به همت کارشناسان شیرازی چاه دختر از مرموزترین چاههای تاریخی شیراز پیمایش شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، مسئول گروه کاوش چاه دختر گفت : این چاه عمیق ترین چاه تاریخی دست ساز ایران است که 95 درصد ورودی آن بر اثر ریزش کوه با تخته سنگی مسدود و فرود به داخل آن سخت شده بود.

نادر کرمی افزود : این چاه مرموزترین چاه کوه فهندژ شیراز در جوار آرامگاه سعدی است که مردم محلی در خصوص آن شایعات زیادی مبنی بر متصل بودن ان به مکان های مرموز زیر زمینی مطرح کرده اند و تاکنون کسی به داخل آن نرفته بود و اعضای گروه غارنوردی باشگاه شیراز جوان پس از بررسی و نصب کارگاه غار نوردی به کاوش در آن پرداختند.

وی گفت : این چاه دست ساز 140 متر عمق دارد و بر اساس شواهد تاریخی مربوط به دوره هخامنشیان است و از کاربرد آن اطلاعی در دست نیست اما تحقیقات در این باره ادامه دارد.

در محدوده قلعه تاریخی فهندژ دو چاه دست ساز دیگر به نام های قلعه بندر و پیرزن وجود دارد که پیش از این از سوی شهرداری شیراز و غارنوردان اکتشاف و بررسی شده است.

محدوده تاریخی فهندژ که در میان بومیان به قلعه بندر مشهور است خرابه های باقی مانده از یک قلعه تاریخی است که در 11 دی 1380 به شماره 4524 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید و کاوش ها در خصوص این محدوده تاریخی ادامه دارد./س

برچسب ها: ورود ، چاه ، دست ساز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.