مجری طرح سد و نیروگاه تلمبه - ذخیره ای سیاه بیشه مازندران گفت:تاکنون برای اجرا و بهره برداری بخشی از واحدهای این طرح 110 هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

اخوان اصل در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران افزود:این اعتبار در بخش های مختلف ازجمله فراهم کردن زیرساختها،عملیات زهکشی وساخت سدها،انحراف آب درسد پایین وسد بالا، حفاری و بتن ریزی مغارها،تهیه و نصب تجهیزات و ساختمان نیروگاه هزینه شد.

وی با اشاره به اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری کامل از این نیروگاه تصریح کرد:این اعتبار در صورت تخصیص برای برخی از بخش ها ازجمله انجام عملیات معماری و آزماشات راه اندازی سه واحد باقی مانده نیروگاه،ایجاد راههای کارگاهی و ساماندهی سامانه آن هزینه خواهد شد.

مجری طرح سد و نیروگاه تلمبه - ذخیره ای سیاه بیشه مازندران گفت:با برنامه ریزی صورت گرفته وتخصیص بموقع اعتبار تلاش میشود تا پایان امسال دیگر واحدهای این نیروگاه نیز راه اندازی شود.

اخوان اصل بابیان اینکه بهره برداری از نخستین واحد این نیروگاه،انرژی تولیدی آن وارد شبکه سراسری میشود افزود:فعالیت این نیروگاه در برخی از ساعات شبانه روز به صورت ژنراتوری و گاهی اوقات به شیوه پمپاژ کار می کند.

وی تصریح کرد:به هنگام فعالیت واحد نخست نیروگاه،زمانی که شبکه نیاز به انرژی داشته باشد،برق تولید می کند و درغیراین صورت انرژی تولید کرده و آن را ذخیره خواهد کرد.

مجری طرح سد و نیروگاه تلمبه - ذخیره ای سیاه بیشه مازندران با اشاره به این که این نیروگاه ظرفیت ذخیره سازی به میزان بیش از هزارمگاوات انرژی را دارد،گفت:اکنون این نیروگاه از چهار واحد 260 مگاواتی و سه مغار زیر زمینی تشکیل شده به نحوی که یکی از مغارهای آن در عمق 200 متری سطح زمین ساخته شده است.

اخوان اصل ساخت 2 سد بالا و پایین را از دیگر مشخصات فنی این نیروگاه بیان کردو افزود:تراز سد بالای این نیروگاه حدود هزار و 400 متر و تراز سدپایین آن نیز درحدود هزار و 900 متر از سطح دریا ارتفاع دارد که از این سد ها برای تولید انرژی برق استفاده می شود.

طرح سد ونیروگاه سیاه بیشه چالوس در 125 کیلومتری شمال تهران و در 10 کیلومتری شمال تونل کندوان در مسیر رودخانه چالوس واقع است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.