محققان دانشگاه زنجان موفق به طراحی پردازنده مناسب با کاربردهای فضایی شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ، مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان، گفت :در این طرح یک پردازنده مناسب برای کابردهای فضایی که پردازشگر RISC 32 بیتی و مقاوم در مقابل تهدیدهای مختلف به همراه محیط توسعه و تست نرم افزاری طراحی و پیاده­ سازی می­ گردد.

سپهري  افزود:طرح در حال اجرا، یک پردازنده با کلیه امکانات از جمله خط لوله (pipeline) اجرای موازی دستورات، موتور پردازش اعداد اعشاری 64 بیتی، درگاه­ های مرسوم در پردازنده ها مانند SPI، UART و GPIO، واحد مدیریت دسترسی به حافظه (Memory Management Unit)، حافظه نهان (cache) و کنترلر مربوطه، واحد کنترل و پردازش وقفه­ ها(Interrupt Controller)  و واحد دسترسی مستقیم به حافظه (Direct Memory Access) می ­باشد.

وي ادامه داد:آنچه این پروژه را از پردازنده های دیگر متفاوت می سازد، پیش بینی تکنیک های خاصی برای افزایش قابلیت اطمینان و تضمین صحت عملکرد در شرایط مختلف از جمله بازه های وسیع دمایی، شرایط شوک و ویبره و مواجهه با تشعشعات کیهانی می ­باشد و در این طراحی پردازنده امکاناتی به آن افزوده خواهد شد که در شرایط اشاره شده، مقاوم بوده و عملکرد آنان دچار اختلال نگردد. پیاده­ سازی این پردازنده با استفاده از مدارهای مجتمع با قابلیت برنامه­ریزی (FPGA) انجام و برای این منظور یک بورد به صورت اختصاصی طراحی و ساخته خواهد شد.

اين مسئول تصريح كرد:هم اکنون قرارداد پژوهشی ساخت پردازنده میان دانشگاه زنجان و یک شرکت صنعتی منعقد شده و دکتر آذر پیوند، مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه، مجری و دکتر افشارچی، رییس دانشگاه زنجان، همکار طرح بوده که اجرای آن از  اردیبهشت ماه امسال شروع شده است.

سپهري اضافه كرد:براساس این قرارداد، شرکت صنعتی حامی مالی طرح بوده و شرایط آزمایشگاهی و تست را برای مجریان طرح مهیا می نماید و اجرای پروژه توسط اساتید و دانشجویان دکتری دانشگاه زنجان و نیز همکاری دکتر مصطفی صالحی نسب از اساتید دانشکده فنی دانشگاه تهران و برخی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران انجام خواهد گرفت.

وي خاطر نشان كرد:این طرح از 15 اردیبهشت ماه 1392 با طراحی بسته توسعه نرم­ افزاری آغاز شده است و در مراحل بعدی، طراحی پردازنده و بورد اختصاصی و پیاده سازی سخت افزاری انجام خواهد شد. در انتها با انجام آزمون­ های دما، ویبره و تشعشع و تحویل نهایی با پیش بینی یکساله، قرارداد در اردیبهشت ماه سال آینده به پایان می ­رسد./س


 

برچسب ها: طراحی ، کاربرد ، فضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.