عامل توسعه خوشه صنعتی پوشاک اصفهان گفت: این خوشه با راه اندازی اتحادیه مستقل صنف پوشاک وارد مرحله اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان جلیل حاج رسولیها گفت: هم اینک این صنف زیر نظر اتحادیه کیف، کفش و چرم قرار دارد در حالیکه با ایجاد اتحادیه مستقل برای آنها می توان ساماندهی سریعتری برای این واحدها صورت داد.
وی افزود: مرحله مطالعاتی این خوشه صنعتی در خورزوق اصفهان از خرداد 91 آغاز شده و در آبان سال گذشته به شرکت شهرک های صنعتی استان برای بررسی تحویل شده است.
وی گفت: اشتغال و درآمد زایی 80 درصد مردم منطقه خورزوق با شغل پوشاک مرتبط است و هم اکنون 300 واحد بافندگی مشتمل بر 15 واحد کارخانه بزرگ و مابقی به صورت کارگاه های کوچک و متوسط در این منطقه فعال است.
حاج رسولیها تاکید کرد: این منطقه مجموعه کاملی از بافندگی، چاپ، رنگرزی، تکمیل و دوخت و دوز را در اختیار دارد که شاخصه ایجاد یک خوشه صنعتی را به آن می بخشد.
وی اضافه کرد: هم اینک پنج واحد بزرگ کارخانه رنگرزی و هفت واحد بزرگ دوخت و دوز در خورزوق کار می کند.
به گفته وی، در صورت رفع نقاط ضعف این خوشه مانند ایجاد اتحادیه مستقل و راه اندازی یک شرکت تعاونی برای تامین مواد اولیه واحدها، این منطقه می تواند بسیاری از محصولات را با قیمت تمام شده پایین تر از تولیدات چین تامین کند.
مشاور شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان با اشاره به نقش واسطه ها در منطقه برای تامین نخ موردنیاز گفت: راه اندازی یک واحد ریسندگی به همت شرکت شهرک های صنعتی استان و بخش خصوصی پیش بینی شده است.
حاج رسولیها با بیان اینکه اکنون واسطه ها هر نوع نخ با هر کیفیتی را به قیمت دلخواه به واحدها تحمیل می کنند، افزود: با راه اندازی شرکت تعاونی این صنف، واسطه ها موظف می شوند نخ را به تعاونی بفروشند و تعاونی با کارشناسی کیفیت نخ به قیمت عادلانه ای آن را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهد.
عامل توسعه خوشه صنعتی پوشاک اصفهان نبود ارتباط سازنده بین واحدهای منطقه خوروزق و دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان را یکی دیگر از نقاط ضعف این خوشه بیان کرد.
وی گفت: با ایجاد این ارتباط تولیدکنندگان با فناوری و ماشین آلات روز دنیا در این صنعت آشنا می شوند و کنترل کیفیت مواد اولیه و تولیدات در منطقه معنا می گیرد.
بنا بر این گزارش، خــوشــه صـنـعـتــی بــه مجمـوعه ای از شرکت ها و واحدهای صنعتی کسب و کـار کـوچـک و متـوسـط گفته می شود که در یک منطقه جغـرافیـایـی مشتـرک بـا فرصت ها و تهدیدهای مشترک روبرو هستند.
ایـن واحـدهـا بـا همکـاری و پشتیبـانی سازمان ها، تشکل ها و نهادهای تخصصی مرتبط، شبکه ای ایجاد کرده که قادر به هم افزایی قابلیت های مجموعه و در نتیجـه افـزایـش تـوان اعضـای خوشه برای مقابله با مشکلات و مسائل مشترک باشند./        ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.