امروزه مصرف دخانیات یکی از بزرگترین تهدیدکننده های سلامت بشر در دنیا به حساب می آید. استعمال دخانیات عامل بروز یا تشدید كننده بسیاری از بیماریهای از جمله بیماریهای قلبی و عروقی، ریه، دستگاه گوارش، کلیه، سرطان ها، فساد دندانها و کاهش ایمنی بدن است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر ‌٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.

 نتایج تحقیقات حاکی از آن است ،چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند (بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و اگر مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین ‌٢٠ تا ‌٢٥ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌ وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، خواهند مرد، از طرف ديگر تنها سرطان ریه یا بیماری های قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست بلکه مجموعه‌ای از عوارض و بيماري ها و مسایل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد که می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز ‌کند
.

بازار فروش محصولات دخاني جوانان و نوجوانان را به دام انداخته و نيمي از مصرف كنندگان اين محصولات در نهايت به كام مرگ مي روند. ممنوعيت كامل تبليغات در تمام اشكال چه به طور مستقيم و چه غير مستقيم در حفاظت از جوانان و جلوگيري از اولين تجربه سيگارکشیدن آنان بسيار مؤثر خواهد بود.

بر اين اساس، مواجهه با تبليغات دخاني، ترويج و حمايت هاي مالي و همچنين دسترسي آسان، قيمت مناسب و ارزان و پذيرش اجتماعي نقش بسيار مهمي در تجربه كردن اين مواد توسط جوانان و تبديل شدن آن ها به يك مصرف كننده دائم و متداول دارد. مواجهه با تبليغات و تحريكات صنايع دخاني زمينه ساز شروع به استعمال دخانيات در جوانان و حتي بزرگسالان است.

صنايع دخاني هر ساله دهها ميليارد دلار در سراسر دنيا براي تبليغ و بازار فروش محصولات مرگبارشان هزينه مي كنند. فعاليت ها و اقدامات بازارايابي آنها با هدف جذب جوانان و مصرف كنندگان جديد كه اميد به زندگي در آنها بالا ست انجام مي پذيرد و اين گروه به راحتي در اين بازار جايگزين مصرف كنندگاني خواهند شد كه در اثر بيماريهاي ناشي از مصرف دخانيات از دنيا رفته اند. اشكال مختلف تبليغات مستقيم شامل راديو، تلويزيون، مجلات، بيلبوردهاي تبليغاتي، پوسترهاي ديواري، پست هاي الكترونيكي و حمايت هاي مالي از كارهاي عوام پسندانه كه جوانان را كاملاً به سمت خود جذب مي كنند.

بنابراين گزارش، صنعت دخانيات دنيا براي افزايش مصرف مواد دخاني در ميان زنان از شعار «برابري زنان و مردان» استفاده مي ‌کند تا با اين ترفند زنان کشورهاي در حال توسعه را به مصرف محصولات دخاني ترغيب کنند. از طرفي بسياري از زنان به علت ناپسند دانستن مصرف سيگار در جامعه به استعمال قليان روي ‌آورده‌ اند،در شرايط کنوني همه اعضاي خانواده اعم از مادر و دختر  در اماکن عمومي نظير قهوه خانه‌ ها به صورت دسته جمعي قليان مي ‌کشند؛ غافل از اين که نيکوتين موجود در توتون قليان اعتياد آور است.

آمارها نشان مي‌ دهد: که شيوع سرطان ريه، آسم و بيماري هاي انسدادي ريه در افرادي که در معرض دود سيگار و يا قليان قرار مي ‌گيرند نسبت به افرادي که اصلاً در معرض دود قرار ندارند بيشتر است و عوارض مصرف يک بار قليان معادل استعمال 40 تا 80 نخ سيگار است.

گفتني است، بر اساس آمار جهانی در هر دو دقیقه ۲۰ نفر از مردم دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند از سوی دیگر در سیگار بیش از هزار نوع ماده شیمیایی وجود دارد و از جمله عوارض شایع مصرف دخانیات می توان به مرگ و میر، بیماری های قلبی، بیماری های ریوی، حمله مغزی، زخم معده، آب مروارید، پوكی استخوان، فساد دندان ها، ضایعات شنوایی، سرطان رحم و سقط جنین، چین و چروك، ریزش موها و تغییر رنگ انگشتان اشاره داشت، اما مهم ترین عارضه سیگار به وجود آمدن زمینه گرایش به اعتیاد می باشد چراكه سیگار، دروازه ورود به دنیای اعتیاد است./ع2
برچسب ها: دخانیات ، سلامت ، قلبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار