هیات مدیره باشگاه تراکتورسازی پس از جلسات فراوان مجید جلالی سرمربی سابق فولاد خوزستان را به عنوان سرمربی انتخاب کرد تا این مربی، بیستمین مربی تاریخ فوتبال این باشگاه لقب بگیرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، باشگاه تراکتورسازی در سال 1349 و با حمایت کارخانه تراکتورسازی در تبریز تاسیس و فعالیت های ورزشی خود را آغاز کرد.

این باشگاه در ابتدای راه با هدایت محمد بیاتی وارد رقابت های فوتبال شد و این مربی به مدت پنج فصل این تیم را در رقابت ها زیر نظر گرفت.

تراکتورسازی در فصل 51 -50 و به مدت سه فصل و با سرمربیگری حسین فکری در رقابت های دسته دو حضور یافت تا اینکه در سال 54 موفق به کسب عنوان قهرمانی در این دسته و صعود به لیگ تخت جمشید شد.

اما این موفقیت تراکتورسازی دیری نپایید و این تیم در همان سال به لیگ دسته دو افتاد.

این تیم در فصل 55 -54 با کسب عنوان دومی رقابت های دسته دو باردیگر به لیگ تخت جمشید صعود کرد و فکری در یک فصل با این تیم در این رقابت ها به عنوان پنجمی رسید و فصل بعدی این رقابت ها ناتمام ماند.

تیم تراکتورسازی تبریز در سال های 67 تا 68 با هدایت مهابادی در لیگ قدس به عنوان چهارم در فصل 69-68 رسید. واسیلی گوجا اولین مربی خارجی تراکتورسازی از زمان تاسیس این تیم بود که با آمدن وی به این تیم در اوایل دهه هفتاد، تحولات زیادی در تیم صورت گرفت و این تیم با این مربی رومانیایی موفقیت های بزرگی در آن زمان کسب کرد.

این تیم با این مربی خارجی در بین سال 70 تا 76 به سومی در لیگ دسته اول، حضور در فینال بازی های حذفی، سقوط به دسته دو و صعود مجدد به لیگ یک را تجربه کرد و در این زمان بود که ستاره های فوتبال تبریز در عرصه ملی درخشیدند و پای آنها در دیگر باشگاه های داخلی و تیم ملی باز شد.

به دنبال واسیلی گوجا، محمد حسین ضیایی سرمربی تراکتورسازی شد و با این تیم در رقابت های لیگ یک به عنوان نهم دست یافت و پس از وی در سال 77 ˈبوریس تیبیلوفˈ هدایت این تیم را پذیرفت و با این تیم به عنوانی بهتر از یازدهم در لیگ دسته اول دست نیافت تا اینکه محمد حسین ضیایی برای دومین بار هدایت تراکتورسازی را عهده دار شود و تراکتورسازی را به عنوان ششم فصل 79-78 لیگ یک برساند.

رضا وطن خواه در آخرین دوره رقابت های لیگ یک هدایت تراکتورسازی را پذیرفت و با این تیم به عنوان دوازدهمی دست یافت و از فصل 81-80 فصل اول رقابت های لیگ برتر که تراکتورسازی تبریز هم در آن حضور داشت برگزار شد.

در اولین دوره این رقابت ها که با حضور 14 تیم برگزار شد، رضا وطن خواه و محمود یاوری هدایت تراکتورسازی را در دو مقطع زمانی متفاوت برعهده گرفتند و با قرارگرفتن در انتهای جدول رده بندی و حذف از این رقابت ها، تراکتورسازی از حضور در سطح اول فوتبال کشور بازماند و در رقابت های لیگ یک به حیات خود ادامه داد.

احد شیخ لاری، واسیلی گوجا، حمید علیدوستی، محمد حسین ضیایی، ارنست میدن دورپ، فرشاد پیوس و فراز کمالوند مربیانی بودند که در بین سال های 81 تا 88 سرمربی تراکتورسازی شدند و در این میان ˈفراز کمالوندˈ کارنامه موفق تری نسبت به دیگران از خود ارایه کرد و پس از هفت سال، این تیم تبریزی را دوباره لیگ برتری و با این تیم به مدت دو فصل در لیگ برتر مربیگری کرد.

کسب عناوین هفتم و پنجم، کارنامه عملکرد کمالوند با تراکتورسازی در لیگ برتر بود.

تراکتورسازی در فصل یازدهم لیگ برتر، امیر قلعه نویی را بر سرکار آورد و با این مربی به عنوان نایب قهرمانی که در سابقه باشگاه بی سابقه بود، دست یافت و برای اولین بار جواز حضور در بازی های جام قهرمانان باشگاه های آسیا را به دست آورد.

این تیم در فصل دوازدهم و با سرمربیگری تونی اولیویرا پرتغالی نیز این عنوان را تکرار کرد اما در دو هفته مانده به پایان فصل، به کار این مربی پایان داده شد و حسن آذرنیا به طور موقت بر سر تیم قرار گرفت.

تراکتورسازی برای فصل سیزدهم و برای آنکه در این فصل حداقل به یک جام دست یابد بلافاصله پس از اتمام رقابت های لیگ دوازدهم، دست به کار شد و با کنار گذاشتن جعفری و آوردن زینی زاده، با گزینه های مختلفی وارد مذاکره شد که در نهایت با مجید جلالی به توافق رسید.

جلالی که بیستمین مربی تاریخ فوتبال تراکتورسازی است با قبول سرمربیگری این تیم، وظیفه سنگینی را برعهده گرفته و باید به خوبی از عهده این مسوولیت برآید.

برآورده کردن انتظارات و آرزوهای هواداران این تیم که دست یافتن به یک جام قهرمانی یکی از آنهاست وظیفه سنگینی است و جلالی باید تلاش کند با ارایه عملکردی خوب از خود، عمر مربیگری اش در این تیم را طولانی کند/س

 

برچسب ها: فوتبال ، تراکتور ، سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.