اين تصميم نشان داد که مي خواهد بر دولت اسد فشار بياورد تا در مقابل تروريست هاي سوري تسليم شود. با اين حال اروپايي ها بايد بدانند که تصميم اخير آنان تاثيري بر آغاز کنفرانس "ژنو 2" نخواهد گذاشت. اين کنفرانس قرار است هفته آينده برگزار شود و دولت آمريکا و روسيه نيز حمايت خود از برگزاري آن را اعلام کرده اند." 

خبرگزاري شينهوا در ادامه با "وئام وهاب" کارشناس لبناني مسائل خاورميانه مصاحبه کرده است. وي با انتقاد از تصميم اخير اتحاديه اروپا افزوده است "اروپايي ها با اقدام اخير خود حمايت علني خود از "تروريست" هاي سوري را نشان دادند. آنان اميدوارند که تروريست ها بتوانند کاري از پيش برند چرا که مي بينند ارتش سوريه موفقيت هاي زيادي را در نبرد با آنان بدست آورده است." 

شينهوا در ادامه مي نويسد "وزارت امور خارجه سوريه نيز از تصميم اخير اتحاديه اروپا شديدا انتقاد کرد و آن را آسيب رسان به روند تلاش هاي بين المللي به منظور رفع بحران سوريه از طريق راهکارهاي سياسي دانست. در ادامه بيانيه وزرات امور خارجه سوريه که از طريق خبرگزاري دولتي سوريه (سانا) منتشر شده آمده است "عليرغم تحريم هاي اقفتصادي اعمال شده از سوي کشورهاي اروپايي عليه ملت سوريه، اتحاديه اروپا با لغو ممنوعيت ارسال اسلحه براي تروريست هاي سوري نشان داد که در اين باره که ادعا مي کند نگراني مردم سوريه و جان آنان است دروغ مي گويند. فرانسه و انگليس نشان دادند که تا چه اندازه از نظر سياسي "رياکارانه" عمل مي کنند."

 همچنين مسکو نيز با انتقاد از تصميم اخير اتحاديه اروپا اظهار داشت که اين تصميم تاثيري منفي بر روي روند برگزاري کنفرانس "ژنو 2" خواهد گذاشت. ريابکوف معاون وزير امور خارجه روسيه روز سه شنبه اين تصميم را نقض اشکار حقوق بين الملل دانست. وي همچنين خاطر نشان کرد که ارسال سلاح از روسيه به سوريه اقدامي در جهت جلوگيري از حمله نظامي کشورهاي غربي عليه سوريه است.

 ريابکوف همچنين اظهار داشت که در ميان صفوف معارضين سوري اختلافات بسياري وجود دارد. هفته گذشته نيز "بشار اسد" رييس جمهور سوريه اظهار از برگزاري اين کنفرانس که به ابتکار آمريکا و روسيه برگزار خواهد شد استقبال کرد و اظهار داشت که راه حل رفع بحران سوريه تنها از طريق ديپلماتيک و سياسي امکان پذير خواهد بود. وي در مصاحبه با خبرگزاري دولتي سوريه (سانا) افزود "ما از راهکار ارايه شده توسط آمريکايي ها و روس ها استقبال مي کنيم و اميدواريم که اين موضوع بتواند به رفع بحران سوريه بيانجامد." 

شينهوا در انتها مي افزايد "اقدام اتحاديه اروپا در لغو ممنوعيت ارسال اسلحه براي تروريست هاي سوري خطري عمده در مسير برگزاري کنفرانس "ژنو 2" محسوب مي شود." 

برچسب ها: چین ، تروریست ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار