کتاب«جنبش مقاومت عربی- اسلامی در اندلس پس از سقوط غرناطه»، نوشته عبدالواحد ذنون طه، ترجمه امید ایزانلو را در قطع رقعی و 2 هزار شمارگان در انتشارات استان قدس چاپ شد.



به گزارش خبر نگار باشگا ه خبر نگاران ، این اثر حاصل پژوهش‌های نویسنده درباره سرنوشت مسلمانان اندلس پس از سقوط غرناطه است. در این گزارش امده است

اندلس سرزمین اروپایی مسلمانان بوده ، که هشت قرن در سیطره مسلمانان قرار داشت و در نهایت با حمله اسپانیایی‌ها به غرناطه آخرین حکومت اسلامی در این سرزمین سقوط کرد و از این پس رنج‌های مسلمانان آغاز شد. زیرا آنان در طول 120 سال مقاومت خود در برابر حاکمان مسیحی اسپانیا، با مشکلات زیادی مواجه شدند.

در این سالیان، حاکمان مسیحی از هیچ تلاشی برای اخراج مسلمانان دریغ نکردند، از وضع قوانین سختگیرانه و مهاجرت اجباری گرفته تا مسیحی‌سازی آنان و مسلمانان نیز در این مدت در برابر اسپانیایی‌ها مقاومت کردند. اما بسیاری سرانجام کشته یا ناگزیر به مهاجرت شدند.

این کتاب که در پنج فصل با عناوین«سقوط غرناطه و معاهده تسلیم»، «سیاست ظالمانه پس از سقوط غرناطه و آغاز مقاومت»، «ادامه ظلم پس از دوران دو پادشاه کاتولیک»، «انقلاب دوم البشرات 979-976ه/1586-1571م»، «مقاومت منفی و پافشاری بر عقیده و فرهنگ عربی اسلامی» تدوین شده و تلاش برای پاسخ‌گویی به سئوالات و بسیاری از مسائل درباره مقاومت اعراب و تلاش آنان برای دفاع از میراث آباء و اجدادی خود در اندلس مباحث اصلی آن را تشکیل می‌دهد و اسلوب ساده و علمی آن باعث می‌شود تا خواننده حوادث را به آسانی دنبال کند. /س

برچسب ها: آستان قدس ، انتشار ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.