برخورداری از سرپناه به عنوان ضروری ترین نیاز انسانی سبب شده تهیه مسکن یکی از مهمترین دغدغه های عموم مردم بوده و در اولویت اول سبد خانوار قرار گیرد، اما ضعف اهرمهای نظارتی و بی توجهی به قوانین نظام مهندسی ساختمان موجب شده، شهروندان اردبیلی در سالهای اخیر شاهد افت کیفی ساخت و ساز مسکن باشند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ با این وجود عدم تناسب درآمد با هزینه خرید و ساخت مسکن در بسیاری از مواقع اقشار کم درآمد را در انتظار تحقق خانه دار شدن محبوس کرده است، بطوریکه گرایش به خرید مسکن در حواشی شهر، مهاجرت به شهرهای کوچک و پذیرش سکونت در مجتمعهای انبوه سازی شده بدون آماده سازی فرهنگی آپارتمان نشینی نشان می دهد خانه دار شدن بسیاری از ملاکها و نیازهای دیگر را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

افت کیفی مصالح ساختمانی، بی توجهی به استانداردهای ساخت و ساز، عدم رعایت قوانین نظام مهندسی ساختمان، بی توجهی به نیازهای بومی ساخت و ساز، ضعف کیفی بخش فنی و طراحی مهندسی، بی توجهی به برخورداری کارگران و استادکاران از کارت مهارت، ضعف اهرمهای نظارتی، بی توجهی دستگاههای اجرایی به عدم رعایت قوانین و ورود افراد غیر متخصص به حرفه ساخت و ساز مسکن موجب شده کیفیت ساخت و سازهای مسکن در اردبیل به دغدغه جدید شهروندان تبدیل شود.

بطوریکه نظارت لحظه به لحظه ساخت و ساز از جمله ضروریاتی است که برای کنترل تخلفات توسط مالک انجام می شود تا در سایه این غفلت عمر مسکن در دست ساخت به چند سال کوتاه نشود.

شهروندان اردبیلی معتقدند از جمله مهمترین مشکلات ساخت و ساز کیفی مسکن ورود افراد غیر متخصص به این حرفه است بطوریکه هر فردی با سرمایه جزئی می تواند به یک بساز به فروش تبدیل شده و برای سرپناه مردم تصمیم گیری کند.

یک شهروند اردبیلی در این خصوص گفت: در حال حاضر دیده می شود که افرادی از مشاغل دیگر از جمله کاسب کار، پزشک و بازاری اقدام به ساخت و ساز مسکن می کنند.

نادر احد زاده با بیان اینکه ورود به ساخت و ساز بدون نظارت انجام می شود، تصریح کرد: این موضوع عاملی است که در ادامه پیمانکار ساخت و ساز نسبت به کوچکترین مشکلات فنی ساخت و ساز اشرافیت نداشته باشد.

در تائید اظهارات این شهروند، کارشناسان ساختمان معتقدند مشکل ورود افراد غیر متخصص در سالهای اخیر موجب شده است، ساخت و ساز بیشتر از یک تخصص به شغلی پول ساز تبدیل شود./س

برچسب ها: اردبیل ، افت ، کیفی ، ساخت ، و ، ساز ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.