استان فارس در وقوع زمین لرزه های شش تا هفت ریشتری مقام چهارم کشور را دارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، رییس مرکز لرزه نگاری کشور گفت: استان هایی که تا کنون زمین لرزه های شش تا هفت ریشتری در آنها رخ داده به ترتیب استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس است.

رییس مرکز لرزه نگاری کشور بیان کرد : بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز لرزه نگاری کشور، تنها در سال گذشته 555 زمین لرزه در فارس رخ داد که بزرگ ترین آنها در ماه های خرداد و مهرماه به بزرگی 4 و 9 دهم ریشتر در حوالی شیراز بود.

نوربخش میرزایی در خصوص قرار گرفتن شهر شیراز بر روی گسل و همچنین تعداد وقوع زمین لرزه های استان فارس گفت: در سال گذشته بیش از 500 مرتبه، مناطق مختلف فارس لرزید که در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران آماری بالغ بر555 زمین لرزه برای این استان به ثبت رسید و بر اساس مطالعات صورت گرفته این نشان می دهد که شیراز و برخی مناطق استان فارس بر روی خط گسل قرار گرفته اند.

رییس مرکز لرزه نگاری کشور در خصوص تعداد گسل های موجود در شهر شیراز و استان فارس و همچنین در مورد مقاوم بودن سازه های شهری در برابر زمین لرزه چند ریشتری، بیان کرد: به اعتقاد من باید در بحث زلزله بسیاری از واقعیت ها را به مردم گفت و متذکر شد که در هر لحظه امکان وقوع زلزله وجود دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اطلاع رسانی ها در این زمینه مناسب نیست افزود : مهمتر از این موضوع اینکه تا کنون مطالعات دقیقی در این رابطه صورت نگرفته و مسؤولین در استان ها بخصوص در فارس هیچ گاه نظر قطعی کارشناسان را در ساخت و سازهای شهری جویا نمی شوند و این امر باعث می شود تنها با وقوع زلزله پنج تا شش ریشتری در بعضی از شهرهای استان خساراتی وارد شود.

رییس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با ابراز نگرانی از اطلاعات کم بعضی افراد در خصوص مقابله با حوادث طبیعی مانند زلزله گفت: آموزش ها در این زمینه بسیار ناچیز است ، دو پهنه لرزه خیز جهانی وجود دارد که شامل آلپ و هیمالیا است و ایران در مرکز این پهنه قرار گرفته است.

میرزایی ادامه داد: ایران سه الگوی لرزه خیز دارد که یکی از آنها زاگرس است ، ویژگی این پهنه پر تعداد بودن زمین لرزه ها است، بررسی داده های آماری بیانگر این است که بیش از 50 درصد زلزله های کشور در مناطق قرارگرفته در مسیر رشته کوه زاگرس رخ می دهد.

وی افزود: دستگاه های مسؤول در استان ها مانند استان فارس با بهره گیری از نظر کارشناسان مراکز لرزه نگاری از آنان بخواهند مطالعات دقیق و نقشه کامل تحت عنوان ریز پهنه و گسل های موجود فارس را تهیه و ارائه دهند تا افراد در هنگام ساخت و ساز با اطلاع کامل و با رعایت کردن حریم های گسل، اقدامات ساخت و ساز خود را انجام دهند./س

برچسب ها: فارس ، چهارم ، زمین ، لرزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.