صنایع دخانی با هدف ترویج مصرف دخانیات به شکل حمایت از مناسبت و جشن ها در مراسم حضور پیدا می کنند تا بتوانند مشتریانی را برای خود ایجاد کنند.

 به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل دکتر شادنوش قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت امروز 8 خرداد در مراسم هفته مبارزه با دخانیات که در تالار امام جواد وزارت بهداشت برگزار شده بود گفت: در سالهای گذشته دخانیات به عنوان یک گردش مالی مورد توجه صنایع بوده که در همین راستا به دلیل سود جویی اقتصادی  برخی از افراد به  این صنعت رو آورده اند .

وی با بیان اینکه متاسفانه سالانه به طور مستقیم 6 میلیون نفر در اثر استعمال دخانیات  جان خود را از دست می دهند افزود: 600 هزار نفر هم هر سال در اثر مواجه غیر مستقیم با دود مواد دخانی به خصوص سیگار از بین می روند و خیلی از افراد سیگاری مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی می شوند باید توجه داشت در کشورهای توسعه یافته با سیاست هایی همچون افزایش مالیات و افزایش قیمت مواد دخانی آمار استعمال دخانیات کاهش پیدا کرده است.

بنابر این توجه شرکتهای دخانی به کشورهای در حال توسعه  و طبق آمار میزان مصرف دخانیات حدود 3/4 درصد در این کشورها نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است که این امر نشان می دهد که در کشورهای در حال توسعه نیازمند سیاست های جدید برای کاهش آمار استعمال دخانیات هستیم.

شادنوش ادامه داد: یکی از سیاست های  مهم وزارت بهداشت کنترل ترویج دخانیات بوده که از سال 73  این وزارت خانه کارهای خوبی انجام داده اگر چه این فعالیت ها کافی نبوده اما در مقایسه در دیگر بخش ها فعالیت های خوبی انجام  داده اند امروزه 8/10 جمعیت بین 15 تا 64 سال  با مصرف مواد دخانی مواجه هستند همچنین از این جمعیت ،روزانه 18 و نیم نخ سیگار مصرف می کنند.

وی با بیان اینکه هزینه های سر سام  آور بیماری های ناشی از استعمال دخانیات در کشور  و محدودیت منابع سلامت ایجاب می کند که باید سرمایه گذاری هایی به منظور کاهش آمار استمعال دخانیات صورت گیرد عنوان کرد: در کنار همه  این فعالیت های باید توجه داشت که بسیاری از صنایع دخانی به منظور حمایت از مناسبت ها و جشن ها در این مراسم ها حضور پیدا می کنند  که هدف اصلی آنها تبلیغ مواد دخانی و پیدا کردن مشتری های جدید است.

وی ادامه داد: باید با فرهنگ سازی  قبح مواد دخانی را در جامعه ایجاد کنیم تا زشتی این صنعت و بازرگانی در کشور مورد توجه قرار گیرد تا  سازمانهای مختلف فکر نکنند برای سود آوری بیشتر می توانند دست به هر نوع فعالیتی بزنند.

3 درصد جمعیت بالای 15 سال مصرف کنند قلیان هستند

شادنوش در بخشی دیگر از سخنان به قلیان اشاره  و اظهار داشت : قلیان سالها در کشور ما به عنوان یک وسیله سنتی استفاده می شده  است که ما باید با این سنت غلط مبارزه کنیم به طوری که آمارها نشان می دهد 3 درصد جمعیت بالای 15 سال در کشور قلیان مصرف می کنند ،قلیان در جامعه امروز به عنوان وسیله ای ترویج می شود که خطرات کمتری نسبت به سیگار دارد در حالی که این تصور غلط است و ما باید با همکاری های بین بخشی و آموزش بتوانیم مصرف قلیان را کاهش بدهیم تا در آینده شاهد جایگزینی این مواد دخانی با دیگر مواد دخانی نباشیم .

وی خاطر نشان کرد: سازمان جهانی بهداشت در ترویج فعالیت خود به عنوان اولین بنیان گذار کنوانسیون مواد دخانی شعار امسال هفته مبارزه با  دخانیات را "ممنوعیت ترویج و تبلیغ مواد دخانی" اعلام کرده است.

وی یاد آور شده: که 3 درصد جمعیت 13 تا 15 سال کشور با مواد دخانی آشنا هستند./ع2
برچسب ها: دخانیات ، بهداشت ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار