رییس مرکز بهداشت و درمان خراسان رضوی گفت: طی سال گذشته 269 قلیان سرای متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران رضا سعیدی بیان کرد: 480 مرکز عرضه قلیان در استان وجود دارد و طی بررسی که در سال 91 انجام گرفت 269 مورد تخلف داشتند که 86 مورد پلمب شدند و 154 مورد نیز فاقد پروانه بودند که به برخی تذکر داده شد و برخی جریمه شدند.

سعیدی در خصوص تخلفات این قلیان‌سراها، خاطرنشان کرد: عرضه قلیان در مجامع عمومی و رعایت نکردن موازین بهداشتی از جمله این تخلفات بود.

وی ادامه داد: به طور کلی عرضه مواد دخانی بدون مجوز ممنوع است و سفره‌خانه‌ها و رستوران‌هایی که بدون مجوز اقدام به عرضه قلیان می‌کنند متخلف محسوب می‌شوند و با آنها برخورد می‌شود، همچنین فروش سیگار توسط دکه‌ها و مغازه‌هایی که فاقد مجوزند نیز تخلف است.

رییس مرکز بهداشت و درمان خراسان ‌رضوی در خصوص برخورد شدیدتر با این گونه تخلفات عنوان کرد: این موضوع در شورای سلامت استان مورد بحث بود، اما هنوز به نتیجه‌ای که می‌خواسته‌ایم، نرسیدیم.

کاهش سن مصرف سیگار در استان

رضا سعیدی با اشاره به اینکه مضرات مصرف قلیان از سیگار بیشتر است، تصریح کرد: مصرف دخانیات باعث سرطان‌های مختلفی از جمله سرطان مثانه، ادراری، ریه و ... می‌شود، همچنین دخانیات از عوامل ایجاد فشار خون است و فشار خون سالانه باعث مرگ میلیون‌ها نفر می‌شود.

رییس مرکز بهداشت و درمان خراسان رضوی در خصوص سن شروع مصرف سیگار، گفت: در سال 85 سن شروع مصرف سیگار 23 سال بوده که در سال 88 به 20 سال کاهش یافته است اما درصد تعداد افراد سیگاری در استان افزایش چندانی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه تعداد نخ‌های مصرفی سیگار کاهش یافته است ابراز خرسندی کرد و افزود: به طور میانگین در سال 85 هر فرد سیگاری روزانه 11 نخ سیگار مصرف می‌کرد که این تعداد در سال 88 به هشت ونیم نخ کاهش یافته است.

سعیدی با اشاره به روند رو به رشد مصرف دخانیات در استان، عنوان کرد: از جمله اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بهداشت و درمان برای کاهش مصرف دخانیات می‌توان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سمینار، مصاحبه، چاپ بروشور و ... اشاره کرد.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: خراسان ، قلیان سرا ، متخلف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.